Severní krajina byla ukradena z domu rodiny Mlady Filípkové z Benešovska v roce 1992. Zloději ještě před zatčením stihli obraz prodat.
O čtyři roky později Běhunčík obraz koupil od starožitníka. Když se nedlouho poté stěhoval na Kypr a potřeboval peníze, požádal o zprostředkování prodeje obrazu svého známého Pavla Filipa. Ten se obrátil na sběratele umění Patrika Šimona. O tom, že je obraz kradený, Běhunčík údajně nevěděl.
Prostředníci později zjistili, že může jít o dílo, které bylo ukradeno rodině Filípkových. Podle obžaloby proto původním majitelům nabídli 1,8 milionu korun za to, že svolí, aby obraz nechali vymazat z registru kradených děl. Údajně tak chtěli zastřít původ díla, aby s ním mohli dále obchodovat.
Obžalovaní však od začátku tvrdili, že tak chtěli rodině původní majitelky pomoci. "Od začátku říkám, že jsme neudělali nic protiprávního. Peníze jsme původní majitelce nabídli jako morální vyrovnání. Chtěli jsme narovnat vlastnické vztahy," řekl Šimon.
Za pokus o nelegální prodej hrozilo trojici mužů až osm let vězení. Soud ale obžalované nakonec osvobodil. "Skutek, tak jak byl popsán, se sice stal, ale nebyl trestným činem," uvedla po skončení procesu soudkyně Ivana Doubková. Státní zástupkyně se proti rozsudku odvolala.
Minulý týden vypovídal poslední svědek, herec Jan Kanyza, který měl prokázat, že Běhunčík nevěděl, že vlastní kradený obraz.
Původní majitelka chce o obraz dál bojovat
Soud se protahoval dva roky. Několikrát byl odročen kvůli nepřítomnosti Patrika Šimona, který se léčil z depresí a pracovního přetížení, protáhl se i kvůli Kanyzovu dlouhodobému pobytu v zahraničí. Rozsudek oddálilo také zkoumání pravosti obrazu. Obhajoba stavěla na tom, že si Toyen sama pořizovala repliky svých děl a obraz by nemusel být pravý. Znalec Karel Srp to však vyvrátil.
Hodnota obrazu je podle soudu kolem pěti milionů korun. Znalci odhadují prodejní cenu na osm až deset milionů.
Soudního líčení se zúčastnila i původní majitelka obrazu Mlada Filípková. Podle svých slov chce o obraz i nadále bojovat. Dílo je v tuto chvíli uloženo v depozitáři Národní galerie.
"Mně nejde o peníze ani o finanční hodnotu toho obrazu, pro mě má osobní význam. Dostala jsem ho jako svatební dar, stejně jako kdysi moje maminka," řekla Filípková.
Pokud by se její rodině obraz od Toyen podařilo získat, zapůjčila by ho pravděpodobně některé galerii, aby ho mohlo vidět co nejvíc lidí.