Nejvýraznější změny nastanou v severozápadní části středních Čech. V Nové Vsi na Mělnicku, u sjezdu z dálnice D8, vznikne nový přestupní uzel, který rozšíří současnou nabídku zhruba devadesáti podobných přestupních míst v kraji.
Muž vytáhl ženě dítě z kočárku a držel ho ve vzduchu. Matka mu ho vytrhla z rukou |
V jeden okamžik se sem sjede až šest autobusů najednou a bude mezi nimi možné snadno přestupovat. „Propojí města z této oblasti, tedy Kladno, Slaný, Mělník a Kralupy nad Vltavou, Litoměřice a Roudnici nad Labem s Prahou,“ vysvětlil středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN) s tím, že vozy se tu budou v pracovních dnech ve špičkách setkávat každou hodinu, o víkendech v intervalu 120 až 240 minut.
Jedná se o linky Praha – Litoměřice (413), Kladno – Slaný – Roudnice nad Labem (617) a Kralupy nad Vltavou – Mělník (646). První z nich byla zavedena teprve loni. U druhé se od prosince bude jednat o významné prodloužení. Nyní po ní autobusy jezdí jen mezi Slaným a Kralupy. „Linka 646 však nově pojede z Nové Vsi místo do Roudnice až do Mělníka. To zajistí expresní spojení Kralup s Mělníkem za pouhých 35 minut,“ uvedl mluvčí středočeského krajského úřadu Josef Holek. Hejtmanství si od změn v této části kraje slibuje, že se zrychlí dojíždění mezi obcemi na hranici Středočeského a Ústeckého kraje a Prahou.
Co se od prosince změní
Pozn.: jde o výběr |
Starosta Nové Vsi Lukáš Jansa (Nový směr) je ale zdrženlivější: „Za uzel si kraj zvolil místo u dálnice na zastávce Rozcestí, které leží mimo obydlenou část obce. Pro obyvatele samotné Nové Vsi to vnímám jako přínos. Ti, kteří ale bydlí v přidružených částech, jako jsou Vepřek nebo Nové Ouholice, budou muset absolvovat kvůli přetrasování linek přestupy navíc. Připomínky našich obyvatel k novým jízdním řádům se do jejich podoby moc nepromítly. Některé spoje přes okrajové části dokonce ubyly, přestože kraj sliboval opak. Na úkor posílení páteřních spojů zastavujících u dálnice.“
A kdo čeká, že kraj v Nové Vsi vybuduje nějaký moderní terminál pro cestující, bude také zklamán. Momentálně je zde jen jeden přístřešek chránící před nepřízní počasí a změna se nechystá. „Nepředpokládáme, že by tady cestující trávili delší čas čekáním. Nástupiště směrem na Mělník je už opravené, s obcí jednáme o rekonstrukci a dostavbě zastávky v opačném směru,“ řekl Borecký. Zastávka však vznikne nejdříve v příštím roce.
Stavba metra D v hledáčku policie. Veřejná zakázka mohla být ovlivněna |
Z Prahy až na sjezdovku
Jednodušší má být cestování z Prahy a z některých měst v kraji do vzdálenějších destinací, třeba na hory. Do Krkonoš pojedou několikrát denně ve všedních dnech i o víkendech dvě nové linky 405 a 425, obě z Černého Mostu. První přes Mladou Boleslav, Vrchlabí, Herlíkovice do Špindlerova Mlýna. Druhá přes Městec Králové do Pece pod Sněžkou.
Posíleny budou také linky do jižních Čech a na Plzeňsko. Například linka 407 ze Smíchovského nádraží do Písku bude o víkendech prodloužena až do Vodňan a Prachatic. Integrované linky pojedou nově i do Sušice, do Horažďovic dokonce půjde dojet i s pouhou jízdenkou PID.
O víkendu nepojede část metra C, opravy omezí i tramvaje ve Francouzské ulici |
Elektrobusy jsou ekologické, ale také drahé
V rámci smluv s dopravci se v kraji postupně obměňuje i vozový park. Například ČSAD Střední Čechy do konce října testovala mezi Mělníkem a Prahou elektrický kloubový autobus MAN Lion’s City 18 E. Výraznější nasazení elektrobusů na meziměstské linky by ale podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) bylo finančně velmi náročné.
„Cena testovaného vozu je 16 milionů korun, za jeden elektrický tedy pořídíte dva naftové. K tomu je potřeba připočíst náklady na obnovu akumulátorů či odpisy. Pokud bychom dnes kompletně elektrifikovali autobusovou dopravu v kraji, znamenalo by to nárůst nákladů o 1,5 miliardy korun ročně. Pokud by je mělo pokrývat jízdné placené cestujícími, museli bychom ho zdražit o 60 procent,“ konstatoval radní.
Na následujících listech najdete úplný přehled změn.