Kamiony ve městech a obcích ničí silnice, problémem je prach a hluk. (Ilustrační snímek)

Kamiony ve městech a obcích ničí silnice, problémem je prach a hluk. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Středočeská města chtějí ze svých silnic vykázat kamiony

  • 4
Středočeští starostové opět bojují za to, aby přes některá města a obce nemohly projíždět kamiony. Jde hlavně o obce podél dálnic. Cestou přes ně se řidiči vyhýbají placení mýtného. Kamionovou dopravu se naposledy podařilo vyhnat ze Sadské na Nymbursku.

Přes Benátky nad Jizerou na Mladoboleslavsku vede "stará" pražská silnice, která kopíruje rychlostní R10. Denně po ní projedou stovky kamionů. O to, aby sem měla tranzitní doprava vjezd zakázaný, se místní snaží už několik let. A teď se o to chtějí pokusit znovu.

"Sjíždějí sem kamiony nejen z rychlostní silnice, ale i od Bělé pod Bezdězem. Zkracují si tudy cestu a boří silnice, je tu prach a hluk. Zavedli jsme opatření, že tu nesmějí parkovat v noci, ale nedodržují to," uvedl starosta Benátek Jan Král. Ten se nedávno stal krajským zastupitelem a o možném zákazu už prý jednal s náměstkem hejtmana pro dopravu Milošem Peterou.

"Kamiony tudy jezdí i do průmyslové zóny. Bývalý hejtman David Rath zrušil projekt na spojovací silnici. Ta by nám pomohla. Doufám, že teď kraj s dopravou u nás už něco udělá," řekl starosta Král.

Sám Petera jako starosta Nymburka chce prosadit, aby nemohla projíždět vozidla nad 12 tun průtahem jeho města. Jde o ulici Boleslavská. Lidé si stěžují i na provoz v navazující Pražské ulici a sepsali kvůli tomu petici.

"Tím, že se vybudoval obchvat, tak by k nám kamiony už nemusely. Čekáme ale, až převede Ředitelství silnic a dálnic tuto silnici první třídy na druhou třídu, kterou bude spravovat kraj. Díky tomu budeme moci omezit kamionovou dopravu," vysvětlil Petera.

O omezení dopravy na silnicích druhé a třetí třídy žádá kraj a rozhoduje o tom obec s rozšířenou působností, v tomto případě úředníci v Nymburku. U silnice první třídy vydává rozhodnutí krajský úřad a u dálnic pak ministerstvo dopravy.

Cerhovice, Žebrák a Zdice na Berounsku jsou na tom stejně jako Benátky, ale obyvatelé těchto obcí už si vyzkoušeli, jaké to je, když kolem domů "tiráci" nejezdí. Dočasně kvůli špatnému stavu propustku platila snížená tonáž na silnici, která sousedí s D5. Jenže koncem loňského roku se propustek opravil a značky musely pryč.

"Rádi bychom v tom něco podnikli a přivítáme pomoc, i když pokud se nepostaví na silnici policie a nebude pokutovat, řidiči zákaz nerespektují," míní starosta Cerhovic Petr Frei.

Kamiony, které porušují zákaz, musí hlídat policie

S jeho slovy souhlasí Cecílie Pajkrtová, starostka Sadské na Nymbursku, kde mají od loňského října osazenou značkami zakazujícími vjezd kamionů silnici od Starého Vestce po Pískovou Lhotu, která je souběžná s D11. "Zpočátku to řidiči respektovali, ale teď už máme hříšníky. Ale budeme se dál snažit, aby se kamiony vrátily na dálnici," upozornila Pajkrtová.

Na jaře chce starostka oslovit žáky ze škol, aby pomohly se sčítáním projíždějících kamionů. Naposledy je sčítali před zmíněným dopravním opatřením a například po kruhovém objezdu přímo v Sadské projelo přes tisíc nákladních aut za den. A ze 75 procent to byla tranzitní doprava, tedy auta, která projížděla dál.

Blízko zákazu byla i Kutná Hora. Tam několikrát žádali kraj, aby prosadil snížení tonáže pro průjezd Štefánikovou ulicí. Loni u kraje uspěli, nyní však dostali nesouhlasné stanovisko od policie. Podle ní by se tím problém nevyřešil, jen by se posunul do okolních ulic. "Chtěli bychom se o to snažit dál," řekl k tomu kutnohorský místostarosta Jiří Franc.

Omezit nákladní dopravu chtějí i v Kladně v části Švermov, která je jedním z nejprašnějších míst v Česku (více čtěte zde). Zatím dočasně platí zákaz v Říčanech kvůli špatnému mostku, který firma opraví zřejmě příští rok.