Firma JCDecaux dříve přístřešky na zastávkách MHD vlastnila na základě smlouvy s městem. Magistrát jí však smlouvu neprodloužil a její mobiliář v posledních letech vyměnil za vlastní.
Demontované přístřešky město plánuje využít zejména k nahrazení asi 400 zastávek především na periferiích metropole, kde jsou stále umístěny staré přístřešky vlastněné dopravním podnikem. „Budeme se moci zbavit všech tzv. drátoskel, tedy zastávek ze 70. a 80. let, které už dnes opravdu hyzdí Prahu,“ řekl v pondělí radní města Michal Hroza (TOP 09). Doplnil, že město bude zároveň moci vyjít vstříc žádostem některých městských částí na doplnění nových přístřešků.
Končí výměna zastávek za 700 milionů, staré přístřešky se vrátí na periferii![]() |
O obnovení trvalé spolupráce s firmou město neuvažuje. Transakce se uskuteční formou odkoupení části závodu, který bude zahrnovat nejen již demontované přístřešky MHD, ale i takzvané samostatně stojící reklamní nosiče, které stojí na městských pozemcích.
Těch má být zachováno 160 z původních sedmi stovek, podle ředitele THMP Tomáše Jílka je to významná redukce. „Nechystáme se vstoupit na reklamní trh. V průběhu měsíce června po schválení radou dojde k vypsání otevření veřejné soutěže na provozování té reklamní části městského mobiliáře,“ uvedl ředitel.
Dodal, že období pronájmu bude pravděpodobně deset let a očekávaná hodnota tendru může významně přesáhnout miliardu korun. V přechodné době před dokončením soutěže má do konce března příštího roku samostatné nosiče provozovat JCDecaux. Firma bude THMP platit nájem a zajistí i údržbu mobiliáře.
Využití repasovaných přístřešků francouzské firmy bude podle schváleného dokumentu pro Prahu znamenat úsporu asi 100 milionů oproti výrobě nových. THMP si na transakci plánují vzít úvěr, který bude společnost následně splácet z výnosů. „Hlavní město Praha v tuto chvíli nevkládá do transakce žádné rozpočtové prostředky,“ doplnil Jílek.
Společnost JCDecaux vlastnila většinu zastávek v metropoli na základě smlouvy z roku 1994. Výměnou za platbu městu a jejich pořízení a údržbu na nich mohla provozovat reklamní plochy. Minulé vedení magistrátu rozhodlo o jejich nahrazení vlastními přístřešky, výměna začala koncem roku 2021 a skončila koncem roku 2023.
Francouzská JCDecaux v posledních letech přišla v Praze o dvě velké zakázky. Kromě kontraktu s magistrátem také v roce 2016 vypověděl pražský dopravní podnik (DPP) firmě Rencar ze skupiny JCDecaux smlouvu na reklamní plochy v MHD. Společnost následně krok napadla u soudu, spor dosud neskončil. JCDecaux také kvůli postupu DPP požádala o mezinárodní arbitráž, ve které po České republice požaduje 553 milionů korun.