Za projektem Blanky stojí asi debil, řekla Krnáčová. Firma se ohradila

  11:19aktualizováno  15:55
Pražská primátorka Adriana Krnáčová se v pondělí vyjádřila k závadám, které opět odkládají otevření tunelu Blanka. Na adresu projektantů poznamenala, že tunel projektoval „asi nějaký debil“. Řekla to v reportáži televize Nova. Firma Satra, která za projektem stojí, se proti jejím slovům ohradila.

Že se tunel neotevře v dubnovém termínu, oznámilo město minulý týden (psali jsme o tom zde). Mohou za to problémy s vlhkými kabely. Výměna několika kilometrů vedení může otevření odložit i o několik měsíců.

Adriana Krnáčová

Adriana Krnáčová

Primátorka v televizi vyjádřila svůj názor na projektanty, kteří vyprojektovali „suchý tunel.“

„Asi jsou blbí. Když někdo hrabe tunel, je tam s největší pravděpodobností nějaká vlhkost,“ řekla Nově primátorka.

A zašla ještě dál. Na otázku redaktorky, kdo tedy ten projekt dělal, Krnáčová odpověděla: „Asi nějaký debil.“

Je to podvod nebo diletantství, říká primátorka

Dodavatelé zodpovědní za tunel Blanka nás buď obelhali nebo zkouší naši trpělivost. V úterý odpoledne to iDNES.cz sdělila primátorka Adriana Krnáčová v souvislosti s dalším posunem termínu otevření tunelu.

Firmy podle ní přitom na konci roku slíbily, že tunel otevřou na přelomu března a dubna. „Já to považuji za podvod nebo diletantství,“ uvedla.

Dodala, že ve čtvrtek má od dodavatelů dostat aktualizovaný harmonogram a také posudek od pojišťovny za vodou zničené kabely.

Podle ní je odhad škody už teď několik desítek milionů. „Společně si musíme přesně stanovit, kolik kilometrů kabelů je potřeba vyměnit a jak dlouho to celé bude trvat,“ řekla Krnáčová. 

Firma Satra, která tunel vyprojektovala, se ale proti slovům primátorky ohrazuje. Podle ní problém s poškozenými kabely již delší dobu řeší několik soudních znalců. A to jak pro hlavní město Praha, tak pro pojišťovnu.

„Zatím jsme neměli možnost se s výsledky těchto znaleckých posudků seznámit. Proto nás překvapuje výrok paní primátorky, ve kterém jasně určuje viníka problému a opovržlivě se vyjadřuje o specialistech naší společnosti,“ řekl MF DNES výrobní ředitel společnosti Satra Alexandr Butovič.

Dodal, že konstrukce projektů, na kterých se firma podílela a podílí, jsou navržené jako vodotěsné.

„Návrh technického řešení tunelů včetně předmětné kabeláže odpovídá platným technickým i bezpečnostním předpisům,“ pokračoval Butovič.

Reakci Krnáčové na dotaz novinářky označil za nepřiměřenou. „V odpovědi využila neověřené domněnky některých svých poradců,“ dodal ředitel.

Praha se kvůli Blance stala rukojmím dodavatelských firem, řekl bývalý náměstek primátora Jiří Nouza:

Dolínek: Za vadné kabely budeme žádat náhradu škody

Podle radního pro dopravu Petra Dolínka už vedení města došla trpělivost s neustálými průtahy otevření tunelového komplexu. Praha podle něj bude žádat náhradu škody.

Kabely v tunelu podle dostupných informací navlhly po přívalových deštích v létě 2013.

Magistrát nyní čeká na oficiální vyjádření soudního znalce, který řekne, kolik kabelů bude třeba vyměnit. Posudek by měl být do konce března.

Nouza: Praha by měla bouchnout do stolu

Bývalý náměstek primátora pro infrastrukturu Jiří Nouza (TOP 09) v Kauze dne Rádiu Impulsu řekl, že ho další odsunutí termínu otevření tunelu Blanka překvapilo. Měl za to, že se Praha s dodavatelem dohodli na zprovoznění stavby na jaře.

„Nepochyboval jsem, že k otevření tunelu dojde,“ řekl Nouza rádiu. Dodal, že v současné chvíli by se nedivil, kdyby současná rada sáhla k soudnímu sporu.

„Pražané a Praha se v tuto chvíli stávají rukojmím dodavatelských firem. Praha by měla bouchnout do stolu a říci rozhodné slovo. Nedivil bych se, kdyby přišla žaloba,“ dodal Nouza.

„Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců,“ pokračoval Dolínek.

Firmy upozornil, že je Praha bude žádat náhradu škody.

„Již v tomto týdnu povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit. Zároveň nechám v radě projednat a schválit, abychom se mohli v případě, že se nedohodneme, obrátit na soud,“ řekl Dolínek.

Právní oddělení magistrátu nyní navíc bude analyzovat smlouvy s dodavateli s cílem najít viníka problémů.

„Možnosti jsou v zásadě dvě: buď naši předchůdci ve vedení Prahy podepsali špatné a pro město nevýhodné smlouvy, nebo dodavatelé neplní své smluvní závazky,“ pokračoval Dolínek.

Podle něj je Blanka jen smutným dědictvím předchozích pražských vlád.

„Neustále na nás ze skříní vypadávají kostlivci a je přinejmenším paradoxní, že si například ODS vůbec dovolí něco kolem Blanky kritizovat. Každopádně naším úkolem teď je Blanku v co nejkratším termínu otevřít, ale musíme postupovat podle zákona, dbát na bezpečí řidičů a udělat vše proto, aby Praze nevznikaly už další náklady u již tak předražené stavby,“ dodal náměstek.

Dodavatel kabelů, firma ČKD Praha DIZ ale vinu nadále odmítá: „Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali,“ sdělil MF DNES mluvčí firmy Karel Samec 

Hotový tunel Blanka jsme s kamerou projeli na konci února:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Žena při běhání v Ďáblickém háji natočila onanistu a spěchala na policii

Devětadvacetiletá žena narazila při běhání v Ďáblickém háji na muže, který vkleče na zemi masturboval. Běžkyně onanistu...

Při střetu autobusu a náklaďáku zemřela učitelka, jedenáct lidí se zranilo

U Nové Vsi na Mělnicku narazil do nákladního auta autobus, v němž zemřela jedna žena. Řidič autobusu je vážně zraněný....

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Pražský okruh blokovala tragická nehoda kamionů, jeden hořel

Dopolední provoz na Pražském okruhu u Jesenice zastavila nehoda tří kamionů. Jednomu po střetu shořel náklad. Nehodu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vražda kvůli domu: těla zmizelých manželů našla policie v nádrži Švihov

Policisté v nádrži Švihov, známé také jako Želivka, nalezli těla pohřešovaného partnerského páru z Prahy. Potvrdila to...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

„Vokovická Sorbonna“ dávala tituly soudruhům, jsou stále platné

Komunisté stavěli na odiv dělnický původ kádrů, přesto založili v Praze 6 na Veleslavíně školu, kde si nejlepší z nich...

Na pražském hlavním nádraží srazil vlak muže. Stály desítky spojů

Desítky vlaků včetně mezinárodních rychlíků zastavila ve čtvrtek odpoledne srážka muže s vlakem na hlavním nádraží v...

Premium

Stavět pro orangutany a lidi je stejné, prohlašují architekti

Architektonický ateliér AND navrhoval vedle nemocnic i pavilon indonéské džungle v Zoo Praha, unikátní stavbu nejen v...

V Praze dnes vyjely naposledy autobusy s emisní normou EURO II

V Praze dnes naposledy vyjely do ulic autobusy, které splňují jen dnes už několikrát překonanou emisní normu EURO II....

TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení
TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení

Díky digitální video chůvičce do auta už se nemusíte otáčet směrem k vaší ratolesti a můžete se věnovat bezpečnému řízení.

Najdete na iDNES.cz