Psal se rok 1928 a ve Velké dvoraně tehdy právě dokončeného Veletržního paláce lidé mohli poprvé spatřit všechny obrazy Muchovy Slovanské epopeje. Výstava byla oslavou deseti let samostatnosti československého státu. Nyní, v roce 2012, se blíží dvacáté výročí samostatného českého státu a velkoformátová plátna se vracejí na stejné místo.
Alfons Mucha a Slovanská epopej v datech |
Po desítkách let, kdy bylo dvacet Muchových obrazů vystaveno na zámku v Moravském Krumlově, je má minimálně na dva roky opět k dispozici původní majitel děl - město Praha. "Předpokládám, že by Slovanská epopej mohla ve Veletržním paláci zůstat alespoň pět let, ale klidně i déle," podotkl ředitel Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka.
To se ale jistě nebude příliš líbit na Moravě, která si dílo nárokuje s tím, že Praha nesplnila jednu z hlavních podmínek autora - nepostavila pro rozměrné obrazy ze slovanských dějin a mytologie samostatný pavilon.
"Pražští politici tak získali čas na to, aby rozhodli, co s Epopejí dál. Pár let mají i architekti, kteří tak dotáhnou nějaké projekty třeba i na nový pavilon," řekl Bufka.
Na nový pavilon nejsou peníze
Nicméně se domnívá, že stavba výstavního sálu bude muset počkat. "Je otázka, zda se výhledově touto cestou vydat, protože Praha má před sebou velmi drahé dopravní stavby, které je nutné dokončit," doplnil ředitel.
Muchova plátna jsou ve Veletržním paláci umístěna tak, jak to autor původně plánoval, například podle časového sledu jednotlivých témat. "Odkrývá vnitřní vazby mezi obrazy, podtrhuje rytmus cyklu a vyzdvihuje hlavní záměr rozsáhlého díla, do něhož Alfons Mucha po léta vkládal své umění," láká na výstavu mluvčí galerie Michaela Moučková.
Slovanská epopej v PrazeKde: velká dvorana Veletržního paláce Kdy: úterý až neděle od 10 do 18 hodin Za kolik: |
Celý prostor dvorany je navíc zastíněn, aby ostré sluneční paprsky pronikající střechou malby neponičily. Umělé osvětlení pak lze sedmi různými způsoby nastavit podle denní doby.
"Obrazy, které mají rozměry o několika metrech, si musí lidé prohlížet jako jednolitou plochu, ze které se posléze jednotlivé výjevy vynořují," popsal malíř David Hora. Podle něj Mucha uměl nádherně využít hry světla a odstínů barev, které člověk na první pohled nemusí vnímat. Pozorovatel se podle něj má na detaily soustředit postupně.
"Doporučuji lidem, aby se přišli podívat víckrát s časovým odstupem, protože často pak na člověka zapůsobí úplně jinak. Také o nich mohou mezitím přemýšlet," dodal ředitel galerie Bufka.