Srpen 1994: Spojení Prahy a Kladna rychlodráhou zajistí společnost PRaK.
Leden 1999: Rychlodráha nebude, rozhodlo ministerstvo.
Duben 2001: Rychlodráha je konečně na dohled.
Září 2003: Projekt rychlodráhy se odsouvá, čeká ji nové ekologické hodnocení.
Duben 2008: Prahu a Kladno spojí rychlodráha za miliardy.
Září 2009: Rychlodráha Praha -Kladno nebude, politici stavbu zmrazili.
Duben 2011: Rychlodráha z Prahy do Kladna možná bude.
Listopad 2011: Rychlodráha z Kladna se začne stavět do dvou let.
Leden 2013: SŽDC chce ještě letos nebo v příštím roce zahájit výstavbu rychlodráhy.
Je to jako na houpačce a trvá to už dvacet let.
Právě 16. srpna 1994 založili pražští a kladenští politici společnost PRaK, která měla dohlížet na výstavbu železniční rychlodráhy mezi oběma městy. Akciovka je už tři roky v likvidaci a vlaky pořád jezdí po stejných kolejích.
Ani poslední novinový titulek z ledna 2013 už neodpovídá realitě. Stavba trati, která má tisícům lidí usnadnit spojení mezi metropolí a největším středočeským městem, nezačne ani letos. A už teď je jisté, že ani příští rok.
Začátek? Nikdo nechce odhadovat
„Pracuje se na studiích proveditelnosti, které mají prověřit možnosti realizace. Nelze proto předpokládat, že bychom se během příštího roku dostali už k financování stavby,“ potvrdil MF DNES mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák. Ministerstvo chce přitom v roce 2015 na silnice a železnice vyčlenit rekordních sto šest miliard korun.
Fotogalerie |
Odhady nákladů na nové koleje mezi Kladnem a Prahou se pohybují mezi deseti až třiceti miliardami. Z větší části má přitom nová trasa vést po stávající trati.
Po rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu,v některých úsecích však bude omezena. Jinde budou smět vlaky naopak jezdit až 145 kilometrů za hodinu.
Zmodernizovaná trať by pak mohla částečně nahradit zdlouhavou autobusovou dopravu, kterou zatím velká část Kladeňáků k dopravě do metropole využívá.
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský tvrdí, že za zdržením stojí připomínky Ministerstva dopravy, které chtělo zpracovat více variant.
„V příštím roce se (v souvislosti s rychlodráhou) předpokládá pouze začátek související akce, rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu,“ dodal Ptačinský.
Kdy by se mohl projekt rozeběhnout naplno, obě instituce nechtějí odhadovat. Samotný viadukt by se mohl začít opravovat koncem roku 2015. Vlaky na Kladno pak nebudou z pražského Masarykova nádraží jezdit přibližně dva roky.
Kam mají jít peníze ministerstva dopravyPokračování z roku 2014:
Začátek v roce 2015:
|
Některé tratě úpravy čekají
Kvůli rychlodráze se už připravují dokumenty pro územní rozhodnutí. Kladenský magistrát navíc nyní zpracovává nový územní plán města, ve kterém musí prostor pro vedení tratě vytyčit.
„Město se snaží koridor pro takzvanou rychlodráhu zúžit tak, aby to nemělo zásadní vliv na okolí,“ vysvětlil primátor Dan Jiránek. Chce tak předejít případným sporům o pozemky v blízkosti trati, jako se to stalo u řady dopravních staveb v minulosti.
I když se nebude stavět rychlodráha, podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, čekají úpravy některé části středočeské železnice. Fond dopravní infrastruktury chce poslat peníze třeba na rekonstrukci jednoho z úseků mezi Berounem a Rakovníkem, dokončovat se bude také nový přístup a nástupiště na nádraží v Českém Brodě. U Jílového a mezi Davlí a Skochovicemi se zase budou zpevňovat skály nad tratí.