Na zastávce v Roztokách už několik minut stojí autobus. Důvodem, proč stále ještě nevyjel na svou cestu do Dejvic, je, že fronta cestujících se jen pomalu dostává do vozu předními dveřmi, kde si kupují lístek nebo ukazují Lítačku.
Stejná situace se pak odehrává při zpáteční jízdě, tedy pokud někdo v Praze nastupuje do příměstského autobusu mířícího ven z metropole. Nástup všemi dveřmi autobusu na těchto linkách je totiž možný jen na území Prahy při cestě směrem do města.
„O otevření všech dveří se bojuje už minimálně deset let,“ připomíná místostarosta Roztok Tomáš Novotný (Sakura). Opatření má ale momentálně reálnou šanci, že začne platit. Kromě středočeských obcí a Prahy 6 s ním souhlasí i vedení Prahy a středních Čech.
Obavy o tržby
„Jediná obava ROPIDu v tomto případě je z teoretické ztráty tržeb. Proto bude spolu s tím nutné zajistit náležitou kontrolu, aby k tomu nedocházelo. Je tedy potřeba připravit nějaký systém kontrol a zajistit dostatečný počet revizorů,“ vysvětluje Martin Šubrt, náměstek ředitele pro městskou dopravu a marketing organizace ROPID.
„Samotný přechod nebude vůbec jednoduchý a budeme muset vše dál sledovat i potom. Vyhodnocovat, jak a kde opatření pomohlo a právě hlídat, zda někde rapidně neklesají výnosy,“ dodává Šubrt.
Integrovaná doprava Středočeského kraje už na vybraných linkách testuje nástup všemi dveřmi a podle Šubrta by v průběhu ledna měli středočeští kolegové předat data týkající se výnosů z jízdného z pilotního provozu.
„Prvotní výsledky už máme a jsme ve Středočeském kraji připraveni otevřít dveře prakticky ihned. Žádné poklesy tržeb jsme totiž nezaznamenali,“ sděluje radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Podle Aleše Nováka, poradce náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti), může Praha reálně otevřít všechny dveře autobusů v prvním kvartálu příštího roku. Stačí k tomu schválení obou krajských rad a organizátorů dopravy.
Zda by to začalo platit rovnou v celém systému, nebo by se nejdříve vytipovaly linky pro pilotní provoz, bude podle Šubrta teprve předmětem diskusí.
Rozšířené buspruhy
Praha 6 dlouhodobě upozorňuje na katastrofální dopravní situaci na svém území. Jelikož se jedná o jednu z pomyslných vstupních bran do metropole, snaží se tlačit na změny, které by zlepšily průjezdnost MHD, aby tak mohla odvézt více Středočechů.
Naposledy začátkem září upravili fungování buspruhů v Evropské, Roztocké a Podbabské ulici. Do té doby zde měly autobusy prioritu jen v určitých částech dne. Nově jsou pruhy permanentní stejně jako třeba ve Svatovítské nebo Bělohorské. V budoucnu by nonstop buspruh měl vzniknout také v Horoměřické.
Vedle toho také už dále nemohou auta používat zkratku vedle kruhového objezdu pro cestování mezi Kamýckou a Roztockou. „Šest procent řidičů preferenci autobusů nerespektuje a i nadále používá objížďku,“ upozorňuje starosta šesté městské části Jakub Stárek (ODS).
Okolní obce Prahu 6 kritizují za načasování. Zavedení nonstop buspruhů se totiž krylo nejdříve s opravou v Lysolajském údolí, následně v Papírenské ulici. A celý podzim se také rekonstruoval Barrandovský most. Stárek v tomto případě zdůraznil, že v Lysolajském údolí mělo být hotovo na konci prázdnin. Podle Šubrta se opatření, při odmyšlení komplikací způsobených uzavírkami, osvědčilo.
29. července 2020 |