Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 21. května 2022 Monika

Středočeské podniky objevují Hedvábnou stezku, umožní rychlejší obchod

  9:44
Zhruba 11 tisíc kilometrů dlouhá cesta mezi Čínou a Evropou zažívá v současné době renesanci. Doprava po ní je totiž levnější než letecká a rychlejší než lodní.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Transport lodí po moři byl dosud nejlevnější, avšak i nejpomalejší. Jejím dlouhodobým problémem jsou přecpaná přístaviště, která firmám neumožňují rychle reagovat na požadavky zákazníků nebo akutní potřeby výroby. Začínají tak zkoušet transport po železnici.

Pilotní testovací projekt dopravy po železnici na trase Hedvábné stezky odstartovala například mladoboleslavská Škoda Auto. „První kontejner byl naložen koncem listopadu v CKD centru v Mladé Boleslavi do kamionu, který jej odvezl na vlakový terminál v Praze-Uhříněvsi. Tam byl přeložen na nákladní vlak, jenž se vydal na cestu dlouhou téměř 11 tisíc kilometrů do čínského města Yiwu,“ sdělila MF DNES mluvčí Škoda Auto Kamila Biddle. 

V poslední fázi bude kontejner přeložen na kamion, který jej přepraví do cílové továrny SAIC-Volkswagen v čínské Šanghaji. V tamější automobilce, kterou má Volkswagen společně s čínskými partnery, se vyrábí například modely Octavia a Fabia pro čínský trh.

Náklad urazí přes jedenáct tisíc kilometrů

Zásilka stráví na cestě celkem 23 dní a urazí 11 421 kilometrů. V opačném směru, tedy z výrobních závodů v Číně do České republiky, využívá Škodovka synergii s mateřským koncernem Volkswagen, a přepravuje tak například komponenty.

Nová Hedvábná stezka po kolejích

  • Čína je nejvýznamnějším obchodním partnerem České republiky ze států mimo Evropskou unii. Mezi nejčastěji dovážené výrobky patří strojírenské produkty, výpočetní technika, telefony, významnou položkou je i spotřební zboží. Právě pro tyto segmenty je vhodná železniční přeprava z Asie do Evropy a opačně jako alternativa k tradičně využívaným přepravám.
  • Renesance nákladních vlaků v rámci obchodu mezi Východem a Západem je založena na prastaré filozofii Hedvábné stezky (starověká a středověká trasa vedoucí z východní Asie přes střední Asii do Středomoří) a pomáhá rozvíjet nový mezinárodní obchod s Čínou prostřednictvím osmi železničních stanic, které trasu obsluhují.
  • Jde o spolehlivé a bezpečné dopravní cesty. Vlaky jezdí obvykle načas a operátoři podávají zprávy o aktuálním stavu zásilky, což umožňuje sledovat její pohyb. 
  • Přeprava po železnici vyplňuje mezeru na trhu pro zboží, které nemusí být na místě rychle. Vyjde však levněji.
  • Po železnici přeprava trvá 14 až 16 dní, lodí zabere 38 až 45 dní a letecky je doručena do tří až šesti dnů.

Automobilka si od Hedvábné stezky slibuje rychlejší a ekologičtější přepravu dílů do Číny za přiměřené ceny. „Doprava po železnici je ekologickým projektem, který oproti námořní dopravě snižuje emise CO2,“ uvedla Kamila Biddle.

Zda bude mladoboleslavská automobilka využívat Hedvábnou stezku pravidelně i do budoucna, je ještě otevřenou otázkou. „Po skončení pilotního projektu přepravy dílů po železnici do Číny jej vyhodnotíme a rozhodneme o dalším postupu,“ dodává mluvčí.

Řada středočeských firem využívá na přepravu zboží do a z Číny externí logistické firmy. Například logistická společnost Dachser, jejíž česká pobočka sídlí v Kladně, posílá zboží hlavně severním koridorem, který vede z Číny přes Rusko, Bělorusko a Polsko. V polských Malaszewiczích jsou kontejnery přeloženy na kamiony a ty je dopraví na místa určení.

Šance i pro menší zásilky

Dachser do země středu pravidelně každý týden vypravuje z Hamburku také sběrný kontejner určený pro menší zásilky od více firem. Ty tak mají možnost posílat s významnou finanční úsporou na východ i kusové zásilky, které se až dosud přepravovaly hlavně letecky. Navíc Dachser Czech Republic do Hamburku provozuje přímou linku sběrné služby.

„Železnice je spolehlivou a bezpečnou formou přepravy, navíc je o polovinu rychlejší než doprava po moři, a přináší tak zákazníkům větší flexibilitu a možnost pružně reagovat na potřeby trhu,“ říká Roman Thurzo, manažer Dachser Czech Republic. „Rychlejší přeprava také zkracuje prodejní cyklus výrobků a snižuje výši vázaného kapitálu,“ dodává Thurzo.

Čína je pro středočeské firmy důležitá. Některé díly si tam podniky nechávají vyrábět za výrazně nižší ceny a zároveň pro ně představuje trh s téměř nekonečným odbytem. Vývozy do Číny dlouhodobě rostou, loni byl zaznamenán meziroční růst o více než šest procent a celkový objem vývozu překročil 44 miliard korun.

Například příbramský výrobce sanitární techniky Ravak již několik let vyrábí u Šanghaje vany a sprchové kouty. Své aktivity má v Číně i slánský výrobce zdravotnických postelí a nábytku Linet. Pro mladoboleslavskou Škodovku je Čína největším trhem a podnik tam plánuje další růst. 

Historicky nejvíce peněz z Číny

Škoda z čínského trhu začíná i stále více profitovat. Z každého auta tam má sice v průměru stále o polovinu méně než v Evropě, jen z licenčních poplatků z továren, které v Číně škodovky vyrábějí, měla firma loni 3,385 miliardy korun. V roce 2016 jí tak z Číny přišlo nejvíc peněz v historii. Automobilka navíc chce během tří let zdvojnásobit své prodeje na tamním trhu. Potenciál vidí hlavně v SUV modelech.

„Otevření stezky by mohlo přinést investice a zakázky na trase. V Rusku a ve středoasijských zemích by se měla zlepšit infrastruktura kolem stezky, což by mohli čeští podnikatelé využít při exportu výrobků právě do těchto oblastí,“ řekla MF DNES analytička společnosti FinLord Eva Mahdalová. 

Celkově podle ní bude zájem spíše o dovoz z Číny, export z Čech poroste pomaleji. Velkým firmám se totiž spíše vyplatí postavit továrnu přímo na místě. „Kapacita současné železniční tratě navíc zatím není tak vysoká, aby bylo možné přesouvat obrovské objemy nákladů,“ dodává Mahdalová.

Hromada firem inflaci zneužívá a zdražuje víc, říká ekonom Křeček

  • Nejčtenější

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Řidič jel na žlutou a usmrtil chodce, který šel na červenou. Hrozí mu osm let

Až osmi lety vězení může Obvodní soud pro Prahu 7 potrestat řidiče z povolání, který loni v srpnu usmrtil v Argentinské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaplaťte, nebo jděte na Karlštejn oklikou. Pivní festival vzbudil rozhořčení

První ročník Karlštejnského pivního festivalu vzbudil rozhořčení u lidí, kteří se snažili dostat od vlaku na hrad, nebo...

Kamion prorazil na D1 svodidla a smetl auta v protisměru, dva lidé zemřeli

Vážná dopravní nehoda blokovala v úterý dopoledne dálnici D1 u Velkých Popovic ve směru na Brno. Plně naložený kamion...

Slovácko - Sparta 3:1, finále rozhodli domácí za půli, závěr v nedůstojných kulisách

Fotbalisté Slovácka slaví historický triumf. Ve finále poháru na domácím stadionu v Uherském Hradišti zdolali Spartu po...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Víc bych pracoval s možnostmi nehod, říká analytik Barrandovského mostu

Premium Dopravní analytik Petr Kumpošt modeloval pro město dopravu před opravou Barrandovského mostu. „Z naší interní analýzy...

Zastávka metra C Florenc se na víkend zavře, pojede náhradní tramvaj

Tento víkend čeká cestující první z mnoha plánovaných výluk na trati metra C mezi Hlavním nádražím a Vltavskou. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Orangutani utekli z výběhu. Zpět je nalákali, jak by napadlo asi každého

Všichni čtyři orangutani v pražské zoologické zahradě se ve čtvrtek v podvečer dostali ven z pavilonu Indonéská...

V Holešovicích se usídlili padělatelé peněz, v kanceláři měli přes milion

V jedné z pražských kanceláří v Holešovicích si na jaře zřídili svou kancelář padělatelé bankovek. Ti jimi platili...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...