"Dnes jsme obdrželi právní stanoviska dvou renomovaných advokátních kanceláří, která potvrzují existenci vysokého rizika neplatnosti smlouvy k tunelovému komplexu Blanka," uvedl primátor Tomáš Hudeček ve stručném písemném prohlášení.
Představitelé města se proto nyní hodlají sejít s firmou Metrostav, aby s ní projednali další postup.
"Nemůžme říci, jaké budou následovat další kroky, ani zda bude stavba přerušena," uvedl primátorův náměstek Jiří Nouza. Ten už stavební firmu oslovil s tím, že obě strany by měly k jednacímu stolu usednout příští týden v pondělí nebo úterý.
"Předpokládám, že to nebude ani jedna strana zdržovat," uvedl Nouza pro iDNES.cz s tím, že město se k celé záležitosti zatím dále nebude vyjadřovat. "Další vyjádření poskytneme až po konzultaci s naším partnerem," dodal Nouza.
Radní pro legislativu Lukáš Manhart pro ČTK řekl, že analýza zpochybnila platnost smlouvy na stavební část Blanky.
"Jediný dokument, který byl schválen radou, byl výběr dodavatele, což je ale pouze finální fáze výběrového řízení," uvedl Manhart. Součástí schváleného materiálu ale stejně jako v případě dalších rozhodnutí týkajících se Blanky nebyla smlouva.
Podle některých právních výkladů proto mohou být smlouvy neplatné. "Navíc podle zákona o hlavním městě Praze musí v takových případech zastupitelstvo projednat takzvané nabytí vlastnického práva k nemovitosti. Zastupitelé se ale Blankou nikdy nezabývali," doplnil Manhart.
Magistrát veřejně promluvil o pravděpodobné neplatnosti smluv poté, co ve středu Metrostav oznámil přerušení stavby k 7. prosinci. Firma rozhodnutí zdůvodnila tím, že jí město dosud neproplatilo faktury ve výši 2,1 miliardy korun a že chybí souhlas města se změnami v původním projektu.
"Čekáme na zákazníka, aby nám řekl, co máme dál dělat. Praha je teď na tahu," uvedl ve čtvrtek mluvčí Metrostavu František Polák. Tunelový komplex by měl přitom být otevřen 1. května příštího roku
Exprimátor Svoboda: Zapomeňme na politickou řevnivost
Bývalý primátor Bohuslav Svoboda nevěří, že smlouvy jsou opravdu neplatné. Podle něj je ale nejrychlejší cestou k řešení rozhodčí řízení, které by mělo jasně stanovit a narovnat vztahy mezi investorem a zhotovitelem. "Společný zájem nás všech by mělo být tunel dostavět v co nejkratším termínu a Metrostavu za odvedené práce zaplatit," uvedl Svoboda.
K hledání řešení proto navrhuje vytvořit pracovní skupinu složenou ze zástupců TOP 09, ODS a ČSSD.
"Je potřeba zapomenout na politickou řevnivost a pokusit se najít řešení pro Pražany. Budu podporovat kohokoliv i Tomáše Hudečka, když nalezneme řešení, které povede k opětovnému zahájení stavby a jejímu urychlenému dokončení," uvedl Svoboda.