Praha bude kontrolovat i emise lodí, řekl náměstek primátora v Rozstřelu

  15:43aktualizováno  16. srpna 13:15
V Praze se rozhořel spor o stavbu zdymadla u Dětského ostrova. Kritici se bojí znečištění ovzduší, hluku a vytlačení lodiček a šlapadel. Postoj proti stavbě v Rozstřelu hájí Petr Hlubuček (STAN), náměstek pražského primátora. Na druhé straně stolu usedl šéf Vodních cest Jan Skalický, který stavbu obhajuje.

Pražský zastupitel Petr Hlubuček (vlevo) a předseda představenstva společnosti Vodní cesty Jan Skalický v diskusním pořadu Rozstřel. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Na začátku srpna zvláštní stavební úřad pražského magistrátu povolil stavbu nové plavební komory u Dětského ostrova na Smíchově. A to i přesto, že stavbu loni zamítl stavební úřad Prahy 5. 

Fotogalerie

„Vítězná varianta návrhu zdymadla obhajuje původní plány a vlastně se jedná o dostavbu. Podle vodocestného zákona z roku 1901 měly být u ostrova dvě komory. Dnes je zde komora, která umožňuje plavbu mezi Šítkovským a Staroměstským jezem, ale vedle ní měla být druhá menší komora,“ řekl na úvod Skalický.

Ta ale nakonec zbudována nebyla, protože v té době podle Skalického převažovala nákladní lodní doprava, takže stavitelé upřednostnili výstavbu pouze velké komory a počítali s tím, že menší komora se dobuduje později.

„S nárůstem hotelové plavby a rekreační plavby je druhá komora jednoznačně potřeba,“ podotkl.

Memorandum proti plavební komoře

Zástupci magistrátu a Prahy 1 a 5 pak v pátek oficiálně podepsali prohlášení proti výstavbě nové plavební komory u Dětského ostrova na Smíchově. Zavazují se v něm, že využijí všechny zákonné prostředky, aby stavbě zabránili. Samosprávy také připravují odvolání proti povolení stavby k ministerstvu zemědělství.

Ačkoli je projekt zdymadla umístěn mezi Dětským ostrovem a Smíchovem, jmenuje se Plavební komora Staré Město, protože její poloha se hledala i na druhém břehu.

Náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN) výstavbu nové komory mezi Šítkovským a Staroměstským jezem odmítá z důvodu, že by přinesl dopravu do zklidněné části Vltavy, kterou Pražané využívají k rekreaci.

„Je to místo s geniem loci, kde si můžete půjčit šlapadlo, nebo lodičku. Důvodně se obávám, že ve chvíli, kdy se tam lodní doprava pustí, tak se tato rekreační plocha pro Pražany a návštěvníky Prahy definitivně ztratí,“ řekl Hlubuček, a doplnil, že odmítá z Vltavy dělat Lunapark.

I podle magistrátních odborníků je stavba, kterou plánuje Povodí Vltavy, v souladu s územním plánem, památkovou ochranou či hygienickými předpisy. 

Navíc už nyní podle Hlubučka využívá Vltavu padesát turistických lodí ze třinácti společností. Největší provoz je především v době obědů a večeří, kdy se zvýší počet turistických lodí, které chtějí zákazníkům nabídnout k jídlu zajímavý výhled. Město má ale podle Hlubučka málo nástrojů, jak dopravu na vodě omezit. Magistrát může ovlivňovat pouze počet lodí ukotvených u náplavek, které jsou v jeho majetku.

„Lodě na náplavkách musí do roku 2021 splňovat emisní limity, aby zde mohly být uvázány. Do budoucna bychom byly rádi, kdyby lodě jezdily pouze na elektro pohon, nebo na vodík. Zatím je to tak, jako by nám centrem města jezdilo padesát náklaďáků a výstavba další komory to jen zhorší,“ řekl v diskuzi Hlubuček.

Dodal, že kontrola emisí dokáže také zlepšit stav vodní dopravy v Praze.

Podle Skalického se lodě proplouvající novou plavební komorou nebudou s rekreační oblastí, přezdívané jako vltavské zrcadlo, křížit. „Lodě výhled na Hradčany vůbec nenaruší, protože poplují vlastním koridorem podél Sovových mlýnů, kde už nyní proplouvají,“ sdělil v Rozstřelu Skalický.

Odmítl také, že nová komora bude mít za následek nárůst plavidel v Praze na Vltavě.

„Základní parametr, který určuje počet lodí v Praze není komora, ale počet kotevních míst. Ten je v Praze prakticky vyčerpaný,“ odmítl Skalický jeden z argumentů kritiků zdymadla.

S náměstkem primátora Hlubučkem se Skalický shodl v tom, že stávající provoz ve smíchovské komoře 1 je neúnosný. Druhá komora by měla obyvatelům v okolí ulehčit. „Tím, jak se lodě dostanou doprostřed řeky, dojde k hlukovému i emisnímu zatížení Janáčkova nábřeží,“ vysvětlil.

Další výhodou nové komory má být podle Skalického bezpečnost. Doposud stávající smíchovskou komoru využívají malé i velké lodě dohromady a občas dochází k nehodám. Přemístění větších lodí do druhé komory by mělo problémy vyřešit.

„Veřejný zájem má několik složek. Smíchovská komora má 28 tisíc plavidel ročně a je zatížena emisemi a hrozbou nehod, tak si nedovedu představit nikoho, že by nebylo veřejným zájmem odstranit tento špunt,“ dodal.

Petr Hlubuček upozornil na to, že se nebude jednat o malou komoru pro malá plavidla, ale komoru dlouhou padesát pět metrů. Z celého množství parníků, které na Vltavě jezdí, by do nové komory nemohly vjet pouze tři.

Zdržení u stávající komory by mohl být problém pro pravidelné lodní linky v rámci Pražské integrované dopravy, které navrhl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Takzvané vodní tramvaje by podle Hlubučka musely mít pro průplav komory preferenci.

Autor:

Nejčtenější

Inter - Slavia 1:1, hosté mířili k senzaci, o výhru přišli v nastavení

Slávista Peter Olayinka (uprostřed) oslavuje svou trefu do sítě Interu Milán. V...

Při návratu do Champions League, kde dvanáct let chyběli, sahali po senzaci, slávističtí fotbalisté ale nakonec v...

Praha odstranila desítky boxů na klíče od sdílených bytů. Vadí údržbě

V Praze přibývá boxů na klíč od sdíleného bytu. Majitelé bytů je dávají na...

Desítky schránek na klíče odstranili pracovníci údržby veřejného osvětlení v metropoli. Na sloupy je dávají majitelé...

Stát nedá Praze na dostavbu okruhu ani korunu, řekl Babiš Hřibovi

Babiš začal prohlídku ve vytipovaném pozemku v Letňanech, který je nedaleko...

Pražský primátor Zdeněk Hřib jednal v úterý s premiérem Andrejem Babišem o dostavbě pražského okruhu. Praha to po vládě...

Zvedněte ruce, kdo jste to čekali. Italský tisk sepsul výkon Interu

JAK MI TO CHYTIL? Romelu Lukaku z Interu Milán lituje neproměněné tutovky,...

Falešný start, pohroma, trápení. Italská média tvrdě kritizují počínání fotbalistů Inter Milán v úvodním utkání Ligy...

Gól pana Střapatého. Olayinkovi se může změnit život

ŠOKOVAL SAN SIRO. Slávistický útočník Peter Olayinka se raduje z úvodní branky...

Bylo mu patnáct, když poprvé nazul kopačky. Do té doby hrál Peter Olayinka fotbal naboso, maximálně ve špinavých a...

Další z rubriky

Policie pátrá po muži, který nakupoval na cizí doklady

Policie pátrá po muži, který na cizí doklady uzavřel spotřebitelský úvěr. (20....

Pražská policie pátrá od začátku června po pachateli nebo pachatelích čtyř úvěrových podvodů. Pravděpodobně je má podle...

Obřím pandám či bublifukářům v centru odzvoní, Praha je zakázala

Historické centrum města je zaplněné "umělci" s nafukovacími zvířaty, jako jsou...

Lidé v centru Prahy už nebudou moci vystupovat v obřích kostýmech a převlecích pand a dalších zvířat. Rovněž nebude...

Skateboardisté mají smůlu. Okolí Stalinova pomníku je zavřené, hrozí pokuta

Prostor kolem bývalého Stalinova památníku je obehnán zábranami a páskami. (20....

Praha uzavřela podzemní část někdejšího Stalinova sousoší na Letné. Vstup je zakázán i do přilehlého okolí včetně...

Za půjčování šestileté dcery „králi pedofilů“ dostala matka znovu podmínku

Obžalovaný Petr Dostál u Městského soudu v Praze (18. 10. 2018)

Pražský soud znovu potrestal matku, které půjčovala svou tehdy šestiletou dceru k různým praktikám samozvanému králi...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz