Slavná éra smíchovské Tatry začala před 160 lety. Nahradil ji obchoďák

  20:39aktualizováno  20:39
Je to přesně 160 let od chvíle, kdy na Smíchově vznikla slavná továrna na tramvaje Ringhoffer-Tatra. Do dnešních dnů z ní nezůstalo téměř nic. Ocel nahradilo sklo obchodních a kancelářských center. Vagony nahradil byznys.

Celkový pohled na areál Ringhofferovy továrny v okolí dnešní Stroupežnického ulice kolem roku 1895. Místo továrny v levé části dnes stojí blok administrativního a obchodního centra. | foto: Archiv Muzea hl. m. Prahy

Slavná strojírenská továrna změnila tehdejší předměstí k nepoznání. Právě odsud vyjížděly desetitisíce tramvají či železničních vagonů do světa, mezi nimi salonní vlak rakouského císaře Františka Josefa I., rumunského krále nebo tureckého paši. Ale třeba i petřínská lanovka.

Kdo si vzpomene, jak vypadal Smíchov před patnácti lety, jistě by neřekl, že tak obrovská továrna vznikla z malé dílničky na pivovarské kotle, kterou na Starém Městě založil chudý kotlářský tovaryš František Ringhoffer.

Fotogalerie

"Přivandrovalec" z Uher se postupně vypracoval, ale až jeho vnuk pochopil, co si žádá doba příznačně nazývaná "století páry".

 František Ringhoffer II. zakládá v roce 1852 mezi ulicemi Plzeňská a Kartouzská na Smíchově fabriku svými výrobky orientovanou mimo jiné na železniční dopravu.

Z podnikatele se stal šlechtic

Závod se postupně rozrůstá na další pozemky, oslabuje konkurenci a brzy je Ringhoffer jedním z nejvýznamnějších průmyslníků v Rakousku - Uhersku. S tím samozřejmě přichází i společenská prestiž. František se stane nejdříve starostou Smíchova, pak je vyznamenán rytířským řádem, stává se poslancem a záhy je povýšen do šlechtického stavu.

Pak přichází první světová válka, během níž Ringhofferovy závody vyrobily na 20 tisíc vagonů. Postupně firma skupuje další vagonky, aby se stala největším výrobcem vagonů na světě.

V roce 1938 se rodina přihlásila k říšskoněmecké národnosti, což bezprostředně po druhé světové válce znamenalo jediné - znárodnění. Fabrika, nyní s názvem Vagonka Tatra Smíchov (již dříve koupila kopřivnickou automobilku), vyrábí nákladní železniční vozy, tramvaje a trolejbusy. V 60. letech spadá pod ČKD Praha.

Závod se kulatého výročí nedožil

Ze Smíchova i nadále vyjíždějí tisíce tramvajových vozů zejména do východního bloku a závod je největším výrobcem tohoto dopravního prostředku na celém světě. A tak to bylo až do 90. let minulého století. Jednou z nejslavnějších byla tramvaj T3, které fabrika dodala mezi lety 1962 a 1989 celkem 13713 kusů do 47 světových měst.

Politické a ekonomické změny strojírenský podnik nepřežil. Nejdříve je pod značkou Siemens přesunut na Zličín, v roce 2011 zanikl úplně.

Tam, kde na Smíchově kdysi proudily davy dělníků, dnes proudí tisíce lidí za nákupy. Z průmyslového centra Prahy je centrum obchodní. Z obrovské továrny až na zdobné průčelí v Plzeňské ulici a secesní vilu ukrytou za moderní prosklenou budovou v Kartouzské nezůstalo nic.

Autor:
  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Na záchrance musí být radost pracovat, systém je špatně nastavený, říká šéf

Po roce působení na pozici šéfa středočeských záchranářů vidí Jiří Knor problém v systému, který zdravotníky dostatečně...

V Kamýku mají vyrůst nové bytové domy, místní ale o zástavbu nestojí

Obyvatele části Prahy 12 rozzlobila studie, kterou schválili tamní radní a která navrhuje zástavbu na sídlišti Kamýk....

Na dálnici D6 se srazilo osobní auto s náklaďákem, tomu upadla pneumatika

Na dálnici D6 narazilo osobní auto do nákladního. Tomu následně upadla pneumatika a ztížila tak řidičům průjezdnost...

Pod bagrem na stavbě na dálnici D1 se utrhla zem, sjezd byl uzavřen

Dopravu na dálniční křižovatce zkomplikovala havárie bagru, který se sesunul i s nákladem z náspu u dálnice D1. Kvůli...

Najdete na iDNES.cz