Vybudování obchvatu Velkých Přílep je navíc podmínkou pro výstavbu tzv. přeložky II/240, která má propojit dva hlavní dálniční tahy D7 (Chomutovská) a D8 (Ústecká).
Dopravní model, který si nechala obec v r. 2019 vypracovat, totiž jasně ukázal, že samotná přeložka II/240, tedy propojení dálnic D7 a D8, by bez obchvatu Velkých Přílep přivedla do obce jen další dopravní zátěž směřující do a z Prahy 6.
Ve Velkých Přílepech možná postaví silnici, kterou místní lidé odmítli![]() |
Schválení obchvatu Velkých Přílep jako podmiňující stavby Přeložky II/240 si vyžádalo takzvanou Aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje (AZÚR). V pořadí jde o šestnáctou úpravu AZÚR.
Celková délka nově schváleného východního úseku (č.2) obchvatu je necelý jeden kilometr. Stavba by měla vyjít zhruba na 160 milionů korun, ale vzhledem k tomu, že jde o odhad z doby před zdražováním materiálů a stavebních prací, bude částka patrně vyšší. Kompletní propojka dálnic pak má stát 6,5 miliardy korun.
V případě zmiňovaných staveb ale nejde o novinku, s přípravami začala už předchozí vedení kraje. Současní vládci regionu se na startu svého mandátu zavázali, že projekt dotáhnou a rozjedou naplno.
„V programovém prohlášení jsme slíbili vybudování spojnice obou dálnic a návazných staveb. Pořízení aktualizace je jedním z kroků, který výstavbu opět o něco přiblížil. V rámci propojky dálnic vznikne i obchvat Kralup nad Vltavou,“ vysvětluje náměstek hejtmanky pro oblast regionálního rozvoje a územního plánování Jiří Snížek (Piráti).
Dálnice D7 a D8 v kraji
|
Aktualizace AZÚR nyní řeší především druhou část velkopřílepského obchvatu o délce pouhých několika set metrů. „Jeho začátek bude napojený na nový kruhový objezd na silnici II/240, který je plánovaný u Statenic,“ popisuje mluvčí krajského úřadu David Šíma.
Dále má cesta pokračovat směrem k silnici III/2421, která vede do Roztok. Na obchvat by se pak měly napojit rovněž menší silnice z obytné zástavby v jihovýchodní části Velkých Přílep. Součástí výpadovky bude i podchod pro pěší.
Posun v přípravách je zásadní zprávou především pro obyvatele Velkých Přílep. V obci by měl být po dokončení stavby větší klid a také bezpečněji. „Po výstavbě se lidem uleví od vysoké dopravní zátěže,“ doufá radní Snížek.
Jak dokáže takzvaná výpadovka, jinak označovaná také termínem obchvat, pomoci, dobře vědí třeba v Olbramovicích na Benešovsku. Přestože podobných staveb jsou v kraji desítky, specialitou Olbramovic jsou tři dekády čekání.
V obci, jíž po silnici I/3 projíždělo denně až 30 tisíc aut, se dokonce uskutečnilo několik protestních blokád. Stavět se začalo až před dvěma lety. A nyní si tamní změnu k lepšímu nemohou vynachválit.
Nejnáročnější je obchvat Kralup
Jak uvádí náměstek hejtmanky Jiří Snížek, kraj řeší kromě silnice v Přílepech také další navazující stavby. Dohromady mají vytvořit propojku mezi dálnicemi D7 a D8.
K tomu je třeba vybudovat rovněž obchvat Kralup nad Vltavou. Ten je ze všech zamýšlených úseků nejnáročnější, čemuž odpovídá i cena odhadovaná na 3,5 miliardy korun. Stavba by mohla začít v horizontu dvou let. Jak už dříve poznamenal ministr dopravy Martin Kupka (ODS), řidiči by se po výpadovce měli poprvé svézt ještě před rokem 2030. Zároveň by měla být následně v provozu celá spojnice D7 a D8.
Zatím musí odhadem 20 tisíc osobních a také nákladních aut mezi oběma autostrádami denně přejíždět po silnici II/240. Tato cesta prochází několika obcemi včetně Velkých Přílep, kde ruší život tamních obyvatel. Dále pokračuje doprava po silnici II/101 přes Kralupy nad Vltavou. Protože tamní most přes Vltavu je prvním mostem přes řeku na sever od hlavního města Prahy, používá trasu většina řidičů, kteří mezi dálnicemi pendlují.