Hlavní cesta na vrchu Vítkov se za pár let promění v promenádu s vodními prvky (7.11.2016). | foto: Zdeněk Sendler

Praha chce oživit vrch Vítkov, lidi by mohl přivézt vlak nebo výtah

  • 29
Praha se rozhodla oživit vrch Vítkov. Za tři roky se mají stavět nové cesty, promenáda s vodními prvky či amfiteátr. Ve hře je ale také výtah a železniční zastávka, kterou prosazuje Praha 8.

Na vrchu, který odděluje Žižkov a Karlín, si možná za pár let turisté posedí na vyhlídkové terase s kávou a pak zajdou na venkovní kulturní představení. Magistrát totiž chystá hned několik novinek, které by měly žižkovský kopec oživit.

Praha chce vybudovat chybějící cestu na jižním svahu směrem k Žižkovu, která by vedla pod fotbalovým hřištěm a napojila se na cyklostezku. Nová cesta zavede turisty až na vrchol kopce, kde (asi 200 metrů od fotbalového hřiště) vznikne vyhlídková kavárna.

„Stávající zázemí zahradnické firmy se přesune a vybuduje se kavárna s terasou s výhledem na jih,“ popsal pro MF DNES Dan Frantík z magistrátního odboru péče o zeleň.

Od Tachovského náměstí by návštěvníky ke kavárně zavedla nová propojovací cesta. Zatraktivnit Vítkov má dále promenáda na hlavní cestě.

„Dnešní centrální přístupová cesta připomíná spíš dálnici, nepůsobí to tam jako v parku. Je široká a asfaltová, chtěli bychom ji přeměnit na pěší zónu s chodníky, stromořadím i vodními prvky,“ plánuje Frantík. Zatímco Praha hledá místa, kde vybudovat záchytná parkoviště, jedno velké se nachází přímo na vrchu, jen několik metrů od památníku.

Pro většinu řidičů je však nepřístupné, parkovat na něm se dá pouze s povolením. „Je potřeba ho zmenšit,“ říká s tím, že i v těchto místech bude vysazena zeleň a přibude mobiliář.

Turisté dosud na Vítkově navštěvovali Národní památník nebo Armádní muzeum. Nově budou mít možnost také zhlédnout kulturní představení v nově zbudovaném venkovním amfiteátru.

Tyto úpravy jsou podle Prahy nejreálnější a je možné, že se je podaří uskutečnit už do pěti let. Magistrát má zatím rozpracovanou studii, kterou už představil Praze 3 a 8 na veřejných projednáváních a nechá ji městským částem k připomínkování. Důležité také je, zda se vedení Prahy domluví s Českými drahami, kterým patří část pozemků na Vítkově.

„S hlavním městem jednáme o možnosti prodeje našich zbytných pozemků, které se již nevyužívají pro drážní dopravu, v oblasti vrchu Vítkov. S ohledem na to, že se zatím o tomto případu jedná a dosud není uzavřen, vám ale nemůžeme sdělit bližší podrobnosti,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Z „hlaváku“ na Vítkov vlakem

Studie, jejíž podoba se nyní finalizuje, počítá také s železniční stanicí, kterou prosazuje Praha 8, jejíž hranice začíná několik metrů od Vítkova. Podle starosty osmé městské části Romana Petruse (ČSSD) se totiž obyvatelé Karlína mohou nahoru na Vítkov dostat jen přes památník a z Krejcárku, nelze však projít středem kopce.

V tom jim brání prudký svah i dvoukolejná trať, která je od Vítkova odděluje. Další variantou je projít Žižkovským tunelem, který však ústí na žižkovském Tachovském náměstí.

„Celkově by se tím zlepšila obslužnost Karlína,“ říká Petrus. Podle něj by proto bylo ideální variantou, kdyby spolu se zastávkou byly vybudovány schody, po kterých by lidé mohli vyjít až nahoru. Projekt stanice, která by se nacházela přibližně v úrovni Thámovy ulice, se líbí i magistrátu.

„Nástupiště by vedlo z obou stran, čímž by se vyřešil podchod pod tratí. Pokud by se zastávka realizovala, pasovaly by na ni budoucí cesty,“ popsal Frantík.

Rozhodující slovo však bude mít Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která má vyhodnotit, zda by nová zastávka byla prospěšná a zda by ji využíval dostatek cestujících. „SŽDC na to zatím moc neslyší, nezdá se jim to přínosné,“ připouští Petrus.

„Já bohužel o žádné takové žádosti zatím nevím,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Otázkou zůstává, zda je taková zastávka nezbytná. Lidé by totiž stejně museli nejdříve jet na hlavní nádraží a odtamtud už to pak je jenom jedna zastávka. Nabízí se tedy otázka, proč by nestačilo například přemostění kolejí. Podle Frantíka je taková možnost nereálná.

„Trať je elektrifikovaná, most by musel být hrozně vysoký. Navíc má být přístup bezbariérový, byly by tam velké rampy,“ domnívá se.

Studie nevylučuje ani stavbu výtahu. „Jeden z nápadů, jak Vítkov zpřístupnit, je skutečně výtah, to je ale daleká budoucnost. Je to finančně velmi náročné. Předpokládám, že to je jedna z věcí, která bude na pořadu dne až za hodně dlouho,“ vysvětlil Frantík.

Magistrát nyní musí studii projednat s odborem památkové péče. V příštím roce je v plánu projektová příprava a projednávání územního rozhodnutí a stavebního povolení na vybrané části. Úpravy Vítkova by proto mohly začít v roce 2018.