Od června hrozí, že Středočeši budou muset před Prahou vystoupit z autobusů Pražské integrované dopravy, protože dál už nepojedou. Nebude koordinace s městskou dopravou či vlaky.
Náměstek pražského primátora Josef Nosek zaslal proto kraji upravený návrh dodatku smlouvy. Chce prodloužit výpovědní lhůtu do konce roku 2014, aby se výběrová řízení na dopravce stihla kvalitně připravit.
"Jsme před kolapsem a hejtman David Rath prodloužení do prosince 2014 zatím odmítá. Tím ohrožuje nejen dopravní obslužnost obcí, ale kvůli kolapsu dopravy by mohli lidé, kteří nemají auto, přijít o práci, děti by se nedostaly do škol," podotkla poslankyně za TOP 09 a bývalá starostka Černošic Helena Langšádlová.
Podle krajské zastupitelky za Starosty a nezávislé Věry Kovářové by v nejhorší variantě hrozilo, že dojde k oddělení pražské a středočeské dopravy.
Podle Ratha doprava jezdící v režimu pražské integrované dopravy ohrožena nebude. Má připravený krizový plán - dohody s jednotlivými dopravci. "V případě, že by některý dopravce nechtěl pokračovat, máme k dispozici nabídky dopravců s dostatečnou kapacitou, kteří tyto linky převezmou," řekl Rath.
Nosek ale s jeho názorem nesouhlasí. "Problémy se zajištěním veřejné dopravy hrozí. V dubnu jsme nabídli kraji kompromisní odložení výpovědi a zároveň usilujeme o sloučení systémů - pražského a středočeského, protože jen společný systém dokáže plně uspokojit potřeby cestujících," poznamenal Nosek.
Autobusových linek je ve středních Čechách na třináct set
Středočeští dopravci podepsali dodatek s prodloužením jen do konce února 2013. Výběrová řízení začnou 9. června, kdy se dopravci dozvědí zadání.
"Doufejme, že se podaří linky vysoutěžit do února. Je jich hodně. Navíc platí novela zákona o veřejných zakázkách, která zpřísňuje podmínky, nejsou s ní zkušenosti. Mám obavy, aby nebylo příliš odvolání, kdyby se objevily chyby," uvedl František Neterda, šéf Asociace středočeských autobusových dopravců.
Podobné problémy už měli na Plzeňsku, kde se jednalo o třicet linek, ve Středočeském kraji půjde přitom přibližně o třináct set linek.
Kraj chce novými výběrovými řízeními ušetřit. V současné době jsou prý značné rozdíly v cenách, teď by se měly sjednotit. A zároveň půjde i o konkurenční boj. "Výhodou také je, že by dopravci měli dlouhodobé smlouvy na osm let a mohli by tak lépe plánovat," dodal Neterda.