O možnosti propojit pražskou a středočeskou dopravu se už začalo jednat. (Ilustrační snímek)

O možnosti propojit pražskou a středočeskou dopravu se už začalo jednat. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praha a Středočeský kraj začaly jednat o propojení integrované dopravy

  • 14
O sloučení středočeské a pražské integrované dopravy v jednu takzvanou metropolitní uvažuje nové vedení Středočeského kraje. Lidé by se pak s jednou jízdenkou dostali ze středních Čech až do centra metropole. Uvažuje se i o zavedení čipové karty podobné pražské Opencard. První jednání proběhlo minulý týden.

Středočeši, kteří dojíždějí do Prahy, mají nyní dvojité výdaje na cestování. Na jízdu vlakem nebo autobusem na okraj Prahy a pak si musí koupit další jízdenku na metro či tramvaj nebo další autobus. Doprava v Praze a středních Čechách by se však teď mohla propojit.

Například letos v červnu se pražská integrovaná doprava rozšířila až do Kutné Hory a Poděbrad (podrobnosti najdete zde), což cestujícím přineslo výhody. Nemusí kupovat několik jízdenek nebo přestupovat kvůli tarifním pásmům a ušetří i pár korun. Podobně by to mohlo fungovat po sloučení celé pražské a středočeské dopravy.

"Umím si představit, že návaznosti a veškeré spoje v celém regionu budou spolupracovat. Myšlenka je nasměrovaná tak, že by existovala jednotná karta, podobná dnešní Opencard v Praze. Fungovala by nejen pro Pražany, ale i pro Středočechy, pro autobusy a také vlaky," uvedl náměstek pražského primátora Josef Nosek.

Výhody by sloučení mělo nejen pro samotné cestující, ale i pro Prahu a Středočeský kraj. I ony ušetří peníze. V současné době se totiž stává, že se spoje dublují. Tedy jeden autobus jede po dané lince v určitý čas v rámci pražské integrované dopravy, druhý v rámci středočeské.

O propojení dopravy jsou ochotny jednat obě strany

Na krajský úřad přijeli minulý týden na jednání zástupci společnosti Ropid, která organizuje dopravu v Praze. "Zajímala nás cena a ekonomika jako taková. Hovořili jsme i o využití kloubových autobusů. Stanovili jsme si okruh otázek, na které chceme odpovědi. Výhodné to musí být pro obě strany," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Miloš Petera.

Čas si dali do konce ledna. "Získáme ucelený materiál, který projednáme v radě my i pražský magistrát a řekneme si, jestli se touto cestou chceme vydat. Stanovíme širší komisi, která se tím bude zabývat konkrétně. Můžeme dospět i k závěru, že by bylo výhodné vytvořit jeden společný podnik," doplnil Petera.

Příští rok podle něj bude přechodný, kraj musí mít totiž nejprve jasno ve své vlastní dopravě, protože ho čekají i výběrová řízení na autobusové dopravce.

O spojení obou systémů jednalo vedení kraje už na jaře, hned po zatčení tehdejšího hejtmana Davida Ratha, který nechtěl o této možnosti ani slyšet. Nyní je to jeden z bodů, na kterém se shodne současná vláda kraje s opozicí.

"Důležité je, že ze strany kraje je vůle se o této problematice bavit. Jsme však na samém začátku. Kdo bude systém koordinovat, jaké budou podíly, financování, to všechno se teprve musí řešit," dodal mluvčí Ropidu Filip Drápal.