ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Pro lepší město

Na pražský trh venkovní reklamy chtějí dva noví mezinárodní hráči

  • 2
Do připravovaného tendru Prahy na provoz přístřešků MHD se plánují přihlásit nejméně dvě mezinárodní firmy, které dosud na českém reklamním trhu nepůsobily. Řekl to radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Podle informací iDNES.cz je jednou z nich společnost Clear Channel Outdoor.

V současnosti mobiliář v metropoli provozuje firma JCDecaux, která má smlouvu do roku 2021. Minulé vedení města ji však označilo za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení, podle firmy jsou podmínky pro město naopak výhodné. Tendr chce vedení magistrátu vypsat do konce roku, zapojí se i JCDecaux. Minulý týden server iDNES.cz navíc informoval o studii mezinárodní konzultační společnosti PwC, podle které je smlouva s městem oproti srovnatelným evropským metropolím značně nevýhodná.

Mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský zopakoval, že se firma do tendru určitě zapojí. Město však podle něj nemá jasno ani v jeho základních parametrech. 

Příliš dlouhá smlouva

„Toho by se Pražané měli začít bát. Dosud se mluvilo o dvacetiletém kontraktu a dvojnásobném navýšení reklamních ploch, a to na základě studie, kterou si město nechalo samo vypracovat,“ sdělil. Radní Chabr nicméně nyní uvedl, že město zvažuje desetiletou smlouvu. Podle informací iDNES.cz jsou nyní ve hře obě varianty.

Zadání tendru připravuje magistrátní komise a podle radního by jej měla v září schválit rada a poté zastupitelstvo. Spolupráce by měla fungovat na podobném principu jako nyní, kdy soukromník přístřešky pořídí, udržuje, zároveň městu platí nájemné a výměnou může na mobiliáři umisťovat reklamu.

Na pražském trhu venkovní reklamy nyní působí primárně firmy z české skupiny BigBoard a JCDecaux.

Firma Clear Channel Outdoor, která se podle informací iDNES.cz do tendru také chystá zapojit, je jedním z největších světových provozovatelů venkovní reklamy. Letos po vítězství v tendru převzala správu velké části mobiliáře v Paříži právě od JCDecaux, která přístřešky provozuje v Praze.

JCDecaux smlouvu s městem uzavřela v roce 1994. Podle analýzy, kterou si nechal k přípravě tendru vypracovat magistrát, je s platností 26,6 roku nestandardně dlouhá a platby pro město nízké. Zástupci JCDecaux analýzu naopak zpochybnili a uvedli, že byla vypracovaná ve spěchu a srovnává nesrovnatelné. Městu by se podle firmy náklady na vybudování mobiliáře za období kontraktu z příjmů z reklamy nezaplatily a bylo by ve ztrátě.

Informace o dopravě i reklama

V budoucnu by nicméně smlouva měla být výrazně kratší. Ředitel pro rozvoj a inovace firmy Clear Channel Outdoor Mats Lundquist řekl, že deset až 12 let je nyní běžná délka podobných smluv v západní Evropě. “Z toho, co jsem viděl, je stávající stav mobiliáře v Praze zastaralý. Přístřešky pro MHD by měly například zahrnovat displeje s dopravními a jinými informacemi v reálném čase, to v Praze naprosto chybí,“ řekl iDNES.cz Lundquist.  

Změnou oproti současného stavu má být podle Chabra také to, že firma mobiliář pořídí a po skončení kontraktu přenechá městu. Při současném nastavení smlouvy mezi JCDecaux a Prahou přístřešky zůstanou v majetku provozovateli. Lundquist uvedl, že Clear Channel Outdoor u obdobných kontraktů vždy počítá s přenecháním mobiliáře městu.

,