Nové přístavy měly stát například v Poděbradech, Nymburku, Mělníku či Kolíně. Stavbu mělo zajistit Ředitelství vodních cest, to ale vláda zrušila a od července z něho udělá odbor ministerstva dopravy.
Kde měly být přístavyMělník |
Pokud se i přesto se stavbou přístavů začne, bude to zhruba s půlročním zpožděním. Možný je ale také odklad o 24 let.
"Podle sektorové strategie ministerstva dopravy, kterou mám k dispozici, má resort v plánu stavbu přístavišť až za rok 2037. Přičemž je nemá stanovena jako prioritu. Takže ten termín je hodně rámcový," uvedl končící ředitel vodních cest Jan Skalický.
Ve středu se sešel s některými starosty dotčených měst, aby dojednali společný postup. Podle jeho názoru bude záležet hlavně na snaživosti měst, zda potlačí projekt dál.
Starostové budou postupovat společně
Oslovení starostové jsou zprávou o odkladu výstavby rozhořčeni. "Připadá mi to absurdní. Tato aktivita byla naprosto minimálně financována z rozpočtu státu, peníze by šly z Evropské unie. Dobrovolně se připravujeme o rozvoj regionu a peníze, které by plynuly z rozvoje turistiky," míní starosta Poděbrad Ladislav Langr.
Podobně hovoří i starosta Mělníku Ctirad Mikeš. "Popravdě jsem z toho zděšený. Ve středočeských městech nemáme přístavy, pouze logistická centra. A to se mělo změnit. Situaci se chystáme projednat v pondělí na radě města, pak vydáme stanovisko," zmínil Mikeš.
Radnice chtějí spojit síly i s krajem, jehož odbor zašle ministerstvu dopravy své vyjádření.
Stát ušetří sedm milionů, investice EU byly o řád výš
Města, instituce a podnikatelé podporující myšlenku sítě přístavů na Labi určených k rekreaci jsou sdruženi v memorandu obecně prospěšné společnosti Zlatý pruh Polabí. Nyní má již sedmatřicet členů a patří k nim kromě měst třeba hoteliéři z Polabí, výrobci lodí nebo provozovatelé památek.
"Stále nás oslovují podnikatelé, pokračujeme dál v práci. Doufáme, že příští rok se začne budovat," neztrácí naději Pavel Hlaváč ze Zlatého pruhu.
Veškeré vodní stavby mělo financovat prostředky z EU Ředitelství vodních cest, jednotlivá města měla na starosti základní infrastrukturu mimo řeku. Například Mělník již před několika měsíci vyčlenil částku asi šest set tisíc korun.
Zrušení Ředitelství vodních cest veškeré přípravy zpomalí. Vláda jeho transformaci pod ministerstvo dopravy zdůvodňuje šetřením - dalším opatřením je například sloučení Drážního úřadu a Státní plavební správy.
Zrušením ředitelství stát letos ušetří pět milionů korun přímo a další dva miliony ve střednědobé perspektivě. Přístaviště, která by financovala Evropská unie, by stála jedno od pěti do čtyřiceti milionů korun.