VIDEO: Ve stanici Národní třída opět zastavuje metro. Po dvou letech

  • 90
Po dvouleté rekonstrukci se v pátek odpoledne otevřela veřejnosti stanice metra Národní třída. První soupravy s cestujícími zde zastavily před půl třetí. Kompletní oprava stanice vyšla na více než půl miliardy korun.

První souprava po dvouleté rekonstrukci zastavila ve stanici přesně ve 14:23 hodin. Byla to souprava na Černý Most. V opačném směru zde metro zastavilo vzápětí.

Podle redaktora MF DNES, který dění na místě sledoval, byli lidé z první soupravy překvapeni, že zde zastavila. „Nečekal jsem to. Myslel jsem, že výluka ještě pokračuje,“ řekl starší pán. Několik desítek šťastlivců si potom jako suvenýr odneslo tričko s logem metra, tzv. „vránou“. Spousta cestujících si novou stanici ihned fotografovala.

Slavnostního otevření se zúčastnila prakticky kompletní politická špička hlavního města. „Díky otevření stanice se hromadná doprava v centru stane opět o něco příjemnější a přístupnější,“ uvedl primátor Tomáš Hudeček.

„Stanice dostala zcela nový kabát. Byla zmodernizována nejen po vizuální stránce, ale výrazně se také zefektivnila její funkčnost a údržba,“ prohlásil poté šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Nový přístup i technologie

Poslední úpravy ve stanici po náročné rekonstrukci probíhaly den před jejím znovuotevřením.

„Šlo o poslední úklid a finální kontrolu. Stanice je připravena,“ řekl v pátek mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Nová stanice má podobný vzhled jako v minulosti, znovu je vyvedena ve žluté barvě. Během dvouleté rekonstrukce stanice, nad níž vyrostl základ budoucího multifunkčního komplexu Quadrio, zde dělníci kompletně přestavěli přístup na nástupiště a stanice také dostala nové technologie.

Zrušen byl například původní povrchový vestibul, úsek dlouhých eskalátorů byl rozdělen na dvě části.

„První trojice pohyblivých schodů cestující nyní dopraví z nástupiště do nově vybudovaného vestibulu ve druhém podzemním patře dostavovaného  obchodního centra. Z něj míří druhá trojice eskalátorů na povrch - ústí na roh ulic Purkyňova a Spálená,“ řekl mluvčí. 

Mezi novinky lze zařadit také 42 digitálních reklamních poutačů podél eskalátoru, které nahradily původní klasické plochy. I ty se pomalu začaly zaplňovat reklamními sděleními.

Cestující budou mít také poprvé možnost v rámci pilotního projektu zakoupit si jízdenky přes zcela nový automat. Ten bude vedle mincí přijímat také bezkontaktní platební karty.

Rekonstrukce stanice přišla na 671 milionů korun. Z toho 169 milionů padlo na vybudování bezbariérového přístupu a výtahu od tramvajového uzlu v Lazarské. O náklady na rekonstrukci stanice se podělily dopravní podnik, investor komplexu Quadrio a pražský magistrát.

V noci z pátku na sobotu se po dvouměsíční výluce zprovozní také tramvajový úsek mezi Lazarskou a Václavským náměstím. Úpravou prošla zejména zastávka Lazarská, která dostala bezbariérový přístup.

Obří eskalátory byly do rekonstruované stanice přivezeny v prosinci 2013:

19. prosince 2013