Pondělí 30. března 2020, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. března 2020 Arnošt

Praha více omezí reklamu na městském majetku. Chce z ní vyšší výnosy

  15:36aktualizováno  15:36
Hlavní město pokračuje v boji s reklamním smogem a politici hodlají ještě více omezit inzerci na majetku města. Počet reklamních nosičů na lampách se sníží o téměř 30 procent, uvedl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Diskutuje se také o mobiliáři, například přístřešcích pro MHD, které Praha plánuje nakoupit.

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Politici také chtějí větší výnosy z reklamy pro město. Pražský magistrát proto vytvořil pravidla označování provozoven v památkové rezervaci v domech vlastněných městem.

Ta například určují, že polep na výloze obchodu nemá být větší než 20 procent prosklené plochy. Na štíty pak nebude možné dávat vyobrazení prodávaného produktu, například plastové trdelníky. Poutače budou muset být zhotoveny z tradičních materiálů jako kov, dřevo či sklo. 

Koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) má boj s vizuálním smogem, tedy zamořením veřejného prostoru agresivní reklamou, v programovém prohlášení. 

„Úkolem kolegů v oblasti památkové péče a územního rozvoje je říct, jaké je snesitelné množství takovýchto nosičů na území hlavního města. Mým úkolem je zajistit adekvátní výnos,“ uvedl radní pro příslušnou oblast Jan Chabr.

Dodal, že v ideálním případě by se podařilo snížit množství reklamy a zároveň zvýšit částku, kterou z ní město má. To je podle Chabra právě případ reklamy na veřejném osvětlení, kterou má na starosti městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP).

Ta nyní vyhlásily 15 menších tendrů na reklamní plochy. Zatím bylo uzavřeno sedm z nich a podle radního se počet reklamních ploch snížil z 1883 na 1378, tedy o zhruba 30 procent. Současně se ve většině případů plochy zmenšily a podle Chabra nové smlouvy zajistí městu o 85 procent vyšší výnos. THMP také loni začal lampy natírat nátěrem, které brání černým výlepům.

Kolik reklamy na zastávkách MHD je únosné

Přístřešky na zastávky MHD si Praha koupí sama, rozhodli radní

Kromě toho se debatuje i o redukci reklamy na přístřešcích MHD, které nyní vlastní a provozuje firma JCDecaux. Město však její mobiliář plánuje příští rok nahradit vlastním. Novou podobu přístřešků Praha už má a nyní plánuje vypsat tendr na nákup 930 kusů. O tom, na kolika z nich bude umístěna reklama, se podle Chabra bude jednat.

V minulosti město vizuální smog omezilo v památkové rezervaci, kde jsou například reklamy na lampách zakázány. Koncem loňského roku také radní schválili pravidla označování provozoven v historickém centru, které jsou umístěny v domech patřících městu.

„Chceme jít příkladem pro další vlastníky, kteří pronajímají prostory pro podnikání,“ řekla Třeštíková. Řídit se pravidly podle radní již slíbila radnice Prahy 1.

Moc reklamy škodí

Proti vizuálnímu smogu v poslední době protestovala skupina Zhotoven, která se označuje za spolek umělců a architektů. Kritizovala novou zastávku pro MHD a obecně přístup vedení magistrátu. Za spolek nikdo konkrétní nevystupoval, na jeho facebookové stránce lidé opakovaně vznesli dotaz na napojení na JCDecaux. 

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že po nedávné chybě Facebooku se ukázalo, že jedním ze dvou správců stránky na sociální síti je je podnikatel Michael Skřivan, který se živí správou internetových projektů a dříve pracoval pro politické strany i soukromé subjekty. 

Skřivan serveru iDNES.cz potvrdil, že se na fungování stránky podílel. „Ty stránky přímo útočily na vedení města a obviňovaly zejména pana primátora Hřiba z neschopnosti, byly přímo řízeny mluvčím JCDecaux, Jiřím Chvojkou. Nadále se již odmítám na podobných projektech podílet, a proto jsem se rozhodl svoji činnost pro JCDecaux ukončit,“ uvedl Skřivan. 

Chvojka i spolek Zhotoven toto nařčení popřely. „Na stránky Zhotoven jsem nikdy neměl přístup. Kdybych to dělal já, vypadala by ta věc jinak. Nevím, co k tomu dal dodat,“ uvedl v reakci Chvojka.

Stejně tomu mělo být v případě iniciativy Vizuální smog, kterou navenek prezentuje Lukáš Bech, který kdysi proslul dětskou rolí v televizním seriálu Létajícíc Čestmír.

Proti vizuálnímu smogu dlouhodobě vystupuje i neziskovka Kverulant. „Přestože Praha deklaruje, že chce omezit vizuální smog, vypsala koncem roku 2019 tendr na pětiletý pronájem reklamního prostoru na 2500 sloupech veřejného osvětlení,“ řekl Vojtěch Razima, který za Kverulanta vystupuje. Dodal, že velká část nových reklam bude osvětlena a budou tak ještě agresivnější.

Autoři: ,

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Povinnost mít roušku porušilo v Praze čtyři tisíce lidí, pokuta nepadla

Strážníci v Praze doposud přistihli zhruba čtyři tisíce lidí, kteří i přes nařízení kvůli koronaviru neměli zakrytá...

Muž najímal ženy jako zapisovatelky, pak je opíjel a sexuálně zneužíval

Pražská policie zadržela muže, který ženám nabízel brigádu, pak je opil a znásilnil. Kriminalisté případ stále...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nakažených koronavirem je 1 394, mezi nimi i lékař a sestra z Bulovky

K úternímu podvečeru bylo v České republice podchyceno již 1 394 lidí s nákazou COVID-19. Jsou mezi nimi například i...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Autobusy v Praze přejdou na prázdninový režim, prodlouží se intervaly

Na další úpravy jízdních řádů autobusových linek se od soboty musejí připravit cestující v Praze. Autobusy přejdou k...

Premium

Krize je vždy pro civilizaci také ozdravným procesem, říká egyptolog Bárta

Egyptolog Miroslav Bárta a dokumentarista Petr Horký dokončili v době světové pandemie film o proměnách civilizací....

Praha dezinfikuje domy, které slouží turistům k pronájmům přes Airbnb

Epidemie koronaviru zcela umrtvila cestovní ruch v Praze. To se podepsalo třeba i na kontroverzních krátkodobých...

Prokousnu ti tepnu, křičel na hlídku opilec bez roušky a hrozil žloutenkou

Na výtržníka u tramvajové zastávky Anděl v Praze na Smíchově zavolali v sobotu večer kolemjdoucí městskou policii....

HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy
HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy

Přihlaste se do testování a vyzkoušejte houbičky PUR Active, které se nemusíte bát použít ani na povrchy, jako je teflon a sklokeramické desky.

Najdete na iDNES.cz