Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Diskuse k článku

Nadchla mě idea squaterství, naznačil v Rozstřelu majitel nechtěné památky

„Režná“ vila na pražských Petřinách si zaslouží být památkou, úředníci ale při jejím vyhlašování nejednali ideálně, řekl v pořadu Rozstřel historik architektury. Majitel domu Jiří Šalda naznačil, jak dlouho dům zůstane zahalený plachtou a co s ním plánuje dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P23a44v93e89l 49Š77e76s49t67á66k 3529910838

pan architekt mi odpovedel velice dobre na otazku jak se muze stat ze je dum vyhlasen za pamatku az po vydani stavebniho povoleni je to ze nikoho nenapadne ze dum ktery vypada ze je v poradku muze byt zbouran a proto je potreba ho chranit (cas cca 20:00). coz vlastne rekl je to tak proto ze to tak je bezne.

0/0
20.4.2017 13:43

T62o70m36á64š 88V30y93k45o31u48k22a23l 8121631262408

Pan majitel je tzv. developer, tak by měl stavbám a architektuře trochu rozumět. Když se důkladně podíváte na tuto vilu, uvidíte velmi kvalitní dodnes téměř intaktně zachovanou stavbu z doby, která patří mezi naše zlatá léta a kdy ještě řemeslo mělo opravdu úroveň.

Pan momentální majitel je pro mě bezvýznamná pomíjivá osůbka na to, aby likvidoval toto nadčasové dědictví.

0/0
11.4.2017 10:03

M61i47l62a36n 97V84o44s48t77r98ý 6309296114354

Se stejnou logikou by v republice nestála spousta zámků, protože byly postaveny na základech hradů, tvrzí atd... a to ani nemluvím o tom jak by vypadala města, stále opásaná hradbou, s uličkami a domy z kamene a dřeva, protože přece nelze starou stavbu bourat a nahradit ji novou...

+1/0
11.4.2017 10:49

T96o75m61á84š 26V24y41k65o52u39k40a27l 8811821552368

Máte pravdu. Ale co je zároveň na Praze to nejcennější?

a) Že nebyla v 18. a 19. stol. sídelním městem a minuly ji asanační záchvaty panovníků.

b) Že komunisti neměli prachy a minuly ji modernistické betonové a brutalistické záchvaty 60. a 70. let (viz německá města; a zdaleka nejde jen o zástavbu po válečných škodách).

Na to je třeba myslet a zabránit bludnému kruhu ve smyslu:

Protože je Praha stavebně zachovalá, je atraktivní. Protože je atraktivní, přitahuje mnoho developíků, kteří starou stavební substanci systematicky likvidují.

+2/0
11.4.2017 11:15
Foto

Š23t78ě91p15á29n 88B52i70n64k60o 3446384873376

Na Praze je z pohledu architektury nejcennější, že se ji nikdy nepodařilo "zakonzervovat". Stačí se podívat na nádvoří Hradu, jak jsou jednotlivé styly vedle sebe na malém prostoru, dtto centrum města. Město nemá být skanzen, má žít. Má se stavět a přestavovat, bourání je normální součást života. Staré ustupuje novému. I díky tomu jsou procházky Prahou zajímavé pro turisty, protože na pár stech metrech projdou historií a vidí architektonický vývoj. Prostě vidí, jak šel čas.

0/−2
11.4.2017 11:45

M44i77c30h88a81l 68Ř82e70z46n44í57č16e21k 1491568167790

Tolik arogance a nadrazenosti nandat do jednoho prispevku, to se jen tak nevidi.

Nejsem pro neomezene bourani, ale je nutne citlive vybirat co chceme chranit. Ne vse, co vy prohlasite za kvalitni je hodno pamatkove pece. Chranit se maji vyjimecne nebo historicky cenne budovy nebo soubory budov. Tahle tuctova prvorepublikova vilka neni ani jedno. Ale jak jiz zaznelo, muzete si ji koupit a uchovat pro vase potomky.

+1/0
11.4.2017 12:20

M25i58c34h38a65l 67Ř65e96z18n48í27č17e94k 1351588957680

Postup pana zastupitele me neprekvapuje. Zeleni skodi a jeste se na to zviditelnuji. Spise me zarazi postup pamatkaru. Pokud se mezi prvnim a druhym rozhodnutim neobjevily nove skutecnosti, tak rizhodnuti melo byt shodne. Takhle je to jen zvule uredniku. To radsi takovy urad zrusit a nechat hlasovat ulici. Kdo bude mit hlasitejsi kriklouny, bude mit pravdu

+2/0
10.4.2017 16:37

T67o93m82a33s 76M43a86t66e72r22a 4886691643243

Navrhuji mu se spojit s mladou Stropnickou a bude mít po problému

0/0
10.4.2017 14:19

L95i93b47o29r 49N20e36v81r94k39l85a 7982251759624

Mam otazku. Pokud bych si nechal postavit dum na peknem miste v Praze od nejakeho vyhlaseneho architekta a on se mu opravdu poved. Vyhral by spousty mezinarodnich cen, atd. atd. Mohlo by se stat, ze mi ho stat prohlasi za narodni kulturni pamatku a nebudu si tam uz moct nic ani prestavet nebo udelat bazen na zahrade? ;-)

+3/0
10.4.2017 14:12

J20a80n 71H34o81r82s92k89ý 2556930197325

Stát by se to mohlo, viz např. vila Tugendhat, která je nejen národní kulturní památkou, ale je i na seznamu světového dědictví UNESCO. Ale řekl bych, že vás už absence bazénu u vaší perly architektury trápit nebude...:-)

+2/0
10.4.2017 14:45

P68e72t28r 77N68o38v89á35k 3103946724964

Mám na zahrádce kadibudku, můži ji zbourat, nebo bude i ona vyhlášena památkou??

;-)

0/0
10.4.2017 14:08

J53a90n 40H71o51r14s19k14ý 2836790317435

V Rozstřelu bylo řečeno, že se v některých případech může časem ukázat, že i stavba nevýrazné architektonické hodnoty se může stát zajímavou třeba tím, že se tam narodil kdosi později slavný nebo že se tam událo nebo vzniklo něco velkého. No, první varianta pravděpodobně nepříchází v úvahu, ale co se týče té druhé...:-)

+3/0
10.4.2017 14:22

T74o54m90a45s 32M75a69t60e21r30a 4116811983653

No pokud vejde ve všeobecnou známost, že do kadibudky chodil Petr Novák a chytne se toho správnej jedinec máte o zábavu postaráno ;-D

0/0
10.4.2017 14:24

L87i54b33o45r 90N67e75v61r29k97l13a 7702551799484

Treba casem zjistite, ze tam byl vykonat potrebu Jara Cimrman (nesporny to cesky velikan) pri svem putovani po zemich Ceskych, takze ji rozhodne nebudete moci zbourat, ale navic budete muset zajistit volny pristup pro verejnost a instalaci pametni desky. Proto doporucuji zbourat jeste dnes. Pro jistotu. ;-)

0/0
10.4.2017 14:29

J28a85n 46H96o58r26s56k18ý 2876530107395

Co jste to tam, proboha, zase vrazili za titulek (v tuto chvíli "...nadchla mě idea squaterství...")?

Jak majitel, tak i historik architektury tam řekli spoustu vážných myšlenek, které stojí přimenjmenším za zamyšlení a jsou pro daný případ naprosto podstatné. No jistě, páni "novináři" z toho vypíchnou to naprosto nepodstatné, ale "čtivé", pronesené ne zcela vážně, ale takto uvedené bez kontextu naprosto zdevalvující celý rozhovor dle mého dvou rozumných lidí.

+7/0
10.4.2017 14:05

A84l51o30i55s 49S14t75a52r89ý 3169799187752

Že největší d.bil v osazenstvu iDnes je titulkář je tady známo už celkem dlouho.

+7/0
10.4.2017 14:15

V63l36a36d15i98m34í26r 52H13á13j41e57k 4800692804461

Titulkář je nejspíš sám velký squater.

0/0
10.4.2017 14:54

P34e76t94r 86M91u33n71z23a27r 1945941919536

Titulkář musí zajistit aby všichni členové redakce měli na hypotéky.:-/

+1/0
10.4.2017 21:07
Foto

M22a22r85t21a 80D16o22u53b75r39a71v39o57v47á 4270524595627

Já jsem hodně háklivá na zásahy do starých domů, vadí mi např. současné plošné vyměňování krásných členitých oken na prvorepublikových vilách za "prasečácká" jednoduchá okna bez příček.

Takže jsem myslela, že se v tomto případě postavím proti majiteli. Nejdřív jsem se ale podívala na dům a okolí přes view street na dvou portálech (mapy a google) a pak na webové stránky majitele s vizualizací budoucího domu ve stávající zástavbě a musím říct, že jím navrhovaný dům do okolí krásně zapadá:

http://mojevilapetriny.cz/wp-content/uploads/Vizuslizace-2.jpg

Když k tomu přičtu, že původně byl projekt schválen, dokud nějaký člen Zelených nezměnil názor, musím nakonec vyjádřit podporu majiteli.

Daleko víc mi vadí, když např. na Praze 1, kde je zeleně jako šafránu, povolili výstavbu na místě malého parčíku s krásnými vzrostlými stromy a lavičkami (porovnejte leteckou mapu na mapy.cz z roku.2006 a nyní - roh Dlouhé a Benediktské).

+10/0
10.4.2017 13:36

J21a52n 80H76o87r84s22k82ý 2206230237285

Jako člověk, který jinak spíše stojí na straně záchrany objektů než jejich ponechání na libovůli majitelů a který nyní koukal na Rozstřel, mohu říci: to, co říkal pan majitel, má v tomto případě hlavu a patu, a troufnul bych si bez výjimky podepsat vše, co bylo řečeno. Pan historik architektury, byl, zdá se, také na jeho straně, ale jako známá osobnost - na rozdíl ode mě:-) - si nemohl dovolit to říci přímo a nahlas.

+10/−1
10.4.2017 13:22

J87a53n 20P39o59s36p11i85s51i22l 7436297806275

na jednu stranu je dobře, že máme památkový ústav, který dbá o zachování historických památek. Tyto památky totiž z ČR dělají světový skvost.

Na druhou stranu má p. Šalda pravdu, že se leckdy jedná o subjektivní pohled na věc a někdy je to za hranou rozumného.

0/0
10.4.2017 13:19

P42a74v49e51l 93K34ř41í82ž 8227811390979

Vždy se jedná o subjektivní pohled. Proto o památkové ochraně rozhodují odborníci...

+1/0
10.4.2017 13:22

P93a97v67e70l 75O62b26d73r53ž30á27l23e27k 6456354278862

Tady ovšem odborníci rozhodli, majitel na to má papír s razítkem.

A po čase zase rozhodli jinak. Tolik asi k těm odborníkům.

+2/0
10.4.2017 13:26

P71a10v85e51l 55K12ř98í11ž 8797241280299

No a v tom je ten problém u památek. Ono to vůbec není jednoduché najít tu správnou míru...

+1/0
10.4.2017 13:29

P29a81v43e75l 42O61b56d64r34ž97á25l83e54k 6986544138482

Což by ale mělo zůstat problémem jen uvnitř úřadu, nechť se tam památkáři třeba poperou, to je jedno. Jednou souhlasili s demolicí, tak by nemělo být možné dodatečně objekt prohlásit památkou. Případně spulu s prohlášením by autoamticky měla přijít nabídka na odkup.

0/0
10.4.2017 13:42

P64a51v77e39l 82K20ř11í24ž 8797731770849

Co na to říci... Samozřejmě to takto není dobře. Jenže soudy také mnohdy vynášejí zcela rozdílné rozsudky. Je to spojeno s výkladem a množstvím informací... A také tam funguje lidský faktor... Prostě je to složité.

+1/0
10.4.2017 13:47

J37a10n 30V64á26c87l95a28v97í43k 3892366721839

Jako laikovi se slabosti pro funkcionalismus mi přijde škoda, že by něco takového mělo zmizet, ale žít ve skanzenu také nejde.

+2/0
10.4.2017 13:18

P32e45t43e73r 26Z29a87t98k64o 8446540511443

... a ze to trebas ve Zline jde .... To je na Praze zatim pekny - ze ty krasny domy a vily jsou po staleti stejny .. na skleneny palace sem nikdo jezdit koukat nebude. Ja nenavidim ty "nove" materialy, plastova okna, plne jedu, polystyrenu, lepidel, umelotiny a tak ... Proc proste nelze rict ze domy na Orechovce jsou proste pamatkova zona a hotovo. A takhle postupovat, uchovat tu krasu i nadale ...

0/−1
10.4.2017 14:17

J54i43n55d77ř44i67c68h 15B10u80c92h28t35a 6692806133300

Zbytečná diskuze okolo jednoho domu. Předpokládám, že architektonickou hodnotu má, je otázkou jak velkou a to neumí posoudit (alespoň podle příspěvků) nikdo z diskutujících. Jako obvykle jde spíš o urážky ostatních, bez možnosti připustit jiný názor. Jestliže úřad vyslyšel námitky veřejnosti, neznamená to, že v té veřejnosti nebyli i odborníci. Ale stejně tak je možné, že šlo o to, jak by mohl vydělat úředník. Bohužel se zde fakta stejně nedozvíme a většině diskutujících o ně ani nejde. Rv

0/−1
10.4.2017 13:18

P77a61v19e93l 20O45b79d34r32ž43á40l93e53k 6526294578292

Pokud chtějí památkáři rozhodovat o něčím majetku, tak nechť najdou ve svém rozpočtu peníze a odkoupí ho a udržují ve stavu, jaký chtějí. Sice jsou to peníze nás všech, ale aspoň by si hodně rozmysleli, co za památku prohlásit a co ne. Jinak by jim rozpočet velmi rychle došel.

Vždyť ani obce se nehrnou do vyvlastňování problematických domů, protože by na jejich opravy (dle požadavků památkářů) také neměly.

+5/−4
10.4.2017 13:12

P89a28v26e50l 71K10ř12í13ž 8287241650229

Takže jste pro vyvlastňování?

0/0
10.4.2017 13:14

P16a35v76e63l 84O19b32d17r13ž60á88l13e58k 6856484778852

V případech kdy je vlastníkem domu např. nekontaktní zahraniční firma klidně. Ale stejně je to jedno, protože proti vyvlastňování jsou samy obce, které by se o ně pak musely starat.

Když na takové památkářské exeperimenty nemá ani stát, jak by na ně měli mít soukromí vlastníci?

+2/0
10.4.2017 13:17

P82a40v31e28l 33K66ř61í88ž 8647651540839

Pane Obdržálku, ochrana památek je ochrana našeho kulturního dědictví. Je to výrazem jisté úrovně a kultury společnosti.

Prohlásit budovu památkově chráněnou není zase tak jednoduchý proces, jak to může vypadat.

A budete se divit, jsou i vlastníci, kteří sami památkovou ochranu na své objekty požadují.

+1/0
10.4.2017 13:21

P26a56v60e69l 12O24b39d78r14ž50á93l42e19k 6506134458842

Nejsme ve sporu. Ovšem ten výraz kultury a úrovně společnosti musí odpovídat finančním možnostem takové společnosti.

Takže pokud mají památkáři dost peněz, nechť si za památku prohlásí cokoliv, co jsou schopní odkoupit. V opačném případě se musí smířit s tím, že existují nějaké hranice.

Kdo památkovou ochranu sám na svůj majetek požaduje, ten ať si následky nese samozřejmě sám, s tím také souhlasím.

+2/0
10.4.2017 13:25

P28a53v75e44l 50K39ř58í98ž 8667311190309

Já se jen snažím naznačit, že neexistují jednoduchá universální řešení.

Navíc způsob ochrany používaný u nás do značné míry kopíruje západní země...

0/0
10.4.2017 13:34

T13o24m17á17š 77B34a55l47v19í25n 3761972734501

Nikoliv. To není vyvlastňování. A nemusí jít o odkup, stačí jen uhradit náklady (ztráty) vzniklé změnou statutu pozemku.

0/0
10.4.2017 13:18
Foto

Š96t21ě77p51á87n 25B32i39n64k97o 3336744943536

Kdo nemaže, nejede. Easy. Chudák majitel. To místo je strašný a když jsem viděl, co chce místo toho postavit, jsem s tím naprosto v pohodě.

+1/0
10.4.2017 13:07

J45a62n94a 45B15e33r66k41o77v64á 6203759626473

Pár let to nechat na pospas a úředníci budou sami vyhrožovat, že pokud majitel nezajistí demolici, udělá to stát na jeho náklady.

+3/−1
10.4.2017 13:00

J73i50n11d86ř28i28c98h 93B11u43c55h23t76a 6662616223700

Ano, to je odpověď na to, jak se vlastník obecně chová lépe než stát.

+2/0
10.4.2017 13:06

V72l10a88s16t40i60m66i32l 21K13a33š69p75a63r 9691966322459

Tak jinou možnost asi ani nemá...

+1/0
10.4.2017 13:07

A63n64t76o61n28í85n 83N50á33d72v14o43r60n10í26k 1977872632594

vše je otázkou peněz, je spousta podnikatelů a investorů, kteří s nějakou tou pokutou počítají a zahrnují ji jako běžný náklad stavby, pak není problém zbořit takřka cokoliv

+1/0
10.4.2017 13:37

P24e13t74r 47S27t31a94n63i39k 5455668937933

Myslím, že některé budovy zaslouží památkovou ochranu proti mamonizaci ... tahle budova a její příběh mne ale moc nepřesvědčují. Její ochrana se jeví jako účelová/vykřičená, stojí na místě obklopená 4 patrovými bytovými činžáky a tak se tam ta bytovka nakonec bude hodit více a ani subjektivně v ní nevidím žádný oku ladící architektonický skvost ...

+14/0
10.4.2017 12:59
Foto

Š89t82ě20p87á96n 67B65i38n15k23o 3616774673616

Přesně. Ta vila tam dávala smysl, když tam ty činžáky nebyly. Teď by se na to místo nový činžák naopak hodil.....

+1/0
10.4.2017 13:08

D87a29n94a 37P45o48l11a68n15e27c97k81á 3676385137725

Ale ta vila za to nemůže, že tam postavili panelovej hnus.

+2/0
10.4.2017 13:10

J61a35r15o47s15l54a85v 64B29r30ü12m70m93e18r 4467110782290

Tak ta vila je mnohem hnusnější, než cokoliv ostatního v okolí.

+2/−1
10.4.2017 13:25
Foto

Š36t58ě21p47á83n 36B64i86n20k58o 3626914293606

Samozřejmě, že nemůže. Ale to, co kolem ní vzniklo, limituje využití vily samotné. I kdyby byla v top stavu, jako luxusní rezidenční rodinná vila už asi sloužit nebude - provoz, kolem činžáky, nulové soukromí.

0/0
11.4.2017 11:42

T82o28m58á41š 57B65a89l92v21í57n 3361662284741

Pokud stát rozhodne prohlásit nějakou budovu v soukromém vlastnictví za památku a omezit tak vlastníkovo právo nakládat se svým majetkem, pak by měl toto omezení kompenzovat.

+4/0
10.4.2017 12:59

J20i92n79d24ř55i12c51h 92B24u98c43h84t86a 6312366373320

Problém je, že nic takového, jako imaginární stát není. Jsou to, vaše i moje daně. I když chápu, že se každý podílí jinak. čili, pak to musíme kompenzovat všichni svojí troškou.

0/0
10.4.2017 13:03

T71o63m21á76š 82B59a20l44v59í54n 3261642404321

Ano, Právě proto. Lidé by si rozmysleli požadovat prohlásit každou druhou budu za kulturní památku, pokud by to stálo stát a tedy i je peníze. Oni lidé často rádi rozhodují o cizím majektu a na cizí náklady.

+4/0
10.4.2017 13:05

P37a34v23e93l 94B58í29n16a 1413385562903

Vila? Spíš to vypadá jako součást chátrajícího nádraží.

+2/0
10.4.2017 12:56

Premium

Český student ve Wu-chanu: Všichni to podcenili. Kvůli rodině bych chtěl zpět domů

Když loni v srpnu odletěl do čínského Wu-chanu za vzděláním, nepočítal s tím, že o pět měsíců později bude v tomto...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Najdete na iDNES.cz