V rámci hlavního města nechtěné vítězství za končící rok 2019 získala právě ulice Radistů, kde auta musela překonávat část propadlé komunikace. V celkovém pořadí za celou Českou republiku byl tento případ ohodnocen jako čtrnáctý nejhorší.
Nejhorší silnice je na Opavsku, mají jasno řidiči. Anticenu získala i D1 |
Podle zjištění MF DNES už v místě žádný velký výmol není. Silničáři tak díru provizorně opravili. Autor projektu Petr Čaník tvrdí, že cílem iniciativy je upozorňovat na rozbité silnice a nebezpečné díry ve vozovce nejen řidiče, ale také silničáře. Ti se tak o problému mohou prostřednictvím interaktivní mapy rychle dozvědět, zařadit jej na seznam akutních oprav a následně i vyřešit.
„V průběhu roku 2019 nahlásili motoristé kolem pěti stovek nových úseků, z nichž je v současnosti už více než 43 procent opravených,“ upozorňuje Čaník. Oproti předchozímu roku se tak jedná o zlepšení o celých pět procent.
Dluh na opravách silnic je 20 miliard
Jako druhý nejhorší vyhodnotili za letošek řidiči v metropoli zhruba padesátimetrový úsek ulice Pod Sokolovnou v Praze 4. Důvodem byl celkově špatný stav silnice. Pomyslnou třetí příčku v rámci Prahy pak obsadil velký výmol přímo na frekventované křižovatce ulic Bělocerkevská a 28. pluku.
Silnic ve špatném stavu je na území metropole pochopitelně mnohem víc. Sama městská společnost Technická správa komunikací (TSK), která má obnovu povrchů na starosti, přiznává, že Praha má na komunikacích vnitřní dluh v odhadované výši přibližně dvacet miliard korun.
Děravé Česko v kvalitě silnic zaostává. Je horší než Gambie či Tádžikistán |
Podle mluvčí TSK Barbory Liškové množství udělaných oprav záleží především na výši přidělených financí od magistrátu, na koordinaci se společnostmi, které plánují obnovu inženýrských sítí pod silnicemi, nebo na spolupráci s jednotlivými městskými částmi.
„Samozřejmě, že bychom rádi opravovali daleko více, ale není možné opravovat například ve chvíli, kdy je nutno nejprve řešit i poduliční sítě, jejichž správci mají jiné priority na jiných komunikacích,“ vysvětluje Lišková.
To je případ i ulice U Seřadiště ve Vršovicích, která byla v anketě projektu Výmoly několikrát vyhlášena jako vůbec nejrozbitější silnice v celém Česku. Správci sítí totiž plánují zahájit svoje práce pod vozovkou až v roce 2020, proto TSK loni koncem listopadu zde položila pouze provizorní povrch. Kromě toho důkladnou obnovu vršovické komunikace dlouhé roky také blokovaly nevyjasněné majetkové vztahy, které se podařilo narovnat až teprve v roce 2017.
Opravy versus množství rozkopaných ulic
TSK však zejména v letních měsících paradoxně čelí i opačné kritice – tedy že je kvůli opravám rozkopaná řada silnic najednou. To komplikuje už tak přetíženou dopravu v metropoli. Počet obnovovaných míst by se v příštím roce měl v Praze ještě zvýšit, neboť rozpočet městské společnosti ještě nabobtná.
„Na údržbu a opravy v rámci běžných výdajů investičního úseku máme na rok 2020 předpokládaný rozpočet 1,633 miliardy korun,“ jmenuje mluvčí TSK a dodává, že na výstavbu nové dopravní infrastruktury nebo alespoň na její přípravu půjde příští rok dokonce až 2, 855 miliardy korun.
Řidiče na jihu Moravy straší až 200 děravých silnic, na opravy chybí peníze |
Dopravní expert Igor Sirota z Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK ČR) si myslí, že je sice patrné, že se město v posledních letech intenzivněji snaží o obnovu dopravní infrastruktury a další rozsáhlé projekty rekonstrukcí se plánují, je však podle něj stále co dohánět. „Opravuje se, nicméně z reakcí motoristů, které se k nám dostávají, je obecně stav silnic stále neuspokojivý,“ je kritický Sirota.
Pokud navíc řidiči díru na vozovce přehlédnou a vjedou do ní, hrozí jim poměrně značné škody na autech. V případě, že nemají havarijní pojištění, musejí si následnou opravu hradit sami ze svého.
„Průměrně taková ‚srážka se silnicí‘ přijde až na čtyřicet tisíc korun. Očekáváme však, že s tím, jak rostou ceny servisních prací a přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, výše škody ještě poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.
Na celorepublikové úrovni udělili letos organizátoři projektu Výmoly hlavní anticenu „Nejhorší díra roku“ dálnici D1 za její dlouhodobě neutěšený stav.