„Je nám to líto! Opět jsme museli přelepovat skóre. Podruhé během dvou dnů. Po téměř třech letech se samými nulami… Prosíme, buďte opatrní,“ napsal DPP v pondělí večer na Twitter.
V odpoledních hodinách totiž srazila v ulici Plzeňská pod Motolem tramvaj 44letého chodce. Pražská záchranná služba k místu nehody vyslala posádku s lékařem, ale 44letému muži už nedokázala pomoci.
O víkendu se v Praze odehrálo podobné neštěstí, v sobotu odpoledne v Karlíně tramvaj srazila seniora. Zraněním na místě podlehl.
Na konci března přitom DPP opět spustil bezpečností kampaň Neskákej mi pod kola. Ta ukazuje, jak se správně chovat ve vozech a předejít zranění. „V téměř všech sledovaných ukazatelích srážek tramvají s chodci došlo loni v Praze k výraznému meziročnímu zlepšení,“ píše DPP s tím, že kampaň přináší výsledky.
Čučel jsem do mobilu, spadnul jsem pod šalinu. Zombíci nabádají k opatrnosti |
V loňském roce došlo ke 40 střetům tramvaje s chodcem, přičemž všichni přežili. Tři roky předtím přitom tramvaj srazila 105 lidí, pro osm z nich byl střet smrtelný, což bylo zatím nejvíce v historii. Nejčastější příčinou nehod je nepozornost, kdy se lidé například dívají do telefonu nebo poslouchají hudbu.
Kampaň běží už čtvrtým rokem, letos nechal DPP nově polepit jeden autobus a tramvaj nápadným polepem v čele s lebkou, který upozorňuje mimo jiné na dodržování přepravního řádu, a tím pádem bezpečné cestování v MHD. Na tramvaji je právě skóre, které znázorňuje počet lidí, pro které střet s tramvají skončil smrtí.
Skóre však u diskutujících na Twitteru vyvolalo rozporuplné reakce. „Sorry, ale tuhle kampaň fakt nechápu... to skóre působí trochu výsměšně obětem, ne?“ napsal jeden z uživatelů. „Přiznám se, že takhle vylepovat skóre, na mne působí poněkud zvláštně. Jako kdyby se tím ta tramvaj chlubila...,“ napsal další.
Pražský dopravní podnik reagoval na kritiku s tím, že o výsměch rozhodně nejde. „Není to rozhodně nějaký blahozpěv na tramvaje, že vyhrávají boj, právě naopak, je to snaha udržet remízu 0:0. Je třeba k tomu nepřistupovat jako k soutěži a už vůbec ne jako k neúctě k mrtvým,“ napsala mluvčí DPP Aneta Řehková redakci iDNES.cz.
S DPP souhlasí také známý řidič tramvaje Josef Chodounský, který dříve zveřejňoval jízdy tramvají na YouTube. „To, že chodec nikdy nevyhraje souboj s tramvají je realita, nikoliv výsměch,“ myslí si.
Nejvíc úrazů se v autobusech dlouhodobě stává při brzdění vozů. Loni to bylo 82 případů, předloni pak 116. Cestující se často zraní také při rozjezdu vozu nebo srážce s jiným vozem. To stejné platí i v tramvajích, ve kterých se loni nejvíc lidí zranilo při brzdění, a to 24.
Do projektu je zapojena Policie, BESIP a další organizace, které pomáhají šířit osvětu a varovat chodce. „Snažíme se apelovat na základní školy apod.,“ doplnila mluvčí DPP.