Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde na dvě miliardy. Radní ji odmítají

  19:22aktualizováno  19:22
Nové vedení Prahy 7 nechce, aby Libeňský most prošel rekonstrukcí v navržené podobě, bojí se totiž zahlcení dopravou z Blanky. Most by byl po dvoumiliardové renovaci o pět metrů širší, měřil by tedy šestadvacet metrů.

Libeňský most spojující pražské části Maniny a Libeň (dole). (4. června 2013) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Když před šesti lety zkoumali technici stav pražských mostů, Libeňský vyšel nejhůře ze všech. Kvůli jeho zchátralosti už dokonce musel dopravní podnik zpomalit tramvaje - otřesy těžkých vozů totiž ohrožovaly konstrukci.

Technická správa komunikací (TSK) teď chystá důkladnou opravu mostu. Jenže ne každý ji vítá. Proti je například radnice sedmé městské části. Má obavy, že po nákladné rekonstrukci se z mostu stane jeden z hlavních dopravních tahů.

Celý spor se točí okolo šířky mostu. V současné době to je jednadvacet metrů a projekt, podle kterého by se měl most renovovat, počítá s jeho podstatným rozšířením -o pět metrů - na šestadvacet.

„To je naprosto nepochopitelné, že se rozšiřuje most v lokalitě, kde žádné rozšíření není potřeba,“ říká místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský. Podle něj má městská část obavy, že v budoucnu tam proto místo jednoho pruhu pro auta v každém směru vzniknou dva. „Teď to v projektu namalované není, ale není vyloučeno, že tam později vzniknou,“ říká.

Libeňský most

  • Rekonstrukci mostu začala rada hlavního města připravovat už v roce 2004.
  • „Potřeba nového vyřešení ulice Libeňský most včetně návazných komunikací vyvstala, když po povodních v roce 2002 bylo nutné přehodnotit ochranu Karlína a Libně,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
  • První plány rekonstrukce počítaly na mostě se zavedením dvou jízdních pruhů pro automobily v obou směrech. Aktuální veřejnou zakázku schválilo zastupitelstvo v létě 2014. TSK předpokládá, že smlouvu s vítězem tendru podepíše na podzim, stavět se bude dva roky.

Na první pohled by to mohlo vypadat, že jde o plané obavy, zvlášť když na zbytku plochy mostu vznikne třeba cyklostezka. Nicméně původně se skutečně v projektu počítalo s dvouproudými silnicemi.

Do jisté míry to souviselo i s plány na zprůjezdnění Palmovky. Teď se k tomu přidávají obavy z aut, která by podle vedení Prahy 7 do dolních Holešovic mohlo přivést otevření Blanky.

„Původně se posuzovaly dvě varianty, užší a širší. Zhruba před deseti lety město dalo přednost širší variantě, bylo to v době, kdy se doprava plánovala zcela jinak než dnes,“ říká Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

To podle něj na naddimenzovanou šířku mostu upozornilo už v loňském roce, kdy o rekonstrukci definitivně rozhodlo pražské zastupitelstvo.

Auto*Mat mimo jiné poukázal na to, že pokud by byla zvolena užší varianta, mohla by Praha údajně ušetřit čtvrtinu plánovaných nákladů, což podle Fillera představuje částku zhruba půl miliardy korun. Současný rozpočet rekonstrukce počítá s více než dvěma miliardami. „Nemuselo by se tolik zasahovat do pilířů,“ tvrdí Filler. Přesný propočet Auto*Mat nemá.

Měnit šířku nelze, zpozdila by se oprava dalšího mostu

Praha 7 se podle Mirovského obrátila v uplynulých dnech na magistrát s požadavkem, aby se rekonstruovaný most vrátil do původních proporcí.

To v nemalém počtu pražských kanceláří způsobilo pořádný rozruch. Znamenalo by to totiž, že by se musel pozastavit rozjetý tendr na zhotovitele oprav a zejména by se musel předělat celý projekt. Praze by tak zřejmě propadlo již vydané stavební povolení.

„Museli bychom žádat o nové stavební povolení, což by zabralo tři roky práce,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle něj by se zpozdila třeba i oprava Hlávkova mostu, protože obě rekonstrukce spolu úzce souvisí.

„Na Libeňském mostě je omezená rychlost tramvají, pokud by neprošel opravou, došlo by k dalšímu omezení, což není vhodné,“ uvedl. Za vhodné považuje zabývat se cenou rekonstrukce, která je jedním z kritérií výběrového řízení a mohla by být nižší.

Jak dodal, na žádost Prahy 7 nechal prověřit, zda by přece jen nebylo možné projekt změnit a za jakých okolností - třeba změnou stavby před dokončením. Je evidentní, že kvůli tomu, jak je projekt daleko, tomu sám Dolínek moc šancí nedává.

To, že se počet pruhů ani v budoucnu nezvýší, pak chce Dolínek garantovat dodatečnými stavebními úpravami. Například cyklostezkou pevně oddělenou od pruhů pro auta či širokým bulvárem pro pěší. Sedmá městská část doufá, že změna projektu bude možná a že se stane tématem jednání magistrátní koalice. Právě i kvůli možné finanční úspoře.

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Pro kvalitní čokoládu či kazeťák museli lidé do Tuzexu. Bony nabízela mafie

V Tuzexu u budovy Transgas (na snímku pohled z tehdejší třídy Lidových milicí,...

Dlouhé fronty před obchody, kolem kterých se nenápadně pohybovali překupníci neboli veksláci. Ti nabízeli bony neboli...

Další z rubriky

Opilý řidič chtěl v Praze uplatit policisty, další havaroval do stromu

Ilustrační snímek

Dva opilí řidiči skončili v noci na sobotu v hledáčku pražské policie. V Kobylisích policisté naměřili muži přes 2...

VIDEO: Řidič se zamkl v autě už naloženém na vůz odtahové služby

Muž se před odtahem auta zavřel uvnitř

Odtah vozidla z centra Prahy strážníkům ve středu odpoledne zkomplikoval jeho majitel. Ten se během hádky s hlídkou...

Pražské kanalizace dostaly pokutu kvůli odkališti v Drastech

Jak si čistírna stojí co do kvality vyčištěné vody? Vyhovuje čtyřem z pěti...

Česká inspekce životního prostředí pokutovala společnost Pražské vodovody a kanalizace (PVK), která podle ní neměla...

Najdete na iDNES.cz