Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Tak to bude za korunu. Před 100 lety dali pražští revizoři první pokutu

  9:17aktualizováno  9:17
Přesně před sto lety, 1. července 1914, udělili revizoři v pražských tramvajích první pokutu. Tehdy to byla přesně jedna koruna. Do té doby celých 17 let přitom revizoři působili především jako netrestající kontroloři. Když někoho chytili bez jízdenky, prostě mu ji bez přirážky prodali.

Revizor v pražské městské dopravě (vpravo) na snímku z roku 1910. Zpočátku revizoři nosili stejnokroj, časem začali používat přesně definovaný civilní oděv a tvrdý klobouk | foto: Dopravní podnik Praha

Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní, kde se přirážky začaly vybírat v roce 1912.

„Původní výše pokuty měla být stejně jako ve Vídni 2 koruny, ale nakonec správní rada Elektrických podniků svůj návrh revidovala a v dopravním řádu se objevila pokuta ve výši 1 koruny,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. 

Revizoři odmění cestující

Cestující, kteří v den stoletého výročí revizorů v pražské městské dopravě (tedy 1. července) budou při přepravě kontrolováni a budou mít jízdní doklady v pořádku, dostanou od revizora kapesní kalendář s poděkováním „Děkujeme, že jezdíte poctivě!“


V Praze přitom v té době platil pásmový tarif odvozený podle počtu projetých pásem.

Při jízdném 30 haléřů za jízdu přes 10 pásem proto černí pasažéři zaplatili pokutu ve výši 3,3násobku jízdného.

Pokud měl cestující platit jízdné 22 haléřů (jízda nad 3 pásma do 10 pásem), činila pokuta 4,5násobek jízdného a jestliže cestující jel nejkratší vzdálenost do tří pásem, za 14 haléřů, musel při ztrátě anebo nezakoupení jízdenky zaplatit 7,1násobek jízdného.

Služební odznak mají revizoři od roku 1904

Kuriozitou byla skutečnost, že zpočátku se jako doklady o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu - tedy například za rozbití okna.

„Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat c. k. stráž bezpečnosti,“ pokračoval mluvčí.

Revizoři v pražské hromadné dopravě působili už od roku 1897. Cestující tak kontrolovali už i v koněspřežné tramvaji. Mimo nich ale dohlíželi také na provozní personál, a to především na prodej a kontrolu jízdenek.

Občas se také stalo, že oni sami byli kontrolování zvláštními úředníky. A to zda svědomitě a důsledně kontrolu vykonávají.

Zpočátku měli revizoři stejnokroj, ale časem začali používat přesně definovaný civilní oděv, včetně charakteristického tvrdého klobouku. Služebním odznakem se revizoři prokazují od 1. října 1904. 

Přestože se pokuta za černou jízdu po několika letech vždy zvyšovala, problém s černými pasažéry přetrvává dodnes.

„Dopravní podnik přichází každoročně o přibližně 360 milionů korun na jízdném. Ty bycho mohli investovat do bezbariérových prvků na zastávkách či ve stanicích metra nebo do další modernizace informačního systému,“ uvedl šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

V loňském roce dopravní podnik evidoval téměř 253 tisíc jízd na černo a na pokutách vybral 136 milionů korun. Během prvních pěti měsíců letošního roku bylo černých pasažérů 123 tisíc, pokut se vybralo za 57 milionů.

V současnosti má dopravní podnik ve svých řadách asi 150 revizorů.

Vývoj jízdného a pokut v pražské městské dopravě:

RokPřirážka v KčTehdejší jízdnéNásobek jízdnéhoPoznámka
1897-0,200Bez pokuty
191410,303,3
191820,345,9
192651,204,9
1941201,5013,3
1942301,5020
1946502,5020
1953100,6016,6Měnová reforma
1963300,6050
197050150
19851001100
1992200450
20008001266
20059502047,5
201110003231,25
201415003246,9Platí od 1.1.2014

Zdroj: DPP

  • Nejčtenější

Aktivisté obsadili pražský byt majitele z Izraele, ukázali na problém Airbnb

Město mění na prázdné kulisy, zdražuje bydlení, narušuje sousedské vztahy a obtěžuje. Aktivisté, kterým vadí krátkodobé...

Řidič Boltu vyhodil z auta nevidomou ženu, vadil mu asistenční pes

Taxikář jezdící pro společnost Bolt v Praze neurvale vytáhl z auta nevidomou ženu, protože nechtěl odvézt jejího...

V pražském Motole se srazil autobus s autem: jeden mrtvý, tři zranění

V pražském Motole se ráno srazil autobus s osobním autem. Při nehodě zemřel jeden člověk, další tři jsou podle...

Jílek skončil, Spartu povede Kotal od třetiligové rezervy, oznámil klub

Václav Jílek už do Olomouce jako trenér sparťanských fotbalistů nepojede. V nedělním ligovém utkání povede mužstvo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta - Liberec 0:2, úvod jara domácí zpackali, ztrestal je Malinský

Na jaře mají co napravovat, ale první krok fotbalistům Sparty hrubě nevyšel: s Libercem doma po mizerném výkonu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Muže v Kosově Hoře poranila pyrotechnika, měl popáleniny druhého stupně

Hasiči s policií v úterý odpoledne zasahovali v Kosově Hoře na Příbramsku u popáleného muže. Zřejmě manipuloval s...

Návštěvníci kluziště na Chodově přispěli 100 tisíc korun na charitu

Obchodní centrum Westfield Chodov nabídlo od prosince do února pražanům možnost zabruslit si na kluzišti s plochou 650...

Čekání na vlak k letišti trvá třicet let, projekt patří k pražským restům

Nový seriál MF DNES Pražské resty se věnuje problémům metropole, které čekají na své rozuzlení roky. Politici často...

Praha chystá další opravy Karlova mostu, mohou trvat až třicet let

Přes 60 tisíc kamenů na šestnácti klenbách a patnácti pilířích Karlova mostu prozkoumají památkáři, stavebníci a...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNICKÁ PODPORA PRO ÚDRŽBÁŘE

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 27 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz