Praha zvažuje zavedení chytrého systému semaforů, předejdou kolonám

  20:41aktualizováno  20:41
Pražský magistrát má v plánu nastavit semafory na křižovatkách tak, aby se doprava v Praze zrychlila. Jízda městem by pak měla být rychlejší a plynulejší, jako například o letních prázdninách, kdy je řada Pražanů mimo město. Praha by za nový systém zaplatila téměř sto šedesát milionů korun.
Semafory by v budoucnu mohly umět reagovat na aktuální situaci v pražských ulicích. (Ilustrační snímek)

Semafory by v budoucnu mohly umět reagovat na aktuální situaci v pražských ulicích. (Ilustrační snímek) | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Za dvanáct let doprava v metropoli zhoustla o třicet pět procent a řidiči to na mnoha místech pociťují denně. Postávají v nekonečných kolonách. Za pět až šest let by se však tato situace mohla výrazně změnit. Město chce dopravu v Praze zrychlit až o dvacet procent, a to tím, že upraví systém řízení všech křižovatek.

"Když chceme, aby se po Praze jezdilo plynuleji, máme dvě možnosti: stavět nové silnice, mimoúrovňové křižovatky a tunely, což není v reálných možnostech města, nebo upravit systém, který dopravu v Praze řídí. Takové řešení je levnější a často i efektivnější," říká náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek.

Přesto by náklady byly poměrně vysoké, Praha by za nový systém zaplatila skoro sto šedesát milionů korun, třebaže síť semaforů přechod na nový systém umožňuje.

"Když to velmi zjednoduším, chceme, aby semafory dokázaly reagovat nejen na to, co se děje na silnici v jejich bezprostředním okolí, ale aby uvažovaly v kontextu celého města," vysvětluje Nosek. Nyní prý devadesát procent ze všech 596 světelných křižovatek reaguje jen na provoz v okolí a většinou jen částečně.

Když semafory myslí a předvídají

V budoucnu by měly semafory samy dopravu plánovat. "Když vznikne zácpa nebo se stane nehoda, semafory ve městě se tomu okamžitě přizpůsobí. Odkloní přijíždějící auta na objízdné trasy nebo upraví cyklus tak, aby se kolona rychle rozjela," líčí Nosek. Budoucí inteligentní dopravní systém má být dokonce schopen sám 15 až 30 minut dopředu předvídat, kde hrozí kolony. A podle toho zareaguje.

Podobné systémy už fungují jinde v Evropě nebo třeba v Pekingu. "Funguje to třeba tak, že semafor upraví fáze křižovatek a upřednostní jeden směr provozu před druhým. Doprava je tak plynulejší. Pak je k tomu zapotřebí například i proměnné dopravní značení nebo informační tabule u silnic," říká ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Infotabule mohou řidiče informovat, v jakých ulicích je kolona a kde je naopak volno. Na modernějších tabulích jsou třeba ucpané úseky silnic zakreslené v grafech červeně. Podobné infotabule by se měly do konce roku objevit i u některých pražských silnic. "To ovšem vyžaduje, aby řidiči znali město. Výhodnější je proto proměnné dopravní značení," míní Pospíšil.

Nový systém by také mohl umět lépe upřednostňovat městskou hromadnou dopravu.

  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Při střetu autobusu a náklaďáku zemřela učitelka, jedenáct lidí se zranilo

U Nové Vsi na Mělnicku narazil do nákladního auta autobus, v němž zemřela jedna žena. Řidič autobusu je vážně zraněný....

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky
Premium

17. listopadu jsem operoval a bál se o své syny, vzpomíná Jan Pirk

Uznávanému kardiochirurgovi Janu Pirkovi změnila sametová revoluce život. Půl roku po Listopadu získal práci v...

Opilý řidič srazil na chodníku ženu se dvěma dětmi, nadýchal 2,5 promile

Opilý řidič Fabie ve čtvrtek odpoledne v obci Veleň nezvládl svůj vůz a vjel na chodník, kde srazil ženu se dvěma...

Registrační značky nedojdou, posuneme písmeno, uklidňuje ministerstvo Prahu

Ministerstvo dopravy po středečním prohlášení pražského magistrátu uklidňuje, že Praha nestojí před kolapsem ve...

Řidič pražského autobusu klimbal za volantem, budila ho cestující

Únava se podle cestující podepsala na jízdě řidiče autobusu v Praze. Na zastávkách ho musela budit, protože klimbal....

Najdete na iDNES.cz