Na jaře si hejtmanství dalo udělat dopravní průzkum. Na podzim by mělo na základě jeho výsledků rozhodnout, zda bude dál na těchto tratích objednávat osobní železniční dopravu, nebo ji nahradí autobusy či poptávkovou dopravou PID Haló, pokud to umožní stav a struktura silniční sítě.
Borecký se o záměru zmínil při diskusi nad peticí požadující posílení vlakové dopravy mezi Prahou a Dobříší, kterou zastupitelé vzali na vědomí. Podle jejích autorů změna jízdních řádů vlaků od roku 2022 a nahrazení vlakových spojů autobusy zřetelně snížilo kvalitu dopravní obslužnosti v okolí Dobříše a Mníšku pod Brdy a ve všední dny omezilo možnosti dojíždění pravidelných rekreantů i turistů z Prahy.
Kraj čeká třaskavé jednání, chce razantně zdražit jízdné ve vlacích i autobusech![]() |
Požadují provoz ve všední dny i o víkendu v rozsahu minimálně 12 párů vlaků denně. Borecký uvedl, že rozumí požadavku petentů, ale je otázkou, zda si kraj může dovolit takovému požadavku vyhovět.
Opoziční zastupitelé naopak petici hájili. Předseda kontrolního výboru za ANO Tomáš Helebrant označil za logické, že se všechny tratě nevyplatí provozovat, poukázal ale na to, že jde o službu a ne vše může být ziskové. Podotkl také, že po omezení na trati Praha-Dobříš logicky jezdí méně lidí, protože jízdní řád jim už nevyhovuje.
„Nerušíme muzea a knihovny, které také ziskové nejsou,“ namítl. Poukázal i na to, že nahrazení autobusy není optimálním řešením, protože v něm chybí toalety.
Nové vlaky a víc autobusů zaplatí cestující. Jízdné v okolí Prahy může až zdvojnásobit![]() |
Borecký souhlasil s tvrzením, že doprava je veřejná služba, která není zisková. Poukázal na to, že cestující se podílí na nákladech zhruba 30 procenty a 70 procent hradí kraj. Rozsah veřejné dopravy ale podle radního naopak roste, a to, že se ruší nebo omezují linky, které nikdo nevyužívá, je podle něj logický postup.
Středočeský kraj v minulosti rozhodl o omezení či zastavení dopravy na 12 lokálních tratích, což se dotklo i tratě z Dobříše. Vedení kraje to zdůvodnilo rostoucími výdaji na veřejnou dopravu. V roce 2021 vznikla protestní petice, kterou krajští zastupitelé vzali na vědomí.
Cestujících tradičně ubylo, pražská MHD pojede v prodloužených intervalech![]() |
Nová petiční iniciativa uvádí, že od roku 2021 v oblasti po celé trati 210 Praha-Dobříš trvale přibývá obyvatel i pravidelných rekreantů. Poukazují na to, že spoje s více přestupními vazbami neúměrně prodlužují časy dojezdů a významně zhoršují komfort cestování. Vedení kraje mimo jiné namítá, že autobusová doprava je výrazně rychlejší.