Nová tramvajová trať dlouhá 5,2 kilometru povede ze zastávky Vozovna Kobylisy až k Dolním Chabrům po ose současné staré ústecké komunikace. Na jejím konci se odpojí směrem na východ a bude pokračovat do Zdib a Sedlce.
Tam vznikne podle plánů obratiště, jehož součástí bude i záchytné parkoviště s kapacitou 834 parkovacích míst.
Pražská integrovaná doprava (PID) si od spoje slibuje zvýšení kapacity oproti současné autobusové dopravě. Zavede tím i nová přímá spojení, kterými podle svého názoru urychlí a zjednoduší přepravu cestujících do centra Prahy.
Ukončení příměstských autobusových linek v zastávkách tramvajové trati ve Zdibech a Sedlci chce PID kompenzovat vyšší frekvencí návazných autobusových spojů.
Ve špičce bude interval jen čtyři minuty
Celotýdenní provoz na trati tramvaje zajistí prodloužená linka 17 v intervalu 8 minut v přepravních špičkách pracovního dne, 10 minut v dopoledním období pracovního dne, 15 minut o víkendech a 20 minut ve večerním období.
V přepravních špičkách pracovního den bude provoz doplněn také linkou číslo 10 v intervalu 8 minut, takže nabízený souhrnný interval v nejzatíženějším období pracovního dne bude 4 minuty.
Terminál v Sedlci bude pahýlem v poli, říká expert k tramvajové trati do Zdib![]() |
Cestující mířící například do Holešovic, Starého Města, Libně nebo Vinohrad díky novým linkám už nebudou muset přestupovat v Kobylisích jako dosud a pojedou napřímo.
Nebude to rychlejší, míní kritici
Ke stavbě nové trati se mnozí v minulosti vyjadřovali kriticky. Tvrdili například, že se časově nevyplatí cestujícím z obcí, které přijdou o přímé autobusové spoje do metropole a budou muset častěji přestupovat.
„Obyvatelé Odoleny Vody, Úžic, Klíčan nebo Dřínova, kterým nyní slouží přímé autobusové spoje, budou muset nově absolvovat přestup v sedleckém terminálu. Ten jim zabere několik minut, a navíc většině z nich nezmizí přestup v Kobylisích na metro, protože mu jednoduše tramvaj při cestě do centra konkurovat nemůže,“ řekl MF DNES Vít Macháček, odborník na veřejnou dopravu z portálu Metrobus.
Nová tramvajová trať překročí hranice Prahy. Propojí Kobylisy, Zdiby a Sedlec |
„Trať v navržené podobě je pahýlem ukončeným v poli, který přímo neobslouží žádné větší sídlo. Většině cestujících se tak prodlouží dojíždění a pro zhruba 95 procent z nich bude znamenat přestup navíc,“ podotkl zase dopravní inženýr Ondřej Kališ.
Kompenzací pro občany, kterým by se nový spoj nevyplácel, mají podle PID představovat posílené autobusové linky.
Vzniknou nové linky a mnohé posílí, slibuje PID
Autobusové spoje mezi Odolena Vodou a terminálem Sedlec budou mít zkrácené intervaly ráno ze 7-8 na 6 minut a v dopoledním období z 30 na 15 minut. Zkrácené budou intervaly i odpoledne a večer, o víkendu dokonce ze 60 na 15 minut.
V Klecanech potom bude nabízen spoj s intervalem 5 minut, odpoledne každých 7 – 8 minut. V okrajových obdobích dne a o víkendech pak bude jezdit jednou za maximálně 20 minut.
Do centra Holešovic se vrátí tramvaje, část ulice Dukelských hrdinů zůstane bez aut![]() |
Z lokality Astrapark v Klecanech bude také vedena do terminálu Sedlec nová linka 885 obsluhující Zdiby a Klecany v přepravních špičkách pracovního dne každých 15 –30 minut a o víkendu každou hodinu.
Z obcí Máslovice, Vodochody a Hoštice bude nově zajištěno spojení k terminálu Sedlec prodlouženou linkou 656 (v přepravních špičkách pracovního dne bude jezdit každých 30 – 60 minut, o víkendu po dvou hodinách), která doplní provoz linky 874.
Líbeznice, Předboj a Bašť budou na nový terminál Sedlec napojeny linkami 656 (pouze Líbeznice) a především 878. Tyto linky vytvoří alternativu pro spojení do Prahy ke stávající trase přes Bořanovice a Ďáblice, která je zatížena silnou individuální dopravou.
Přínosy podle PID převažují
Častější přestupy některých cestujících si PID připouští. Podle jejích představitelů se ale problém bude týkat pouze části místních a časově si ve výsledku nepohorší.
„Zkušenosti z jiných projektů prodloužení tramvajových tratí (např. na Barrandov, do Modřan) ukazují, že část cestujících po průjezdu kolem současné konečné stanice metra v tramvaji zůstane a dojede do svého cíle přímo, nebo využije nové tramvajové spojení pro přestup na jinou linku,“ vysvětluje PID v tiskové zprávě.
Nová písmena na tramvajích jsou moc titěrná, nepřečteme je, zlobí se cestující![]() |
„Tramvaj bude vedena po vyhrazené cestě, odpadne tak zdržení kvůli kolonám na příjezdové komunikaci v Praze,“ zmiňuje pak další výhodu. Právě kvůli dopravní přetížení severní části Prahy byl jeden z popudů k vytvoření projektu.
Dalším důvodem je pak stále se zvyšující poptávka po dopravě. „Ekonomicky i ekologicky je tramvaj do budoucna jediným možným řešením,“ upřesňuje PID. Tuto variantu oproti dosavadnímu autobusovému spoji preferuje i Praha a Středočeský kraj.
Výstavba trati se každopádně v průběhu let neustále oddaluje. Původně měla být hotová už v roce 2024. Tehdy sdělil pražský primátor pro dopravu Zdeněk Hřib, že se postaví do roku 2027. Dnes je slibovaný termín ještě o dva roky později.