"Semafor za Nuselským mostem pomohl snížit kapacitu magistrály, aniž by zkomplikoval její průjezdnost," řekl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.
Podle dopravních odborníků ale nelze výsledky zkušebního provozu nijak přeceňovat. "Myslím, že v této fázi to byl podivný experiment. Byla to vůle nebo příležitost říci, že se o něco pokusili a že to nenadělalo žádnou škodu, ale ani úspěch," zhodnotil semafor za Nuselským mostem dopravní odborník František Lehovec z ČVUT.
Město si od zkušebního provozu světel slibovalo mimo jiné, že z Legerovy ulice odsune kolonu aut mimo zástavbu na Nuselský most. Ke zkoušce pak záměrně vybralo srpen. Počet aut, která v tu dobu jezdí metropolí, je o deset až patnáct procent slabší a právě takový by podle odhadů Technické správy komunikací mohl být na magistrále po otevření tunelu Blanka.
"Zkouška nám ukázala, že s otevřením Blanky bude možné na magistrálu umístit více přechodů pro chodce a chceme tu osadit až pět semaforů od dálnice D1 směrem do centra," řekl Nosek.
Odborník: Výsledná čísla jsou bezvýznamná
Zkrotit provoz na dálnici vedoucí centrem města je potřeba, ovšem načasování je podle odborníků otázkou.
"Snížit provoz na magistrále je ideální ve chvíli, kdy se dokončí celý Městský okruh. Semafor by pak měl být umístěn dle mého zhruba na Kačerově. Tam se budou moci řidiči rozhodnout, zda pojedou po okruhu přes Barrandovský most, či po jeho východní části. Pak to vše dává smysl," je přesvědčen Lehovec.
Experiment na pražské magistrále podle měření Technické správy komunikací ukázal, že s novými světly se snížil počet aut na severojižní tepně o více než dva tisíce aut za den oproti červenci. Přitom po magistrále projelo asi třicet sedm tisíc vozidel mezi Nuselským mostem a Rumunskou v dotčeném směru za den. Provoz se tak nesnížil ani o deset procent.
"Pokles o 2 300 aut mezi červencem a srpnem je bezvýznamné číslo. To jsou běžné výkyvy a o ničem to nevypovídá, ani jaký efekt mělo samo umístění semaforu," zhodnotil čísla Lehovec.
6. srpna 2012 |