Pracovníci radnice se budou stěhovat ze starého, původně bytového domu v nuselském údolí do osmého patra budovy, která stojí na vrcholu kopce nad Krčí.
"Stará, ale krásná radnice mi bude chybět," říká Jarmila Alexandrová, která na úřadě vede odbor životního prostředí a dopravy. "Dvacet let, které jsem tu strávila, jsou dlouhá doba a na moderní úřadovnu si budu muset zvykat." I přesto se do nové budovy těší. Bydlí totiž nedaleko, a tak bude moci chodit do práce pěšky.
Chodby nové budovy jsou prosklené a prosvětlené.
Radnice se stěhuje po více než sto letech. Současné sídlo v Táborské ulici z roku 1909, které je souborem bývalých bytových domů, již neodpovídá potřebám moderního úřadu. Interiéry jsou plné schodišť, takže maminky s kočárky či hůře se pohybující lidé mají při návštěvě celkem problém.
"Drahé jsou i provozní náklady. Dlouhé chodby a vysoké stropy místností nás stojí spoustu peněz při vytápění," uvedl starosta Prahy 4 Pavel Horálek.
Jak bude radnice fungovat během stěhování* Během srpna budou muset lidé u některých odborů očekávat pomalejší vyřízení svých žádostí. |
Úřad se začal stěhovat 1. srpna, lidem se nová budova otevře 1. září. V Nuslích zůstane pouze zasedací místnost pro zastupitelstvo a obřadní síň. Ve zbylých prostorách chce Praha 4 vytvořit 80 bytů a komerční prostory v přízemí.
Pronájem se nám vyplatí, říká starosta
Radnice zvažovala, zda si nové sídlo pronajme, postaví, nebo koupí. Vyhlásila proto výběrové řízení a výsledky nechala zpracovat analytickou firmu. Ta jí doporučila pronájem na 35 let.
"Ten vyjde zhruba na 43 milionů korun ročně a jeho část chceme splácet z vrácených daní. Ty byly za loňský ekonomicky slabší rok ve výši 37 milionů. O rok dřív 94 milionů," vysvětlil starosta.
Kdyby se Praha 4 rozhodla stavět nový objekt, musela by prodat odhadem dvě třetiny svého majetku a ještě se nadlouho zadlužit, dodal Horálek.
Opozice ale tvrdí, že radnice měla možnost koupit hotový nový dům zhruba za 800 milionů korun, a nemusela by zaplatit za pronájem přestavěné staré budovy ve výsledku více než 1,5 miliardy.
Podle starosty Horálka však majitel budovy svou nabídku do zmíněného výběrového řízení nezaslal.
A co nastane za 35 let? "Máme předkupní právo, ale uvidíme, jaké budou v budoucnu v souvislosti s technologickým vývojem a nutnými úsporami požadavky na městské úřady," řekl Horálek. Podle něj je možné, že dojde k redukci úřadů, a tak je výhodnější mít sídlo pronajaté.