„Mně to teď do Vysočan trvalo dokonce hodinu,“ stěžuje si jedna z nemile překvapených cestujících. Přestože se České dráhy (ČD) snaží o výlukách informovat v dostatečném předstihu, mnoho lidí je zaznamená až v momentě, kdy jejich spoj nejede. „Dnes nás na nádraží čekalo docela hodně,“ hodnotí například cestující Tomáš z Roztok u Prahy.
Změny se však zdaleka netýkají jen trati mezi Prahou-Hostivaří a Roztoky u Prahy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos ve Středočeském kraji a v Praze investuje do oprav rekordní množství peněz, čemuž odpovídá velké množství výluk.
Dopady výluk v létě jsou menší
„Výluky jsou plánovány na léto, kdy je menší frekvence cestujících, lidé čerpají dovolenou a studenti nejezdí do školy. Dopady jsou tak mnohem menší, než kdyby se všechny tyto výluky konaly v jiných měsících,“ vysvětluje Petr Šťáhlavský z Generálního ředitelství Českých drah.
Přesto se podle Šťáhlavského výluky dotknou velkého počtu cestujících, protože se jedná o mnoho frekventovaných linek, jako jsou například linky S7 nebo S2, S22 a S9.
„Na dvoukolejných tratích se ale snažíme s provozovatelem dráhy SŽDC najít možnosti, které dopady výluk omezí,“ dodává Šťáhlavský.
Omezení se tak dotkne pouze vybraných spojů, jen některé jsou zrušeny, jiné nahrazeny autobusem nebo jen jezdí v delších intervalech.
Přes dvě miliardy na opravy
Na opravy železničních tratí v Praze a ve Středočeském kraji jde letos celkem 2,1 miliardy korun. „To je zhruba o třetinu více než v loňském roce,“ uvádí Tomáš Johánek z tiskového oddělení generálního ředitelství SŽDC.
„Letošní výluky jsou rozsáhlejší než loni, a tím nemyslím jen ty letní. Některé jsou dlouhodobější a trvají několik měsíců. Je ale i spousta takových, které trvají třeba jen pár hodin,“ dodává Johánek.
Plánované letní výluky na železnici v kraji
|
Nejnákladnější letošní opravou v Praze a ve Středočeském kraji bude oprava úseku Ledečko - Kácov - Zruč nad Sázavou.
„Provoz na této trati je přerušen od října loňského roku. Oprava by měla začít na podzim a hotovo by mělo být do začátku letní sezony roku 2019,“ říká Johánek.
V Mladé Boleslavi dráhy myslí i na zaměstnance Škodovky
Zajímavým specifikem je Mladoboleslavsko, tam SŽDC při plánování výluk pamatuje i na celozávodní dovolené zdejší automobilky Škoda Auto. Většina výluk je naplánována právě na toto období.
První tři týdny v červenci se budou měnit pražce a opravovat koleje i přejezdy mezi Mnichovým Hradištěm a Loukovem u Mnichova Hradiště.
Od 5. do 16. července bude mezi mladoboleslavským hlavním nádražím a Mladou Boleslaví-Debří probíhat snesení mostu a vložení nového. Osobní vlaky i rychlíky na hlavní trati Praha - Turnov proto jsou od 1. do 20. července nahrazeny autobusy v úseku mezi mladoboleslavským hlavním nádražím a Turnovem. Ty navíc jedou podle výlukového jízdního řádu, který se liší od toho, na který jsou cestující zvyklí.
Vložení mostního provizoria pak omezí provoz vlaků v Mladé Boleslavi mezi tamním hlavním a městským nádražím, a to ve dnech 5. až 26. července.
Od 9. do 20. července nebudou moci vlaky kvůli opravám na trať mezi stanicemi Mladá Boleslav hlavní nádraží a Luštěnice. V termínu od 12. do 20. července se nebude jezdit ani v úseku Veleliby - Čachovice na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Téměř tříměsíční omezení již panují na trati Praha - Lysá nad Labem - Nymburk, a to od 30. června do 20. září. Připravena je tam celá série výluk.
„Opravovat se budou koleje i trolejové vedení jak v Praze mezi Balabenkou, Vysočany a Horními Počernicemi, tak kolem Čelákovic, Lysé nad Labem a Kostomlat nad Labem,“ uvádějí ve společné tiskové zprávě ČD a SŽDC.
Od 2. do 11. července je výluka také na trati z Prahy do Berouna, kde jsou omezené osobní vlaky linky S7 v úseku Řevnice - Karlštejn.
Další výluky budou v dalších dnech a týdnech následovat. Nejbližší plánované omezení bude na Kladensku a Slánsku, kde ve dnech 9. až 27. července nahradí vlaky kvůli opravě trati autobusy v úseku Středokluky - Noutonice.