Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

K obchvatu Staré Boleslavi by mohl pomoct vznik komerční zóny na kraji města

  18:06aktualizováno  18:06
Pole a louky u Staré Boleslavi by v budoucnu mohly ustoupit komerčním stavbám, lehkému průmyslu nebo logistickým centrům. Nyní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi probíhá veřejné projednávání změny územního plánu, který by mohl takovou stavbu umožnit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: web soutěže Stavba roku

Přestože se Stará Boleslav nachází téměř na dohled od Prahy a prochází jí dálnice D10, dosud si uchovává svůj historický a klidový ráz. Komerční zóny a logistická centra, kterými je okolí Prahy poseté, se u tohoto města s bohatou historií zatím neuchytily.

Připravovaná změna územního plánu by jim mohla otevřít dvířka. Mezi návrhy jsou hned dvě rozsáhlé komerční zóny, přičemž v jedné z nich by mohly být i velké skladové haly.

„Záměr komerční zóny je zcela zásadní a může ovlivnit život ve městě na dlouhá léta. Je to pádný důvod ke zvýšené pozornosti občanů města a jeho boleslavské části především,“ upozorňuje městský radní Zdeněk Adámek (Naše dvojměstí), pověřený zastupitel pro územní plán.

Komerční zóna výměnou za obchvat

Jedna z navrhovaných komerčních zón je ryze účelovým krokem, který má městu umožnit výkup soukromých pozemků potřebných pro výstavbu léta připravovaného obchvatu Staré Boleslavi, jenž by z města odvedl silnici 331 na Mělník.

Pozemky tam podle místostarosty Hynka Homolky (Naše dvojměstí) vlastní 28 fyzických a šest právnických osob a téměř nikdo z nich není ochotný půdu pod budoucím obchvatem prodat za cenu stanovenou Středočeským krajem. Ten za ně nabízí kolem 411 korun za metr čtvereční.

Majitelé ale chtějí své pozemky zhodnotit celé a nechtějí prodat jen pás pod budoucí silnicí. Proto město přišlo s nabídkou, že výměnou za výstavbu obchvatu upraví územní plán a z polí, luk a lesů, které mají podle Homolky aktuálně hodnotu 30 Kč/m², se stane komerční zóna.

„Lidem se tak jejich pozemky několikanásobně zhodnotí. V územním plánu ale bude podmínka, že musí být vydáno stavební povolení na obchvat, jinak nemohou stavět,“ vysvětluje Homolka, dle nějž je to jediné řešení, jak dosáhnout obchvatu v nějakém rozumném čase. Vyvlastňování by bylo při tak velkém počtu majitelů příliš zdlouhavým a náročným procesem, kterému se chce město i kraj vyhnout.

„Pokud cokoliv pomůže výkupu pozemků, pak to podporujeme,“ říká k návrhu komerční zóny Helena Frintová z odboru kanceláře hejtmanky Středočeského kraje a dodává, že stavba obchvatu musí být dokončena do roku 2022, aby na ni kraj získal evropské dotace. Náklady na výkup pozemků přitom odhaduje v řádu milionů korun.

Přísný regulační plán

Podle vedení města by v komerční zóně u nového obchvatu byla jen lehká výroba.

„Osobně bych tam nejraději viděl technopark, nějaká vývojová střediska, alternativou jsou také drobní řemeslníci, pneuservis, autoopravna, stavební firma a podobně,“ přemýšlí Homolka. Navíc by se tamní výstavba měla podřídit přísnému regulačnímu plánu, který by dle radního Adámka mohl řešit i podobu fasád.

S komerční zónou v místě obchvatu nemají problém ani oslovení opoziční zastupitelé. Zatím příliš nevadí ani skutečnost, že už dnes je v regionu minimální nezaměstnanost a firmy řeší nedostatek pracovníků jejich dovozem z Východu, což má za následek vznik ubytoven ve městě. S komerčními zónami by se situace mohla zhoršit.

Místostarosta Homolka se takového efektu neobává. „Dnes je doba konjunktury, tedy vhodná doba pro takové investice, v budoucnu se to ale změní a lidi budou zase práci hledat,“ říká.

Logistické haly u dálnice

Skutečnou jizvou na tváři města se může stát druhá navrhovaná komerční zóna po pravé straně dálnice D10 ve směru na Mladou Boleslav. Tam je podle místostarosty Homolky k dispozici 190 tisíc m² volných pozemků, kde se může uchytit jak bytová výstavba, tak skladové a logistické haly.

„Tím, že jsme otevřeli změnu územního plánu, tak vlastníci pozemků sami podali podněty na výstavbu bydlení či na komerční zónu podél dálnice. Bydlení u dálnice by ale dle mého názoru byla lumpárna. Pokud vůbec nějaká zástavba, pak se jako vhodnější jeví plocha komerční. Občané si nám tam stěžují na hluk od dálnice a právě taková zástavba by mohla dálnici odhlučnit,“ domnívá se Homolka.

V případě této komerční zóny ale není v zastupitelstvu města zdaleka tak velká jednota jako u té kolem plánovaného obchvatu. Nakloněni jí nejsou ani všichni radní, například Zdeněk Adámek by v případě povolení komerční zóny u obchvatu další takovou zónu ve Staré Boleslavi nechtěl a možnost logistických hal razantně odmítá.

Proti logistickým halám je i starosta města Vlastimil Picek (Podpora občanů), zároveň je rozhodně proti tomu, aby u dálnice vznikla zóna pro bydlení.

„Dovedl bych si tam představit malou nerušící výrobu, ale může to zůstat i tak, jak to je nyní,“ říká starosta a upozorňuje na to, že o změně územního plánu bude rozhodovat až budoucí zastupitelstvo města někdy v roce 2019.

Bývalý starosta a dnešní opoziční zastupitel Ondřej Přenosil (ODS) připomíná, že to není poprvé, co se komerční zóna u dálnice navrhuje.

„Tyto snahy byly už za našeho vedení města. Podařilo se nám tomu vždy zabránit. S průmyslovou zónou při D10 zásadně nesouhlasím. Rozšiřovat zástavbu za dálnici by se nemělo. Vjezd do Staré Boleslavi se daří udržet vcelku v původní podobě a do historického města vjíždět přes sklady je až trestuhodná hrůza,“ upozorňuje Přenosil.

Podobného názoru je i zastupitelka Nina Nováková (zvolená za TOP 09). „Komerční zónu u dálnice považuji za hloupost. Vždycky jsme se chlubili tím, že na Starou Boleslav volně navazuje les,“ řekla.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Komerční zóna by mohla vzniknout také u dálnice D10.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Kvůli smrti člověka pod koly metra na Andělu obvinila policie dva lidi

Pražská policie v souvislosti se čtvrtečním pádem člověka pod metro na Andělu zadržela a obvinila dva lidi. Uvedl to...

Sportující ženu kousl pes do ňadra, kvůli zranění musela přestat kojit

Policisté vyšetřují další napadení člověka československým vlčákem. Po smrtelném zranění na Chrudimsku zranil pes...

Panelák v Kladně vyhořel. Obyvatelé se smějí vrátit domů nejdříve za týden

Panelový dům v Kladně, který v noci vyhořel, bude neobyvatelný asi týden. Lidé si tam přicházejí pro věci, většina z...

Za Součka až půl miliardy. Slavia hvězdu pustila do West Hamu na testy

Fotbalová Slavia uvolnila Tomáše Součka, aby odletěl do Londýna jednat o angažmá s West Hamem. Dostala totiž nabídku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hašek se Spartou ve válce. Pohrdá spoluhráči i fanoušky, oznámil klub

Byl první posilou nového sportovního ředitele Tomáše Rosického. "Je to typologicky hráč, kterého jsme v kádru neměli....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Praha nechá prověřit zakázku na servis souprav metra, shodla se koalice

Hlavní město nechá interně prověřit zakázku na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou kritizuje opozice i...

Premium

Mýto do centra může být nejdříve za šest let, říká náměstek primátora

Vedení města čeká na studii, která má posoudit možnosti zavedení mýta za vjezd do centra. „Bez regulace dopravy se...

Syřan, který s uprchlíky v autě ujížděl celníkům, dostal podmínku

Obvodní soud pro Prahu 10 potrestal syrského řidiče, který v polovině ledna nelegálně převážel přes Českou republiku...

Dealer prodával drogy deset let, při zadržení četl Psychologii výslechu

Pražští policisté zadrželi a obvinili muže, který podle nich od roku 2010 prodával pervitin. Při zásahu v jeho bytě...

Jak přežít období růstu zubů u dětí? S těmito tipy to zvládnete levou zadní
Jak přežít období růstu zubů u dětí? S těmito tipy to zvládnete levou zadní

Když miminku začnou růst zoubky, jste na začátku těžkého období, kdy se z něj stává nešťastný slintající uzlíček. Máme tipy, jak mu můžete co nejvíce ulevit.

Najdete na iDNES.cz