Ve slavnostní koloně se objevila Škoda 506 N z roku 1929 s dalšími ikonickými vozy, jako jsou Škoda 706 RO, Jelcz 272, legendární Ikarusy i autobusy značky Karosa. Součástí byly také moderní modely SOR, Solaris, Iveco a elektrobus Škoda E’City.
„Na trase průvodu bylo hned několik atraktivních míst nejen pro fotografy. Průjezd historických i současných vozidel bylo možné zachytit například na Čechově, Mánesově či Jiráskově mostě, stejně jako u Strahovského stadionu,“ uvedli organizátoři v tiskové zprávě před akcí.
Zastávku měla kolona i na Hradčanském náměstí, kde si návštěvníci mohli vozy detailněji prohlédnout. Akce vyvrcholila výstavou na Vítězném náměstí, která pokračuje do odpoledních hodin a nabízí i doprovodný program a možnost zakoupení upomínkových předmětů.
Jezdit se začalo v roce 1925
Neděle 21. června 1925 byla historickým dnem pro pražskou městskou dopravu. Poprvé do pravidelného provozu vyjely autobusy – dvě elegantní vozidla Elektrických podniků hlavního města spojila Čechovo náměstí ve Vršovicích s tehdy ještě okrajovými Záběhlicemi.
Slavnostní zahájení proběhlo už o den dříve na Staroměstském náměstí. Odtud vozy vyrazily v 15 hodin, obsadili je členové správní rady elektrických drah, zástupci města a úředníci.
„Autobusová doprava z Vršovic do Záběhlic zahájena včera,“ zaznamenaly Národní listy. „Všude na této trati byly radostně pozdravovány občanstvem.“
Už druhý den se linka otevřela veřejnosti. Praha o podobné dopravě uvažovala už dříve – první pokus o městský autobus proběhl v roce 1908 za Rakouska-Uherska. Tehdy čtyři „automobilní omnibusy“ jezdily z Malé Strany na Hradčany, ale kvůli technickým problémům a nehodě projekt záhy skončil.
Autobus byl levnější variantou
Teprve po vzniku Velké Prahy se autobus ukázal jako ideální řešení pro spojení s novými periferiemi. Stavba tramvajových tratí byla drahá, autobus byl pružnější a levnější alternativou.
Prostornější, s koženkovými sedačkami. Svezli jsme se novou pražskou tramvají![]() |
První pravidelná linka nesla označení „A“, měřila 3,5 kilometru a už během prvního roku přepravila 109 tisíc cestujících. Krátce nato přibyla i linka „B“, která vedla z Pankráce do Kunratic.
Písmenné označení autobusových linek vydrželo až do roku 1951, kdy je nahradila číselná řada. Dnes se v Praze provozuje přes dvě stovky autobusových spojů. Za sto let se technika i komfort proměnily k nepoznání. Ale myšlenka z roku 1925 – rychle a efektivně spojovat pražské čtvrti – zůstává základem veřejné dopravy dodnes.