Cesta k zásahu je boj s auty, čas se v Praze nahnat nedá, říká hasič

  6:05aktualizováno  6:05
Rukama jim projde veškerá technika a hlavně musí rychle a bez nehody dovézt kolegy k zásahu. „Největší problém je nepozornost řidičů a špatně zaparkovaná auta,“ myslí si osmadvacetiletý hasič strojník Martin Jelínek. V pražské centrále v Sokolské ulici mají lidí této profese nedostatek.

Hasič a strojník z pražské centrály Martin Jelínek. (28. 2. 2019) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vaše specializace se označuje jako strojník, v čem se odlišuje od ostatních hasičů?
Výcvik musíte mít stejný, jako mají ostatní hasiči. Nejdříve absolvujete tříměsíční kurz a poté začnete jezdit k požárům. Pokud máte navíc řidičský průkaz skupiny C a nějaké zkušenosti, tak můžete absolvovat další kurz hasič strojní služba.

Hasičské auto má kolem 18 tun, jak se s takovým strojem v Praze jezdí?
Když jsem nastoupil, tak mi kolegové dokola opakovali větu: „Jeď tak, abys tam dojel.“ Kdyby nás zastavila banální autonehoda, tak to znamená další zdržení, takže musíme jezdit svižně, ale bezpečně. Nejezdíme dálky jako v jiných krajích, na centrále máme průměrný dojezd jen do čtyř kilometrů, na takovou vzdálenost nejde mnoho času nahnat.

Fotogalerie

Jaké máte osobní zkušenosti s řidiči v Praze?
Velký problém je nepozornost řidičů. V centru jsou auta často v kolonách, tak si krátí čas na mobilu. Stalo se mi, že jsme jeli u Hlavního nádraží ve Wilsonově ulici a v prostředním pruhu jela paní, která za jízdy vyřizovala videohovor a měla sluchátka. Snad ani nevěděla, že kolem ní jedeme.

Co je pro hasiče v ulicích Prahy největší problém?
Několikrát se stalo, že jsme museli zastavit dál od požáru kvůli špatně zaparkovanému autu. Nemáme oprávnění ho přesunovat, takže musíme zastavit a hadici natáhnout klidně až 400 metrů k místu, kde hoří. Jenže výškový žebřík bychom tak daleko nastavit nemohli.

Navíc některé ulice máme problém projet i bez aut. Pro nás jsou například nepoužitelné zatravněné pásy tramvají, nebo vadí množství uzavírek. Na ně se musíme dopředu připravit a vypracovat si náhradní trasy.

Používáte při jízdě navigaci?
Máme dvanáct opěrných bodů, podle kterých se na začátku rychle orientujeme, jakým směrem se vydat. Během výjezdu máme sice k dispozici navigaci i mapu, ale protože často používáme tramvajové pásy, nebo jízdu v protisměru, tak se spoléháme hlavně na svoje znalosti místopisu. Jízdu nám zjednodušuje také to, že auta mají automatickou převodovku.

Cestou k požáru se na konci února na Petřinách srazila tři hasičská auta s dodávkou, jeden hasič byl zraněn. Stávají se vám nehody často?
Když jsem to zaslechl, tak jsem se hned o kluky bál, není to příjemné pro nikoho z nás. Ti lidi jeli pomáhat. Během jízdy se totiž nepoutáme, protože kluci si vzadu oblékají vybavení a vůbec se nevěnují jízdě. Ale nehody jsou spíše výjimka.

SERIÁL PRAHA V PLAMENECH: podívejte se na unikátní záběry a komentáře přímo od hasičů

Střídáte se, nebo řídíte ke každému výjezdu?
Na autě bývám pět směn. Směny máme čtyřiadvacetihodinové a po nich následují vždy dva dny volna. Celé to trvá čtrnáct dní, poté se střídáme. Občas vyjíždím i jako hasič, ale protože máme málo řidičů, tak z 80 procent dělám funkci strojníka.

Jaké další úkoly kromě řízení máte jako strojník na starost?
Ráno mi přidělí auto a to musím zkontrolovat. Projdu vše od světel a pneumatik až po stav nádrží vody. Kontroluji i takzvané technické prostředky, které hasiči používají při výjezdu. To jsou třeba čerpadla, odsavače kouře, vodní paprsek Cobra a motorové pily. Obhlídka trvá přibližně 40 minut. Na starost mám také obsluhu čerpadla při zásahu.

Co dělá zájemcům při výcviku na řidiče hasičů největší problémy?
Nejvíce lidí odpadne při psychotestech, ale hodně mladých lidí neprojde ani fyzickými testy.

Jaké předpoklady by zájemci o vaší práci měli mít?
Nejdůležitější je mít týmového ducha, protože výjezdy zvládnete jedině společně v týmu. U specializace strojník je navíc důležité technické zaměření, alespoň jako koníček. A sportovci tu práci budou zvládat určitě lépe. Jsme záchranný sbor, takže lidi, kteří chtějí pomáhat, tu místo najdou.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Mariánský sloup uráží náboženské cítění, respektujme to, říká Stropnický

Novinář Eugen Kukla, sochař Petr Váňa někdejší šéf zelených Matěj Stropnický v...

Debatu o návratu Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí zažívá Praha od 90. let. Zatím poslední kolo rozdmýchalo na...

Praha očekává rekordní protest. Připraveni jsou policisté i záchranáři

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

Praha se chystá na pravděpodobně největší demonstraci od listopadu 1989. Podle spolku Milion chvilek pro demokracii,...

Nový majitel hokejové Slavie: Číňané peníze nepošlou, ale chceme play off

Stanislav Tichý, nový majitel hokejové Slavie.

Slávistickým fotbalistům chodil fandit ještě na dřevěnou tribunu v Edenu, dění kolem hokejistů začal bedlivě sledovat s...

Na D10 před Prahou se srazilo sedm aut, dálnice byla uzavřena

Ilustrační snímek

Dálnici D10 na čtvrtém kilometru před Prahou zastavila po sedmé hodině ranní hromadná nehoda. Směr na Prahu byl až do...

Další z rubriky

Na D10 před Prahou se srazilo sedm aut, dálnice byla uzavřena

Ilustrační snímek

Dálnici D10 na čtvrtém kilometru před Prahou zastavila po sedmé hodině ranní hromadná nehoda. Směr na Prahu byl až do...

Prasklý vodovod na Vinohradech omezil tramvaje, výluka trvala téměř den

Havárie vody v Korunní ulici v Praze

Prasklý vodovod zastavil v pondělí v podvečer provoz tramvají v pražské Korunní ulici ve směru do centra. Dopravu se...

Státní zástupce zrušil obvinění policejního odboráře, nebylo odůvodněné

Ilustrační snímek

Městské státní zastupitelství v Praze zrušilo trestní stíhání policejního odboráře Pavla Štěpána. Generální inspekce...

Najdete na iDNES.cz