Výstavba v Letňanech bude postupná, mírní architekt obavy obyvatel i radnic

  9:54
Developerský projekt, který má vzniknout v areálu bývalého podniku Avia Letňany, vyvolává obavy radnic i zdejších obyvatel. Podle nich je infrastruktura přehlcená a s novými obyvateli přitom přijde i další dopravní zátěž. Projektem se zabývá architekt Jakub Cigler. Ten si myslí, že by si místní starosti dělat neměli.
Architekt Jakub Cigler, jehož studio stojí za projektem obnovy Václavského...

Architekt Jakub Cigler, jehož studio stojí za projektem obnovy Václavského náměstí (20. září 2017). | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Zatím máme jen nástřel územní studie, která prověřuje kapacitu toho brownfieldu. Důležité je, že tam nebudou jen byty, ale také na místě vzniknou nějaké pracovní příležitosti,“ říká Cigler o projektu, jehož investorem je Odien Group.

Jsou obavy lidí z Letňan a sousedních městských částí kvůli plánované výstavbě oprávněné?
Myslím, že nejsou. Snažíme se, aby negativní jevy v území byly kompenzovány těmi pozitivními.

Mluvil jste s místními občany? Znáte jejich názor na projekt?
Během několika posledních let jsme měli mnoho jednání i prezentací a velice důkladně připravených studií. Lidé mají nejčastěji obavy související s dopravou. Celá problematika je ale trochu složitější – záleží rovněž na domluvě investora s městskými částmi. A v tomto případě je v trojúhelníku i magistrát. Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček se také některých jednání účastnil. Náš projekt podporuje. Jeho tým připravuje smlouvu a její konkrétní podobu ještě developer Odien Group s městem ladí – jde o takzvané kontribuce, tedy prostředky, které investor zaplatí městu a mohou sloužit například pro výstavbu infrastruktury. Do toho ještě probíhají jednání s městskými částmi a ty mají ještě své požadavky. Aby to nebylo jednoduché, tak městské části se na podobě projektu neshodují. Pro investora je to velmi těžká situace. Někomu vyhovět znamená zase nevyhovět dvěma dalším.

Jak se daří nacházet mezi všemi zúčastněnými kompromis?
Zatím máme jen nástřel územní studie, která prověřuje kapacitu brownfieldu. Důležité je, že tam nebudou jen byty, ale také na místě vzniknou pracovní příležitosti. Podle nás by mělo být v této části města možné umístit například i nerušící výrobu. Jde o to, aby tam lidé mohli pracovat i bydlet a nezatěžovali dopravní infrastrukturu v okolí.

Počítáte také s kancelářskou plochou?
Bydlení versus kanceláře budou asi v poměru 60 ku 40, ale striktně to zatím dané není – počítáme s nějakou flexibilitou. Možná projekt ovlivní ekonomická situace.

V Letňanech vyrostou tisíce bytů, už teď je přitom čtvrť zahlcena auty

Kde je ale zaručeno, že pokud se sem lidé nastěhují, tak si zde nebo někde v sousedství najdou práci a nezatíží tím dopravní infrastrukturu?
To zaručeno není. Ale je důležité, že taková možnost vůbec vznikne. To, že máme teď dopravní infrastrukturu přetíženou, vzniklo špatným územním plánováním v minulosti. Když se stavěla panelová sídliště, tak tam pracovní příležitosti nebyly téměř žádné. Jakési funkční členění města bylo sice dobře míněné, ale v současnosti už nefunguje a zapříčinilo to celou řadu problémů, jako jsou nepředstavitelné dopravní zácpy po celém světě. Města jsou živé organismy. Projektanti často území k něčemu předurčují, ale život pak mnohdy chce něco jiného.

Architekt Jakub Cigler

Architekt se narodil v Praze v roce 1960 a pro svůj obor se rozhodl ve dvanácti letech. „Můj táta je sklářský sochař a maminka byla malířkou. Oni s architekty hodně spolupracovali, takže jsem je od dětství viděl při práci,“ říká Cigler. Později vystudoval architekturu na ČVUT v Praze. Spolupracoval s architektonickým ateliérem Future Systems v Londýně i přímo s jeho zakladatelem Janem Kaplickým. Je autorem projektu Visionary v Praze 7 a budovy Radia Svobodná Evropa. či krytá sportoviště. Díky tomu zůstane zachován industriální charakter původní Avie. Těch zmíněných dvanáct tisíc lidí, kteří by tam třeba začali bydlet nebo pracovat, je opravdu v nedohlednu. Také je důležité, aby město v okolí vybudovalo další infrastrukturu kromě té zmíněné komunikace, o kterou se postará developer. Již teď ale má projekt dobré napojení na železnici, zastávka je kousek od areálu a vlakem to do centra trvá patnáct minut. Železniční dopravu je v této lokalitě možné v budoucnu posílit. Do areálu Avie budou také jezdit tramvaje.

Vraťme se ale do Letňan...
Zatím není ani schválena změna územního plánu, takže výstavba je ještě vzdálená. V projektu se počítá s kapacitou až pro 12 tisíc obyvatel. Máme ale harmonogram zástavby, jak by mohla postupně vznikat. První fáze bude v roce 2025, nebo 2026. Nejprve se postaví silniční propojka mezi Kosteleckou a Veselskou, která dopravně odlehčí Letňanům. Bude to nová komunikace, která nezatíží ze strany Čakovic Letňany. To byla i velká obava radnice a něco podobného znají z dob, kdy byl areál Avie průjezdný. Teprve po dokončení uvedené komunikace se bude pokračovat s první zástavbou. Ta bude nejprve jen pro 585 obyvatel v 325 bytech. Původní záměr byl, že toto vznikne někdy okolo roku 2025, jenže od doby, kdy to bylo určeno, se dva roky nic nedělo. Celý projekt má proto skluz. Nyní se počítá s tím, že do roku 2030 bude 954 obyvatel. V roce 2040 už by byla postavena jedna škola se dvěma školkami. Školy je tam možné vybudovat na třech místech, školky na pěti. Nechceme, aby rodiny, které se sem přistěhují, zatěžovaly kapacitu místních škol a školek.

Kdo vybudování nových škol a školek zaplatí?
Bude záležet na tom, jak se developer dohodne s městskou částí.

Kdy se počítá se zástavbou celého areálu?
Celé území bude využito až někdy v letech 2045 až 2050. Ale zůstanou tam některé stávající průmyslové haly například pro nějakou tržnici či krytá sportoviště. Díky tomu zůstane zachován industriální charakter původní Avie. Těch zmíněných dvanáct tisíc lidí, kteří by tam třeba začali bydlet nebo pracovat, je opravdu v nedohlednu. Také je důležité, aby město v okolí vybudovalo další infrastrukturu kromě té zmíněné komunikace, o kterou se postará developer. Již teď ale má projekt dobré napojení na železnici, zastávka je kousek od areálu a vlakem to do centra trvá patnáct minut. Železniční dopravu je v této lokalitě možné v budoucnu posílit. Do areálu Avie budou také jezdit tramvaje.

Už znáte nějaké rozložení bytů podle jejich velikosti? Mluví se například o rostoucím trendu takzvaných singles – to by mohlo znamenat větší poptávku po garsonkách.
Zatím počítáme s vyváženým poměrem různě velikých bytů. To znamená, že je nejvíce 2+kk a 3+kk, naopak 1+kk a 4+kk budou v menšině. Také se ale může stát, že bude nutné vybudovat nové studentské koleje a objekty pro důchodce. Naopak je v Letňanech nepravděpodobné, že by se tam prodávaly jednotky, které by sloužily pro ubytování prostřednictvím Airbnb.

Půjde o nějaké luxusnější byty?
Počítáme s tím, že zde vzniknou jednotky, které budou více dostupné za nějaké nižší náklady, zároveň nemluvíme o žádném sociálním bydlení. Jestli tam budou například plastová okna, zatím říct nedovedu.

Jak bude vyřešeno parkování?
Musíme se v tomto směru řídit hlavně pražskými stavebními předpisy. Jsem ale zastáncem toho, aby se stavěly i bytové domy zcela bez garáží třeba pro lidi, kteří se rozhodnou nemít auto. Bohužel legislativa toto zatím neumožňuje.

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Hasiči dostali pod kontrolu požár plastů u Rynholce, pomáhá speciální technika

Hasiči lokalizovali obří požár skládky lisovaných plastů u Rynholce na Rakovnicku. Zasahovalo přes 250 hasičů se speciální technikou a také chemická laboratoř. Platí zvláštní stupeň poplachu. V okolí...

Končí pražský outlet Lidlu, v němž se lidé prali o slevy. Přesune se na Moravu

Obchodní řetězec Lidl v létě ukončí provoz své outletové prodejny v pražských Štěrboholech, kterou otevřel na začátku letošního roku. Důvodem je vypršení nájemní smlouvy s provozovatelem Retail parku...

Jáma bez povolení. Řeporyjský starosta tuší černou stavbu a hlídkuje z lešení

Premium

Původní dům s kůlnou a zahradou v ulici Ve Výrech v pražských Řeporyjích nový vlastník po smrti původního majitele rozparceloval a po částech prodal. Jedním z kupců dvou nových parcel – bývalé kůlny...

Olomouc - Slavia 0:5, exhibice s příchutí titulu, hattrickem řádil Kušej

Soupeři nedali sebemenší šanci a stvrdili zisk mistrovského titulu. Slávističtí fotbalisté v Olomouci zvítězili 5:0 a jsou nejrychlejším šampionem od chvíle, kdy se v nejvyšší soutěži hraje...

Průsak vody zastavil provoz metra ve stanici Muzeum, obě linky jen projížděly

Více než šest hodin byla ve čtvrtek mimo provoz stanice metra Muzeum, kde se kříží linky A a C pražského metra. Důvodem bylo prosakování vody. Soupravy stanici zhruba do 17:20 pouze projížděly, uvedl...

Část Pařížské ulice u Vltavy se promění, o nové podobě rozhodne soutěž

Ústí zde jeden z nejvyhlášenějších bulvárů na světě. Nachází se tu novoklasicistní dominanta – budova Právnické fakulty Univerzity Karlovy podle návrhu architekta Jana Kotěry. Přesto bylo napojení...

27. dubna 2025

ONLINE: Teplice - Dukla 0:1, první gól dává Mikuš, hosté potřebují vyhrát

Sledujeme online

Na třinácté Slovácko sice ztrácí, ale stále mají fotbalisté čtrnácté Dukly šanci, že se ligové baráži vyhnou. V prvním nadstavbovém kole skupiny o záchranu hrají v Teplicích a utkání můžete sledovat...

27. dubna 2025  12:45

Pražští policisté pátrají po třináctiletém chlapci se sníženým intelektem

Policisté pátrají po třináctiletém chlapci se sníženým intelektem, který v sobotu utekl z dětského zařízení v pražské Michli. Hoch má vztah ke Kutné Hoře, takže by mohl být i tam. V tiskové zprávě to...

27. dubna 2025  11:41

Dálnice D11 je u Prahy po bourání mostu průjezdná jedním pruhem v každém směru

Dálnice D11 u Prahy je po noční uzavírce kvůli bourání mostu mezi nultým a osmým kilometrem průjezdná jedním pruhem v každém směru. Obousměrná uzavírka začala v sobotu krátce po 19:00. Původně se...

26. dubna 2025  20:18,  aktualizováno  27.4 10:39

Ve druhé půli to byl koncert, ulevilo se mi, zářil Trpišovský. Kliment? Náš zájem trvá

Na tiskovou konferenci přišel zpocený a udýchaný od bujarých oslav. Když pak dostal první otázku, na chvíli se zamyslel a následně všechny pobavil: „Fú, teď se mi to úplně vykouřilo z hlavy, mohl...

27. dubna 2025  8:58

Při dopravních nehodách ve Středočeském kraji přišli o život tři lidé

Tři lidé přišli v noci na dnešek o život při dopravních nehodách ve Středočeském kraji. Muž a žena na Nymbursku v sobotu pozdě večer zemřeli při nehodě dvou osobních aut u obce Kovanice, na Kladensku...

27. dubna 2025  8:28,  aktualizováno  8:31

Na co zírá mašinfíra: Na trati do Velvar by mohly vlaky závodit s auty

Dnešní Mašinfíra nám představí deset kilometrů dlouhou trať ve středních Čechách. Část dráhy vede přímo u silnice druhé třídy jako téměř její třetí pruh. Kdyby auta a vlaky neměly svoje rychlostní...

27. dubna 2025

Rosnička Honsová bydlí v Praze. V části s nejlepšími rozptylovými podmínkami

Meteoroložka a hlasatelka zpráv o počasí Dagmar Honsová si svůj domov vybrala netradičním způsobem. Její povolání je zároveň i jejím největším koníčkem, proto zvolila jako místo k životu...

27. dubna 2025

Nadšený Tykač o titulu: Bomba, úžasný! Cesta domů vlakem? Sám jsem zvědavej

Přes košili oblečené mistrovské triko, kolem krku klubovou šálu. V očích dojetí, radost, nadšení. Pavel Tykač, majitel fotbalové Slavie, během bezprostředních oslav na hřišti mluvil o svých prvních...

26. dubna 2025  22:09

Olomouc - Slavia 0:5, exhibice s příchutí titulu, hattrickem řádil Kušej

Soupeři nedali sebemenší šanci a stvrdili zisk mistrovského titulu. Slávističtí fotbalisté v Olomouci zvítězili 5:0 a jsou nejrychlejším šampionem od chvíle, kdy se v nejvyšší soutěži hraje...

26. dubna 2025  18:05,  aktualizováno  21:11

Deset kroků za zlatým pokladem. Slavia má 22. titul, obětovala mu (nejen) Evropu

Nekoukali doleva doprava. Od prvního dne jen jeden cíl. Vždyť i pohárovou Evropu slávisté obětovali tomu, aby se po čtyřech letech znovu stali nejlepším klubem v Česku. Titulem č. 22, který po...

26. dubna 2025  20:56

Metro je uznávaná meta, policie je bez šance, říká sprejer k akci gangu v Praze

Premium

Aktivním sprejerem je od patnácti let a s pauzami se o graffiti zajímá dodnes. V rozhovoru pro iDNES.cz vysvětluje, jaká je komunita graffiti v Česku a proč nesnáší vandaly. Přibližuje i nedávný...

26. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.