Cesta k zásahu je boj s auty, čas se v Praze nahnat nedá, říká hasič

  6:05aktualizováno  6:05
Rukama jim projde veškerá technika a hlavně musí rychle a bez nehody dovézt kolegy k zásahu. „Největší problém je nepozornost řidičů a špatně zaparkovaná auta,“ myslí si osmadvacetiletý hasič strojník Martin Jelínek. V pražské centrále v Sokolské ulici mají lidí této profese nedostatek.

Hasič a strojník z pražské centrály Martin Jelínek. (28. 2. 2019) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vaše specializace se označuje jako strojník, v čem se odlišuje od ostatních hasičů?
Výcvik musíte mít stejný, jako mají ostatní hasiči. Nejdříve absolvujete tříměsíční kurz a poté začnete jezdit k požárům. Pokud máte navíc řidičský průkaz skupiny C a nějaké zkušenosti, tak můžete absolvovat další kurz hasič strojní služba.

Hasičské auto má kolem 18 tun, jak se s takovým strojem v Praze jezdí?
Když jsem nastoupil, tak mi kolegové dokola opakovali větu: „Jeď tak, abys tam dojel.“ Kdyby nás zastavila banální autonehoda, tak to znamená další zdržení, takže musíme jezdit svižně, ale bezpečně. Nejezdíme dálky jako v jiných krajích, na centrále máme průměrný dojezd jen do čtyř kilometrů, na takovou vzdálenost nejde mnoho času nahnat.

Fotogalerie

Jaké máte osobní zkušenosti s řidiči v Praze?
Velký problém je nepozornost řidičů. V centru jsou auta často v kolonách, tak si krátí čas na mobilu. Stalo se mi, že jsme jeli u Hlavního nádraží ve Wilsonově ulici a v prostředním pruhu jela paní, která za jízdy vyřizovala videohovor a měla sluchátka. Snad ani nevěděla, že kolem ní jedeme.

Co je pro hasiče v ulicích Prahy největší problém?
Několikrát se stalo, že jsme museli zastavit dál od požáru kvůli špatně zaparkovanému autu. Nemáme oprávnění ho přesunovat, takže musíme zastavit a hadici natáhnout klidně až 400 metrů k místu, kde hoří. Jenže výškový žebřík bychom tak daleko nastavit nemohli.

Navíc některé ulice máme problém projet i bez aut. Pro nás jsou například nepoužitelné zatravněné pásy tramvají, nebo vadí množství uzavírek. Na ně se musíme dopředu připravit a vypracovat si náhradní trasy.

Používáte při jízdě navigaci?
Máme dvanáct opěrných bodů, podle kterých se na začátku rychle orientujeme, jakým směrem se vydat. Během výjezdu máme sice k dispozici navigaci i mapu, ale protože často používáme tramvajové pásy, nebo jízdu v protisměru, tak se spoléháme hlavně na svoje znalosti místopisu. Jízdu nám zjednodušuje také to, že auta mají automatickou převodovku.

Cestou k požáru se na konci února na Petřinách srazila tři hasičská auta s dodávkou, jeden hasič byl zraněn. Stávají se vám nehody často?
Když jsem to zaslechl, tak jsem se hned o kluky bál, není to příjemné pro nikoho z nás. Ti lidi jeli pomáhat. Během jízdy se totiž nepoutáme, protože kluci si vzadu oblékají vybavení a vůbec se nevěnují jízdě. Ale nehody jsou spíše výjimka.

SERIÁL PRAHA V PLAMENECH: podívejte se na unikátní záběry a komentáře přímo od hasičů

Střídáte se, nebo řídíte ke každému výjezdu?
Na autě bývám pět směn. Směny máme čtyřiadvacetihodinové a po nich následují vždy dva dny volna. Celé to trvá čtrnáct dní, poté se střídáme. Občas vyjíždím i jako hasič, ale protože máme málo řidičů, tak z 80 procent dělám funkci strojníka.

Jaké další úkoly kromě řízení máte jako strojník na starost?
Ráno mi přidělí auto a to musím zkontrolovat. Projdu vše od světel a pneumatik až po stav nádrží vody. Kontroluji i takzvané technické prostředky, které hasiči používají při výjezdu. To jsou třeba čerpadla, odsavače kouře, vodní paprsek Cobra a motorové pily. Obhlídka trvá přibližně 40 minut. Na starost mám také obsluhu čerpadla při zásahu.

Co dělá zájemcům při výcviku na řidiče hasičů největší problémy?
Nejvíce lidí odpadne při psychotestech, ale hodně mladých lidí neprojde ani fyzickými testy.

Jaké předpoklady by zájemci o vaší práci měli mít?
Nejdůležitější je mít týmového ducha, protože výjezdy zvládnete jedině společně v týmu. U specializace strojník je navíc důležité technické zaměření, alespoň jako koníček. A sportovci tu práci budou zvládat určitě lépe. Jsme záchranný sbor, takže lidi, kteří chtějí pomáhat, tu místo najdou.

Nejčtenější

Slavia - Sevilla 4:3 po prodloužení, postup trefil v poslední chvíli Traoré

Slávisté slaví postup do čtvrtfinále Evropské ligy proti FC Sevilla.

Byla to noc, na kterou slávisté nikdy nezapomenou. Zážitek na celý život. Český tým dovedl odvetu Evropské ligy proti...

Vysněný los. Slavia ve čtvrtfinále Evropské ligy vyzve Chelsea

ROZLOSOVÁNO. Takhle vypadají dvojice pro čtvrtfinále Evropské ligy.

Slávističtí fotbalisté se ve čtvrtfinále Evropské ligy utkají s Chelsea. První zápas se 11. dubna hraje v Edenu, odveta...

Muž s piercingem u penisu přepadl ženu a déle než hodinu ji znásilňoval

Hledá se pachatel, který na Praze 10 znásilnil ženu

Policisté pátrají po muži, který v Praze 10 přepadl a déle než hodinu znásilňoval šestapadesátiletou ženu vracející se...

Sparta - Olomouc 2:1, po půli zlepšení, skóre z penalt otáčel Kanga

Guélor Kanga ze Sparty (uprostřed) se raduje se spoluhráči Benjaminem Tettehem...

Fotbalisté Sparty vyhráli i šesté jarní utkání, proti Olomouci otočili ve 25. kole na 2:1 díky dvěma pokutovým kopům....

Matěj Stropnický zachraňuje zámek. Každou neděli jej otevírá veřejnosti

Zámek Osečany je státem prohlášenou kulturní památkou a chátrá od revoluce, kdy...

Matěj Stropnický opustil politiku a přesídlil na venkov do Osečan, kde si s partnerem Danielem Krejčíkem pořídili...

Další z rubriky

Luxusní vily mohou být splněným snem. Které jsou v Česku na prodej?

Havlíčkův Brod, okres Havlíčkův Brod. Secesní vila z roku 1910 s užitnou...

V České republice se prodává velké množství luxusních historických i moderních vil. Všechny mají obytnou plochu velkou...

Zloději kradli ve velkoskladu v Lipencích, odnesli zeleninu i peníze

Zloději si z velkoskladu odnesli zeleninu i peníze

Policisté pátrají po muži a ženě, kteří kradli ve velkoskladu v městské části Praha-Lipence. Kromě zeleniny odnesli...

Nová auta spadla z kamionu na silnici, do cesty mu vjela řidička

Před kamion převážející auta vjela řidička, auta z kamionu popadala. (21.3.2019)

Prudce brzdit musel ve čtvrtek v mladoboleslavské Pražské ulici řidič kamionu, kterému vjel do cesty jiný vůz. Srážce...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍK – AUTOMATIZACE

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj
nabízený plat: 40 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz