Pražany trápí vzhled stanic metra D. Sílí tlak na slibovanou soutěž

  12:17
Představa o reprezentativním vzhledu stanic nové linky metra D má v očích Pražanů trhliny. Po šesti letech, během nichž je navrhuje osm architektů Metroprojektu, se peticí dožadují uspořádání architektonické soutěže. Vypsat alespoň dílčí už sliboval nejeden primátor.
Starší vizualizace stanice metra Náměstí bratří Synků na trase D, nad jejíž...

Starší vizualizace stanice metra Náměstí bratří Synků na trase D, nad jejíž podobou se mimo jiné pohoršují tvůrci petice (koncepce řešení dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Skoro sedm tisíc lidí za týden podepsalo internetovou petici, jejíž tvůrce žádá vypsání architektonické soutěže na podobu stanic metra linky D. Zakázku v hodnotě 500 milionů korun na přípravu projektové dokumentace dohromady k dráze i stanicím společnost Metroprojekt vysoutěžila v roce 2010.

„V projektu nešlo o kvalitu stanic, nikoho nezajímalo, jak budou vypadat. Snaha byla udělat je co nejjednodušší, triviálně řešené, nekonfliktní, prostě budky,“ říká Petr Lešek z České komory architektů.

Komora ale nekritizuje primárně kvalitu nynějších návrhů stanic, nýbrž stejně jako petenti neprůhlednost při zadávání veřejné zakázky. Připomíná, že stanice metra A rovněž vznikly bez veřejné soutěže či odborné diskuze a jsou podle komory příkladem toho, jak významná veřejná investice vznikat nemá.

„Je možné, že to zabere nějaký čas navíc. Jeho nedostatek byl ostatně také důvodem pro několik pražských primátorů. Stejně se ale začátek stavby stále posouvá, tak nevím, jak relevantní je to argument,“ zamýšlí se Lešek.

Naráží tím na skutečnost, že je kvůli problémům s výkupem pozemků přerušené stavební řízení a realizace nabere asi tříleté zpoždění - začne nejdřív v roce 2020 (psali jsme o tom zde).

Už žádné přemisťování vchodů ani větší zásahy

Pro všechny stanice nyní existuje platné územní rozhodnutí. Stavební úřady v Praze 2 a Praze 4 ke všem obdržely už i žádosti o vydání stavebního povolení. Výraznější objemové či konstrukční změny už v této fázi schvalování nepřicházejí v úvahu.

Metro - linka D

  • Dopravní podnik vypsal soutěž na zpracování projektové dokumentace pro územní a stavební řízení a výkon autorského dozoru na stavbu části trasy D v květnu 2009.
  • O zakázku za 500 milionů korun usilovala kromě Metroprojektu (a s ním vlastnicky propojené firmy SUDOP) i firma Mott MacDonald.
  • Dopravní podnik duhou jmenovanou firmu vyřadil kvůli, pochybnostem o reálnosti její cenové nabídky 390 milionů, která byla výrazně nižší než další nabídky.
  • Firma podala podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který rozhodl v její prospěch a rozhodnutí zrušil.
  • DPP ale posléze firmu znovu z výběrového řízení vyřadil, údajně kvůli „nedodržení základních kvalifikačních předpokladů pro účast v soutěži“.
  • Firma následně uplatňovala ještě další připomínky, nakonec je však stáhla. Výběrové řízení se podařilo uzavřít v květnu 2010.
  • Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti náklady předběžně odhadují zhruba na 50 miliard korun. Nové stanice metra A do Motola, které byly otevřené loni, stály zhruba 20 miliard korun.

„I tak je prostor v rámci projektu pro stavební povolení ještě celkem velký, vyjma technologie a tvaru lze ovlivnit třeba osvětlení, materiál povrchu, grafický systém, což na výslednou podobu stanice může mít velký vliv,“ přibližuje vedoucí kanceláře soutěží pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Kopeć.

Poukazuje tím na aktuální záměr vypsat pro osm zastávek mezi Depem Písnice a Pankrácí pouze takzvané výtvarné soutěže. „Výtvarné zpracování nevnímáme jako umístění sochy či kusu mozaiky. Výtvarník dostane svobodu upravit vše, co není v rozporu s projektem pro stavební povolení,“ dodává.

Na uspořádání architektonické soutěže architektonická komora podle vyjádření mluvčí Zuzany Hoškové apeluje od roku 2012. „Několika pražským primátorům i vedení společnosti Metroprojekt jsme nabídli součinnost při uspořádání nezávislé soutěže. Apel na kvalitu zadání zakázky však nebyl dosud reflektován,“ řekla mluvčí.

Pokud IPR někdy skutečně vypíše kromě výtvarných i nějakou architektonickou soutěž, nejspíš se bude týkat nanejvýš dvou stanic - Náměstí bratří Synků a Náměstí Míru. S jejich výstavbou se počítá až v druhé etapě za účelem vytvoření přestupního uzlu i na linku A. IPR to na popud pražských radních sliboval už před rokem.

Že se soutěž nebude týkat všech stanic, se vedení města nechalo slyšet už dříve. „Už dávno se domluvilo, že se uskuteční architektonická soutěž na tyto dvě stanice a na ostatní ne, protože už se tehdy projektovaly. Mezitím ale vznikl projekt pro stavební povolení i na ně, tudíž je teď potíž řešit soutěže i pro tyto dvě. Doufáme ale, že se nám je vypsat podaří,“ podotkl Kopeć.

Připouští, že iniciovat soutěže, během nichž budou zpracovány nové projekty, které budou muset znovu muset projít stavebním řízením, bude znamenat zmařenou předchozí investici. „Je to záležitost politického rozhodnutí. Přáli bychom si, aby vše bylo od začátku nastaveno tak, že architektonické soutěže budou na všechno,“ dodal Kopeć.

Všech osm návrhů IPR v posledním půl roce s architekty Metroprojektu řešil. „Došlo k výraznému posunu k lepšímu. Jednu stanici po druhé jsme okomentovali a oni doporučené změny zapracovali. Šlo o to, aby stanice měly společný charakter, společné prvky, podle nichž se linka pozná - například společnou dlažbu. Obecně šlo o zjednodušování a střídmost,“ uvedl Kopeć.

Architektonická vs. výtvarná soutěž

  • Podle zákona o veřejných zakázkách lze projektanta získat více způsoby. Architektonická soutěž je považována za nejvhodnější. Zajišťuje větší transparentnost, výběr zhotovitele stavby na základě kvality nikoliv především ceny a nezávislé posouzení více návrhů odbornou porotou. Vítězi soutěže může investor zadat zpracování všech fází projektu - projektovou dokumentaci pro uzemní a stavební řízení i prováděcí dokumentaci.
  • Výtvarná soutěž se zaměřuje jen na estetické úpravy interiéru či exteriéru, jehož prostorové rozložení už je dané. Výtvarník může měnit jen to, co není v rozporu s již vydaným stavebním povolením - osvětlení, povrchové materiály, grafiku.

Do vydaných územních rozhodnutí - potvrzujících trasu a základní dimenze stanic - už žádná ze zúčastněných stran zasahovat nechce. Proto už není možné například přeskupovat vchody či provádět zásadní stavební zásahy ve vztahu k velikosti či rozložení objektů na povrchu či v interiéru.

Ředitel Metroprojektu David Krása popírá, že by se společnost bránila spolupráci s dalšími odborníky.

„Osm architektů - autorů osmi stanic na první etapě - se návrhy v několika stupních projektové dokumentace zabývá šest let. Nyní jednáme s DPP a IPR o tom, jak případně doplnit, obohatit či skloubit architektonický návrh stanic s dalšími návrhy výtvarníků či umělců. Někteří architekti z Metroprojektu v nedávné minulosti sami takovou spolupráci navrhovali, ale nebyli vyslyšeni,“ řekl iDNES.cz Krása.

Zda investor - dopravní podnik - v minulosti usiloval o nějaké změny ve smlouvě, aby se alespoň projekt pro dvě poslední stanice v případě vypsání veřejné architektonické soutěže nemusel zbytečně dělat nadvakrát, komentovat nechtěl. „O architektonických soutěžích na dvě stanice druhé etapy trasy D zatím neproběhlo žádné konkrétní jednání,“ doplnil jen.

Architekt: Většina stanic jsou boudičky

Už v roce 2011 přitom vznikla oponentská studie skupiny architektonických týmů, která měla ověřit, zda navržené stanice metra využívají z hlediska urbanismu svůj rozvojový potenciál

„Naše práce měla za úkol navrhnout zasazení nových stanic do urbanistické struktury města. Tehdejší ředitel DPP Martin Dvořák chtěl stanice lépe ukotvit v daných územích, uvědomoval si, že platný územní plán k tomu nedokázal dát rozumné konkrétní podklady. Většina výstupů z jednotlivých stanic je tak bohužel Metroprojektem navržena jako boudička stojící sama o sobě, přitom by výstupy měly ústit do nějakých domů, fungovat jako městotvorný prvek,“ řekl iDNES.cz architekt Jaroslav Zima, jeden z autorů oponentské studie.

Mrzí ho, že důkladně zpracovanou studií nakonec přispěli pouze k řešení stanice Nádraží Krč. „Tam převzali princip protipovodňových opatření řešící velké vody na Kunratickém potoce, ušetřilo to kácení mnoha stromů. Moc jiných podnětů se nevyužilo, zkrátka si jeli dál svým nastaveným směrem,“ doplnil.

Podle architekta Zimy měla být regulérní soutěž uspořádána už dávno. „Ale pokud věc ještě nestojí, je lepší obětovat několik milionů za předělání dokumentace a rok či dva ztratit, než postavit něco nedokonalého, co tady bude napořád, politici by k tomu měli mít odvahu,“ uzavřel.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:

20. září 2011

Nejčtenější

Nejlepší místo pro život v Česku. Podívejte se na něj z ptačí perspektivy

Putování po základnových stanicích mobilních operátorů nás zavedlo do města, které je téměř na dosah Prahy. Není tak divu, že jsme z navštívené lokality dohlédli třeba na městskou část Háje či jednu...

Mladá žena nepřežila pád do kolejiště metra, linka C dvě hodiny nejezdila

Provoz pražského metra na lince C v úseku Letňany - Nádraží Holešovice byl v pondělí dopoledne na více než dvě hodiny zastaven. Důvodem byl pád člověka do kolejiště ve stanici Kobylisy....

Střelba v Kostelci se dvěma mrtvými. Podezřelým je bývalý manžel jedné z obětí

Policie zasahovala v Kostelci nad Černými lesy u Prahy proti aktivnímu střelci, na místě jsou dva mrtví. Nakonec zadržela podezřelého i zbraň. Podle informací iDNES.cz se střílelo v rodinném domě,...

Prostornější, s koženkovými sedačkami. Svezli jsme se novou pražskou tramvají

První model moderní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyrazil do pražských ulic konečně s cestujícími. Až 243 cestujících bude vozit, stále ještě v rámci testovacího provozu, na lince 12 mezi...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Řidič v Rakovníku projel výlohou lékárny. Škoda může přesáhnout milion

Středočeští hasiči v neděli dopoledne zasahovali u havárie osobního auta, které projelo výlohou lékárny na Husově náměstí v Rakovníku. Informovali o tom na Facebooku.

22. června 2025  19:58

Prahou projel slavnostní průvod autobusů. Připomněl 100 let od zahájení provozu

V neděli projela Prahou slavnostní kolona autobusů, která připomněla stoleté výročí zahájení pravidelného autobusového provozu v hlavním městě. Program odstartoval ranní výstavou vozidel na...

22. června 2025  16:48

Češkám v Berouně vládla amatérka Saint Germain, vítězství brala Alexanderová

Golfový turnaj Czech Ladies Open v Berouně vyhrála Jihoafričanka Casandra Alexanderová a připsala si první vítězství na elitní evropské sérii LET. Nejlepší domácí hráčkou byla překvapivě amatérka...

22. června 2025  15:55,  aktualizováno  16:32

Recesisté jezdili ve vozítku po lávce nad Vltavou. Někteří skončili ve vodě

Tři desítky párů se v sobotu zúčastnili prvního recesistického závodu Red Bull Kolo Molo v Praze, konkrétně v Port7 v Holešovicích. Několika tisícům návštěvníků se naskytla zábavná a napínavá show.

22. června 2025  14:23

Motorkář zemřel po srážce s osobním autem u Kostelce nad Černými lesy

Policisté v neděli po 10. hodině dopoledne vyjížděli k dopravní nehodě na silnici I/2 u Kostelce nad Černými lesy. Srazilo se tam osobní auto a motocykl, jehož řidič na místě zemřel.

22. června 2025  11:26,  aktualizováno  14:09

EIA pro Pražský okruh platí. Ústavní soud odmítl stížnost z Dolních Chabrů a Zdib

Dolní Chabry a Zdiby se neúspěšně obrátily na Ústavní soud kvůli dostavbě severní části Pražského okruhu. Nesouhlasí s úseky 518 z Ruzyně do Suchdola a 519 do Březiněvsi a chtěly zrušit stanovisko...

22. června 2025  9:40

Na co zírá mašinfíra: Když Jeník táhl Ušatou z Poříčan do Nymburka

S dnešním Mašinfírou se opět podíváme do Čech. S Brejlovcem Východočeské dráhy se jménem Jeník se projedeme po trati, která spojuje takzvanou Pravobřežku s koridorem z Pardubic. Trať 060 Poříčany –...

22. června 2025

Čeští volejbalisté na závěr základní část Evropské ligy prohráli s Portugalci

Čeští volejbalisté v posledním zápase před domácím Final Four podlehli v Evropské lize Portugalsku 1:3. V Kutné Hoře vyhráli jen druhý set, utkání ztratili 23:25, 25:23, 20:25 a 22:25. Semifinále v...

21. června 2025  19:40,  aktualizováno  20:16

Spadlý řetěz, nemoc... A do třetice jsem vyhrál. Vítěze L’Etape nadchla atmosféra

V nohách 139 kilometrů, na tváři široký úsměv. Jan Brňák se stal králem nejdelší trasy pátého ročníku závodu L’Etape Czech Republic by Tour de France. Užíval si závod, který jel rekordní počet 3 098...

21. června 2025  17:19,  aktualizováno  18:18

Dvě nehody zablokovaly na 52. kilometru dálnici D1. Směr na Brno byl neprůjezdný

Na dálnici D1 na 52. kilometru na Benešovsku v sobotu dopoledne na zhruba hodinu a půl zastavily provoz dvě nehody celkem čtyř aut, obešly se bez zranění. Dálnice ve směru na Brno byla neprůjezdná do...

21. června 2025  10:46,  aktualizováno  12:04

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Anděl zůstává ostudou Prahy, koalice se nedohodla na vzniku krizového centra

Pražský Anděl a jeho okolí je dlouhodobě nevzhledným místem, které hojně vyhledávají lidé bez domova a narkomani. Na alespoň částečnou změnu k lepšímu ale místní budou muset dál čekat. Koalice se...

21. června 2025

Řidič v Tursku u Prahy nezvládl řízení a narazil do stromu. Nehodu nepřežil

V Tursku u Prahy v sobotu ráno narazilo osobní auto do stromu, řidič nehodu nepřežil. V autě cestoval sám, příčinu a okolnosti nehody policisté vyšetřují. U zemřelého nařídili soudní pitvu, řekla...

21. června 2025  10:32
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.