Na rychlodráhu Kladno - Praha se čeká už 20 let. Nezačne se ani za rok

  20:04aktualizováno  20:04
Už dvacet let se mluví o železniční rychlodráze, která by měla spojit Prahu s Kladnem. Ani dvacet let od zahájení příprav ale k fyzické stavbě zatím nedošlo. Spojení, které by mělo usnadnit cestu tisícům lidí, se ale nezačne budovat ani příští rok.

Rychlodráha mezi pražským Veleslavínem a Kladnem | foto: iDNES.cz

Srpen 1994: Spojení Prahy a Kladna rychlodráhou zajistí společnost PRaK.
Leden 1999: Rychlodráha nebude, rozhodlo ministerstvo.
Duben 2001: Rychlodráha je konečně na dohled.
Září 2003: Projekt rychlodráhy se odsouvá, čeká ji nové ekologické hodnocení.
Duben 2008: Prahu a Kladno spojí rychlodráha za miliardy.
Září 2009: Rychlodráha Praha -Kladno nebude, politici stavbu zmrazili.
Duben 2011: Rychlodráha z Prahy do Kladna možná bude.
Listopad 2011: Rychlodráha z Kladna se začne stavět do dvou let.
Leden 2013: SŽDC chce ještě letos nebo v příštím roce zahájit výstavbu rychlodráhy.

Je to jako na houpačce a trvá to už dvacet let.

Právě 16. srpna 1994 založili pražští a kladenští politici společnost PRaK, která měla dohlížet na výstavbu železniční rychlodráhy mezi oběma městy. Akciovka je už tři roky v likvidaci a vlaky pořád jezdí po stejných kolejích.

Ani poslední novinový titulek z ledna 2013 už neodpovídá realitě. Stavba trati, která má tisícům lidí usnadnit spojení mezi metropolí a největším středočeským městem, nezačne ani letos. A už teď je jisté, že ani příští rok.

Začátek? Nikdo nechce odhadovat

„Pracuje se na studiích proveditelnosti, které mají prověřit možnosti realizace. Nelze proto předpokládat, že bychom se během příštího roku dostali už  k financování stavby,“ potvrdil MF DNES mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák. Ministerstvo chce přitom v roce 2015 na silnice a železnice vyčlenit rekordních sto šest miliard korun.

Fotogalerie

Odhady nákladů na nové koleje mezi Kladnem a Prahou se pohybují mezi deseti až třiceti miliardami. Z větší části má přitom nová trasa vést po stávající trati.

Po rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu,v některých úsecích však bude omezena. Jinde budou smět vlaky naopak jezdit až 145 kilometrů za hodinu.

Zmodernizovaná trať by pak mohla částečně nahradit zdlouhavou autobusovou dopravu, kterou zatím velká část Kladeňáků k dopravě do metropole využívá.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský tvrdí, že za zdržením stojí připomínky Ministerstva dopravy, které chtělo zpracovat více variant.

„V příštím roce se (v souvislosti s rychlodráhou) předpokládá pouze začátek související akce, rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu,“ dodal Ptačinský.

Kdy by se mohl projekt rozeběhnout naplno, obě instituce nechtějí odhadovat. Samotný viadukt by se mohl začít opravovat koncem roku 2015. Vlaky na Kladno pak nebudou z pražského Masarykova nádraží jezdit přibližně dva roky.

Kam mají jít peníze ministerstva dopravy

Pokračování z roku 2014:

  •  Výstavba obchvatu Mělníka
  • Sanace skal nad tratěmi u Davle a Jílového
  • Severovýchodní obchvat Mladé Boleslavi
  • Rekonstrukce nádraží v Č. Brodě

Začátek v roce 2015:

  • Nový most silnice I/2 v K. Hoře
  • Modernizace úseku dálnice D1 Hvězdonice-Ostředek
  • Nový most přes trať v Nové Vsi
  • Částečná rekonstrukce trati Beroun-Rakovník

Některé tratě úpravy čekají

Kvůli rychlodráze se už připravují dokumenty pro územní rozhodnutí. Kladenský magistrát navíc nyní zpracovává nový územní plán města, ve kterém musí prostor pro vedení tratě vytyčit.

„Město se snaží koridor pro takzvanou rychlodráhu zúžit tak, aby to nemělo zásadní vliv na okolí,“ vysvětlil primátor Dan Jiránek. Chce tak předejít případným sporům o pozemky v blízkosti trati, jako se to stalo u řady dopravních staveb v minulosti.

I když se nebude stavět rychlodráha, podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, čekají úpravy některé části středočeské železnice. Fond dopravní infrastruktury chce poslat peníze třeba na rekonstrukci jednoho z úseků mezi Berounem a Rakovníkem, dokončovat se bude také nový přístup a nástupiště na nádraží v Českém Brodě. U Jílového a mezi Davlí a Skochovicemi se zase budou zpevňovat skály nad tratí.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Dva boeingy aerolinek Smartwings se střetly při pojíždění na Ruzyni

Na letišti v Praze-Ruzyni se při pojíždění srazila dvě letadla firmy...

Na letišti v Praze-Ruzyni se při pojíždění srazila dvě letadla firmy Smartwings. Cestujícím se nic nestalo. Jeden...

Hra o život. Zpověď fotbalisty o pokeru, ruletě, alkoholu a léčebně

Tomáš Fabián na snímku pro Magazín DNES.

Skoro třicetiletý chlap dost dlouho hrál fotbalovou ligu. K tomu přidával poker, ruletu a občas se napil. Řítil se do...

Obří skandál po finále poháru. Fandové Baníku napadli videosudího

Fanoušci fotbalistů Baníku Ostrava  povzbuzují svůj tým ve finále poháru v...

Fotbalový pohár v Olomouci skončil obřím skandálem. Podle oficiálního zápisu fanoušci ostravského Baníku několik minut...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Další z rubriky

Osmdesát pater vzpomínek na 11. září, kolegy uctil závodem i český hasič

Tomáš Jindra s visačkou padlých hasičů Johna Marshalla a Josepha Mascaliho,...

Téměř čtyři stovky hasičů vzdaly na začátku května výběhem do osmdesátého patra mrakodrapu hold svým kolegům, kteří...

Telekomunikační věž na Žižkově nahradí rozvlněné domy architektky Jiřičné

Vítězný návrh rozvlněné věže architektky Evy Jiřičné.

Developer Central Group odhalil novou podobu pozemku bývalé telekomunikační budovy na Žižkově. Tu čeká demolice, včetně...

Pražské zastupitelstvo jednalo 22 hodin, dalo peníze na průzkum k metru D

Sál, ve kterém zasedá zastupitelstvo. Sál je vyfocen od místa, kde jsou židle

Na 22 hodin se protáhlo jednání pražského zastupitelstva, které začalo ve čtvrtek v devět dopoledne. Mimo jiné nad...

Najdete na iDNES.cz