K obchvatu Staré Boleslavi by mohl pomoct vznik komerční zóny na kraji města

  18:06aktualizováno  18:06
Pole a louky u Staré Boleslavi by v budoucnu mohly ustoupit komerčním stavbám, lehkému průmyslu nebo logistickým centrům. Nyní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi probíhá veřejné projednávání změny územního plánu, který by mohl takovou stavbu umožnit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: web soutěže Stavba roku

Přestože se Stará Boleslav nachází téměř na dohled od Prahy a prochází jí dálnice D10, dosud si uchovává svůj historický a klidový ráz. Komerční zóny a logistická centra, kterými je okolí Prahy poseté, se u tohoto města s bohatou historií zatím neuchytily.

Připravovaná změna územního plánu by jim mohla otevřít dvířka. Mezi návrhy jsou hned dvě rozsáhlé komerční zóny, přičemž v jedné z nich by mohly být i velké skladové haly.

„Záměr komerční zóny je zcela zásadní a může ovlivnit život ve městě na dlouhá léta. Je to pádný důvod ke zvýšené pozornosti občanů města a jeho boleslavské části především,“ upozorňuje městský radní Zdeněk Adámek (Naše dvojměstí), pověřený zastupitel pro územní plán.

Komerční zóna výměnou za obchvat

Jedna z navrhovaných komerčních zón je ryze účelovým krokem, který má městu umožnit výkup soukromých pozemků potřebných pro výstavbu léta připravovaného obchvatu Staré Boleslavi, jenž by z města odvedl silnici 331 na Mělník.

Pozemky tam podle místostarosty Hynka Homolky (Naše dvojměstí) vlastní 28 fyzických a šest právnických osob a téměř nikdo z nich není ochotný půdu pod budoucím obchvatem prodat za cenu stanovenou Středočeským krajem. Ten za ně nabízí kolem 411 korun za metr čtvereční.

Majitelé ale chtějí své pozemky zhodnotit celé a nechtějí prodat jen pás pod budoucí silnicí. Proto město přišlo s nabídkou, že výměnou za výstavbu obchvatu upraví územní plán a z polí, luk a lesů, které mají podle Homolky aktuálně hodnotu 30 Kč/m², se stane komerční zóna.

„Lidem se tak jejich pozemky několikanásobně zhodnotí. V územním plánu ale bude podmínka, že musí být vydáno stavební povolení na obchvat, jinak nemohou stavět,“ vysvětluje Homolka, dle nějž je to jediné řešení, jak dosáhnout obchvatu v nějakém rozumném čase. Vyvlastňování by bylo při tak velkém počtu majitelů příliš zdlouhavým a náročným procesem, kterému se chce město i kraj vyhnout.

„Pokud cokoliv pomůže výkupu pozemků, pak to podporujeme,“ říká k návrhu komerční zóny Helena Frintová z odboru kanceláře hejtmanky Středočeského kraje a dodává, že stavba obchvatu musí být dokončena do roku 2022, aby na ni kraj získal evropské dotace. Náklady na výkup pozemků přitom odhaduje v řádu milionů korun.

Přísný regulační plán

Podle vedení města by v komerční zóně u nového obchvatu byla jen lehká výroba.

„Osobně bych tam nejraději viděl technopark, nějaká vývojová střediska, alternativou jsou také drobní řemeslníci, pneuservis, autoopravna, stavební firma a podobně,“ přemýšlí Homolka. Navíc by se tamní výstavba měla podřídit přísnému regulačnímu plánu, který by dle radního Adámka mohl řešit i podobu fasád.

S komerční zónou v místě obchvatu nemají problém ani oslovení opoziční zastupitelé. Zatím příliš nevadí ani skutečnost, že už dnes je v regionu minimální nezaměstnanost a firmy řeší nedostatek pracovníků jejich dovozem z Východu, což má za následek vznik ubytoven ve městě. S komerčními zónami by se situace mohla zhoršit.

Místostarosta Homolka se takového efektu neobává. „Dnes je doba konjunktury, tedy vhodná doba pro takové investice, v budoucnu se to ale změní a lidi budou zase práci hledat,“ říká.

Logistické haly u dálnice

Skutečnou jizvou na tváři města se může stát druhá navrhovaná komerční zóna po pravé straně dálnice D10 ve směru na Mladou Boleslav. Tam je podle místostarosty Homolky k dispozici 190 tisíc m² volných pozemků, kde se může uchytit jak bytová výstavba, tak skladové a logistické haly.

„Tím, že jsme otevřeli změnu územního plánu, tak vlastníci pozemků sami podali podněty na výstavbu bydlení či na komerční zónu podél dálnice. Bydlení u dálnice by ale dle mého názoru byla lumpárna. Pokud vůbec nějaká zástavba, pak se jako vhodnější jeví plocha komerční. Občané si nám tam stěžují na hluk od dálnice a právě taková zástavba by mohla dálnici odhlučnit,“ domnívá se Homolka.

V případě této komerční zóny ale není v zastupitelstvu města zdaleka tak velká jednota jako u té kolem plánovaného obchvatu. Nakloněni jí nejsou ani všichni radní, například Zdeněk Adámek by v případě povolení komerční zóny u obchvatu další takovou zónu ve Staré Boleslavi nechtěl a možnost logistických hal razantně odmítá.

Proti logistickým halám je i starosta města Vlastimil Picek (Podpora občanů), zároveň je rozhodně proti tomu, aby u dálnice vznikla zóna pro bydlení.

„Dovedl bych si tam představit malou nerušící výrobu, ale může to zůstat i tak, jak to je nyní,“ říká starosta a upozorňuje na to, že o změně územního plánu bude rozhodovat až budoucí zastupitelstvo města někdy v roce 2019.

Bývalý starosta a dnešní opoziční zastupitel Ondřej Přenosil (ODS) připomíná, že to není poprvé, co se komerční zóna u dálnice navrhuje.

„Tyto snahy byly už za našeho vedení města. Podařilo se nám tomu vždy zabránit. S průmyslovou zónou při D10 zásadně nesouhlasím. Rozšiřovat zástavbu za dálnici by se nemělo. Vjezd do Staré Boleslavi se daří udržet vcelku v původní podobě a do historického města vjíždět přes sklady je až trestuhodná hrůza,“ upozorňuje Přenosil.

Podobného názoru je i zastupitelka Nina Nováková (zvolená za TOP 09). „Komerční zónu u dálnice považuji za hloupost. Vždycky jsme se chlubili tím, že na Starou Boleslav volně navazuje les,“ řekla.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Začala platit vyhláška proti převlekům, první pokutu dostal myšák Mickey

Od úterního rána hlídky městské policie kontrolují pouliční umělce v ulicích Prahy. Dnešním dnem začala platit novela...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Teplice - Sparta 1:1, hosté vedli, domácí srovnali minutu před koncem

Třináctý zápas, osmá ztráta. Sparťanští fotbalisté pokračují v klopýtání fotbalovým podzimem. V 13. kole Fortuna ligy...

ZVOLNĚNÍ: Jágr nastartoval vizi, přibude v extralize zápasů?

Když něco prohlásí Jaromír Jágr, má to velkou váhu. Legendární 68 nedávno vyjádřila přání, aby se v hokejové extralize...

Metaři uklidili ulici u Gottovy vily, lidé tam ale svíčky nosí dál

Ulice před domem Karla Gotta na pražské Bertramce je od noci na úterý opět průjezdná. Záplavu svíček a květin, které...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Přestavba Kliniky začne za pár dní, SŽDC získala všechna povolení

Správa železniční dopravní cesty v nejbližších dnech začne s rekonstrukcí bývalé plicní ambulance v pražské Jeseniově...

Nehoda s hořící cisternou poničila D1 tak, že dálnice dostane nový povrch

Na dálnici D1 probíhá ještě týden po tragické nehodě cisterny a čtyř osobních aut čištění vozovky. Silničáři odstraňují...

Změna Václavského náměstí vypadá zase jinak, tramvaje pojedou u chodníků

Vedení hlavního města zveřejnilo aktualizovanou podobu přeměny Václavského náměstí, která se připravuje na nejbližší...

Za kontaminaci vody v Dejvicích dostali pracovníci vodáren peněžité tresty

Dvojici zaměstnanců Pražských vodovodů a kanalizací, kteří čelili obžalobě kvůli plošné kontaminaci vody v Dejvicích a...

Najdete na iDNES.cz