Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Další rána pro JCDecaux: DPP postoupil konkurenci smlouvy za 91 milionů

  15:05aktualizováno  15:05
Pražský dopravní podnik (DPP) vybral nového provozovatele necelých 22 tisíc reklamních ploch v pražském metru. Bude jím firma Railreklam, která nahradí společnost Rencar ze skupiny JCDecaux, s níž vede DPP soudní spor o platnost smlouvy na reklamní plochy. Za reklamu dá DPP 91,5 milionu korun. Podnik o výběru nového dodavatele informoval v pondělí v tiskové zprávě.

Eskalátorový tunel je osazen 42 obrazovkami. | foto: JCDecaux

Příjmy 91,5 milionu korun ročně pro městský podnik znamenají dvakrát více, než kolik dostával od Rencaru za využívání všech asi 130 tisíc ploch na majetku podniku. DPP plochy postupně přesoutěžuje, aby z prodeje reklamy získalo lepší výnosy.

„Rozšíření reklamní portfolia o další plochy ve vozech a vestibulech pražského metra můžeme nyní našim klientům ve spojení s dalšími formáty nabídnout efektivní kampaně v oblasti hromadné dopravy,“ řekla iDNES.cz Jitka Bílková, obchodní ředitelka společnosti Railreklam.

Rencar ústy svého mluvčího zkritizoval poptávkové řízení. Podle Jiřího Chvojky „flagrantně porušuje uzavřené smlouvy i zákony“.

Smlouva na reklamu v metru z roku 1997 je neplatná, rozhodl soud

„Dopravní podnik se ani neobtěžoval vyčkat na pravomocné rozhodnutí soudu a novými tendry zasahuje do stále platné smlouvy mezi DPP a Rencar,“ řekl serveru iDNES.cz Chvojka.

Obvodní soud pro Prahu 9 začátkem září totiž rozhodl, že smlouva na pronájem reklamních ploch mezi DPP a firmou Rencar z roku 1997 neplatná. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, Rencar se proti němu odvolal. Podnik smlouvu vypověděl v roce 2016 poté, co ji jeho vedení a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou, což firma odmítla. Za neplatnou, respektive koncesní, ji v minulosti označil i antimonopolní úřad.

„To, že došlo k dvojnásobnému navýšení jen ukazuje, že minulá smlouva nebyla v pořádku. Na pražském reklamním trhu se určitě za rok nestalo nic tak zásadního, že by se výnosy reklamy zdvojnásobily. Spíše se ukazuje, že na předchozí smlouvě někdo profitoval,“ řekl iDNES.cz Vojtěch Razima z neziskové organizace Kverulant. 

Dvakrát výhodnější smlouva

DPP po vypovězení, které Rencar napadl u soudu, začal organizovat tendry na pronájmy reklamních ploch například v autobusech, tramvajích či tzv. city light vitrín. Do aktuálního tendru na plochy v metru se přihlásilo osm uchazečů, reprezentujících všechny významné hráče v oblasti venkovní reklamy působící na českém trhu, včetně společnosti euroAWK a skupiny JCDecaux. Oběma těmto firmám podnik v minulosti vypověděl smlouvy.

Nový provozovatel, kterým je firma Railreklam ze skupiny BigBoard, podle ředitele DPP Petra Witowskiho nabídl výrazně výhodnější podmínky, než jaké zajišťuje stávající stav. „V dalším transparentním poptávkovém řízení se tak opět jasně prokázalo, že dosavadní plnění společnosti Rencar za využívané reklamní plochy je nízké, neodpovídá realitě trhu, a pro DPP je tak nevýhodné. Potvrzují to i obě podané nabídky společností ze skupiny JCDecaux, které skončily úplně na chvostu,“ řekl Witowski.

Smlouva na desítky let

Fotogalerie

Společnost Rencar založil v roce 1990 samotný DPP, v roce 2001 pak prodal většinový podíl společnosti Europlakat z mezinárodní skupiny JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě menšinový podíl. Podle výroční zprávy loni Rencar utržil více než 251 milionů korun, z prodeje reklamy v Praze získala téměř 132 milionů a dalších několik desítek milionů za její instalaci. V případě pravomocného rozsudku ohledně neplatnosti smlouvy s DPP tak může přijít o více než polovinu z celkových příjmů. Smlouva měla původně platit do roku 2031.

JCDecaux má v Praze také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, kterou minulé vedení magistrátu rovněž označilo za nevýhodnou a rozhodlo o tom, že ji neprodlouží. Podle firmy je smlouva pro město výhodná. Nyní se připravuje tendr na provozovatele přístřešků po roce 2021, kdy firmě skončí smlouva. JCDecaux se do něj chystá rovněž přihlásit. Pokud by nadnárodní společnost se sídlem ve Francii zakázku na mobiliář nepřesoutěžila ve svůj prospěch, přijde v Česku o většinu svých příjmů z reklamy.

Rencar a dopravní podnik

  • Rencar podepsal smlouvu s dopravním podnikem v roce 1997. Má celkem devět dodatků a končit by měla v roce 2031.
  • Za běžnou reklamu v MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2017 společnost pracovala s tržbami 237 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 24 milionů.
  • JCDecaux má i smlouvu na provozování přístřešků MHD s magistrátem. Tu minulé vedení Prahy označilo za nevýhodnou a schválilo její neprodloužení po roce 2021, kdy vyprší.
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Při nehodě autobusů v Praze se zranilo 18 lidí, ve voze MHD jela školka

V Praze na Chodově se ráno srazily dva autobusy. Podle prvotních informací záchranářů se mohly zranit až tři desítky...

Konflikt v metru se na Floře přesunul k nákupnímu centru, skončil pobodáním

Pobodáním skončil ve čtvrtek kolem šesté hodiny večer konflikt v pražském obchodním centru na Floře. Policie útočníka...

Český koeficient padá dolů. Jak to bude s nasazením do poháru číslo tři

Vyřazení už i slávistických fotbalistů z evropských pohárů se nemile projeví na národním koeficientu, který rozhoduje o...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž na Floře pobodal druhého kvůli srážce na nástupišti metra, neznali se

Konflikt u obchodního centra Flora, při kterém jeden z mužů pobodal druhého, vyhodnotili kriminalisté jako pokus o...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Před sto lety začali badatelé kopat, dali vzniknout archeologickému ústavu

Před sto lety se v Praze zrodil archeologický ústav. Začal skromně ve třech místnostech kláštera. V terénních výzkumech...

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Muž na Floře pobodal druhého kvůli srážce na nástupišti metra, neznali se

Konflikt u obchodního centra Flora, při kterém jeden z mužů pobodal druhého, vyhodnotili kriminalisté jako pokus o...

Za vraždou na ubytovně v Kamenici stojí hádka o peníze, pachatelé byli dva

Na vraždě jednoho muže a zranění dalšího v ubytovně v Kamenici u Prahy se podíleli dva lidé. Při vyšetřování...

Najdete na iDNES.cz