Nový systém měl regulovat sdílené dopravní prostředky prostřednictvím smluv, které by však nebyly uzavírány s provozovateli elektrokoloběžek a městská Technická správa komunikací (TSK) by je v případě neoprávněného umísťování na ulicích začala odstraňovat.
Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků měl být založen na smlouvách mezi TSK a provozovateli kol a elektrokol, která by bylo možné odkládat jenom na veřejných prostranstvích, která jsou k tomu určená. Za parkování pro každé z provozovaných kol či elektrokol měli také provozovatelé podle dřívějších informací platit 25 korun měsíčně. Pro návrh v pondělí hlasovali pouze radní za Piráty.
Podle předsedy klubu zastupitelů SPOLU Tomáše Portlíka byl materiál nedostatečně připraven, a proto ho Hřibovi koaliční partneři nepodpořili.
Sdílené elektrokoloběžky v Praze mají skončit, nová regulace s nimi nepočítá![]() |
„Pražská doprava je full time job – nelze ji dělat polovičatě, tisky dohlašovat na poslední chvíli a mít je v takovém stavu, že je radní nemůžou s klidným svědomím odhlasovat, protože jsou špatně zpracované,“ uvedl. Dodal, že pokud Hřib tisk dopracuje, SPOLU ho podpoří.
Hřib označil důvody pro nehlasování za zástupné, materiál je podle něj připraven pečlivě.
„Na úpravě problematiky koloběžek se pracovalo téměř dva roky. Dali jsme si opravdu velkou práci, abychom připravili regulaci kvalitně a v souladu s doporučením od třech ministerstev,“ uvedl.
„Připomínám, že řešení elektrokoloběžek bylo součástí koaličního programového prohlášení a také jeden z volebních taháků primátora (Bohuslava) Svobody z ODS v roce 2022, který pro něj dnes také nehlasoval. Bohužel koaliční partneři STAN a SPOLU opět nedodržují své sliby voličům a nehlasují ve prospěch Pražanů,“ dodal Hřib.
Sdílené elektrokoloběžky mají podle předloženého materiálu řadu negativních dopadů, jako je vysoká nehodovost, porušování dopravních předpisů či narušování veřejného pořádku.
Magistrát: koloběžky jsou spíše pro zábavu
Magistrát chce podle dokumentu podporovat sdílenou mobilitu Pražanů, ale elektrokoloběžky nejsou často využívány jako dopravní prostředek, ale spíše zdroj zábavy na místech, která nejsou určena k provozu jakéhokoli dopravního prostředku, jako jsou parky či chodníky.
V případě špatného odložení měl provozovatel vozítka dostat pokutu 100 korun a lhůtu na nápravu, pokud by ji včas neučinil, pokuta by se zvýšila na tisíc korun a TSK by kolo odstranila a vydala po jejím zaplacení. Vyhrazená místa by mohli využívat i Pražané pro svoje kola.
Koloběžkáři si za to můžou sami. Rizikovým chováním se řítí k nehodám![]() |
Situaci kolem návrhu v pondělí kritizoval šéf pražského ANO Ondřej Prokop. „Je ostuda, že se v koalici nejsou schopni spolu domluvit, jakým způsobem to vyřešit. Na tomto příkladu je jasně vidět neschopnost Zdeňka Hřiba komunikace. S nikým o svých návrzích nemluví, doporučení výboru ignoruje a pak se diví, že jeho solo návrh neprojde,“ uvedl.
Zákaz sdílených elektrokoloběžek dlouhodobě chce Praha 1, která nicméně chtěla úpravu městskou vyhláškou. Schválený systém podle zástupců města vychází z doporučení ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu. Sdílené elektrokoloběžky už v minulosti zakázaly Paříž, Madrid nebo Melbourne.
Městští strážníci se od minulého čtvrtka do neděle zaměřili na kontroly elektrokoloběžek a cyklistů. „Opět se potvrdilo, že smutnými favority v počtu přestupků jsou jezdci na koloběžkách – z celkových 911 odhalených přestupků jich mají na kontě 649. Strážníci udělili celkem 1 326 pokut za 193 602 korun, správním orgánům oznámili 67 přestupků a 517 vyřešili domluvou,“ uvedla dnes mluvčí městské policie Jiřina Ernestová.