Před 170 lety dostali Pražané teprve druhý most: dnešní most Legií

  6:40aktualizováno  6:40
Teprve před 170 lety se Pražané dočkali druhého mostu přes Vltavu. Byl jím řetězový most císaře Františka I. Otevřen byl 6. listopadu 1841. Do té doby lidé přešli z jednoho břehu na druhý pouze po Karlově mostě. A před 110 lety, v roce 1901, byl pak otevřen jeho nástupce - kamenný most Legií.

Původní most císaře Františka I. V provozu byl od 4. 11. 1841, zrušen byl 13. 7. 1898. Následně sloužil dřevěný provizorní most proti paláci Lažanských, který byl snesen v roce 1902, tedy dlouho po otevření nového mostu (dnešního mostu Legií). | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

O výstavbě druhého mostu přes Vltavu se začalo uvažovat již v roce 1803. Iniciátorem myšlenky byl politik a gubernální prezident v Čechách Jan Rudolf Chotek. Postupně bylo rozhodnuto, že most bude litinový.

V roce 1839 se začalo stavět, o tři roky později byl dokončen. Řetězový most, který nesl jméno po císaři Most Františka I., byl dlouhý více než čtyři sta metrů a široký zhruba devět metrů.

Již tehdy byl při jeho výstavbě "využit" Střelecký ostrov. Na něm by pilíř, ke kterému vedly ve více než desetimetrové výšce mostní řetězy - spojovaly se tady řetězy z prvního (malostranského) pole s prostředním.

Řetězový most Františka I., který vedl od dnešní Národní třídy přes Střelecký
Pohlednice vydaná před rokem 1907. Pprojíždějící linka ještě nemá číslo.
Pohlednice vydaná mezi léty 1910–1915.

"Starý" most sloužil ale pouze pěším. "Po původním řetězovém mostě jezdily z prostředků hromadné dopravy jen omnibusy. V době koněspřežné tramvaje museli cestující jedoucí na Smíchov přes most pěšky, kde na konci mostu museli nastoupit do smíchovské linky. Po mostě nevedly z technických důvodů koleje," uvedl historik Dopravního podniku Pavel Fojtík.

Nový most byl kamenný

Postupně ale přestával most stačit požadavkům doby. V roce 1898 byl uzavřen a Pražané museli přecházet po provizorním dřevěném mostě, který stál hned vedle.

Fotogalerie

Dělníci začali nový most, který spojuje břehy Vltavy mezi Národní třídou a Vítěznou ulicí dodnes, stavět 3. srpna 1898. Dostavěn byl o tři roky později 14. června 1901 se po něm poprvé prošli i Pražané. Před nimi šel po mostě císař František I., jehož jméno nesl i nový most.

Podle legendy právě kvůli mostu dostal mezi Čechy přezdívku "starej Procházka". Pod fotografií v tehdejších novinách byl lapidární titulek: Procházka na mostě. Pražané pak už měli "práci" jednoduchou.

Názvy mostu

Pohled na most Legií krátce po jeho dokončení. Pohled z nábřeží od Národního

1841 - 1919
most císaře Františka I.

1919 - 1940
most Legií

1940 - 1945
Smetanův most

1945 - 1960
most Legií

1960 - 1990
most 1. máje

1990 - nyní 
most Legií

Nový most byl oproti původnímu komplet postaven z kamene. Zajímavostí je, že mostní oblouky, které jsou nad Střeleckým ostrovem, mají jiný tvar, než ty zbylé. Zatímco nad Vltavou mají elipsovitý tvar, nad "Střelákem" kruhový - rozpětí kruhu je dvacet sedm metrů.

Historické události měnily název mostu

Oproti původnímu železnému mostu mohly být na tom novém položeny koleje elektrické dráhy. "Tramvaje jezdí po novém mostě od 17. června 1901," upřesnil Fojtík. Důležitou spojnicí mezi Smíchovem, Malou Stranou a Starým Městem je most Legií dodnes.

Stejně jako řada dalších mostů a ulic, také most Legií byl několikrát přejmenováván a užil si tak v průběhu své existence "dopady" celé řady historických událostí.

Po vzniku Československa byl v roce 1919 přejmenován na most Legií na počest československých legionářů. V průběhu 20. století pak nesl jméno Smetanův nebo od roku 1960 most 1. máje. Po sametové revoluci byl přejmenován zpět na most Legií.

Autor:

Nejčtenější

Ještě den a bylo pozdě, přiznává Poborský o své nemoci

Karel Poborský na oslavách výročí fotbalové Příbrami

„Nechal jsem svůj život dojít na samotný práh a zjistil, že takhle to nejde. Možná stačil den a teď už spolu...

Praha odstranila desítky boxů na klíče od sdílených bytů. Vadí údržbě

V Praze přibývá boxů na klíč od sdíleného bytu. Majitelé bytů je dávají na...

Desítky schránek na klíče odstranili pracovníci údržby veřejného osvětlení v metropoli. Na sloupy je dávají majitelé...

Policie pátrá po řidiči formule, který se proháněl po dálnici D4

Policie hledá řidiče, který jel ve formuli po dálnici D4.

Příbramští policisté pátrají po řidiči formule, který jel po dálnici D4. Řidič je podezřelý z porušení zákona o...

Rusko pohrozilo odvetou. Plán přemístit Koněvovu sochu nebude bez odpovědi

Pomník maršála Koněva se stal znovu terčem vandalů. Stejně jako před několika...

Rusko v pátek pohrozilo odvetou za plány zastupitelů šestého pražského obvodu přemístit sochu maršála Ivana Koněva,...

Zrodil se Pan hráč. Jak Jaromír Bohačík z Markvartovic vystřílel postup

Český křídelník Jaromír Bohačík (vpravo) přihrává kolem Janise Papapetra z...

Kdo by tohle čekal: že si čeští basketbalisté zahrají čtvrtfinále mistrovství světa - a že budou chtít pozlatit ruku...

Další z rubriky

Kvůli poruše vedení nejezdily vlaky mezi Hlavním nádražím a Vršovicemi

Osobní vlak v sobotu odpoledne vykolejil v Lípě nad Dřevnicí u Zlína. Nikdo se...

V sobotu před 14. hodinou se zastavil provoz v centru prahy. Mezi Hlavním nádražím a stanicí Praha - Vršovice vlaky...

Výkladní skříň pražských zahrad ničí vandalové. Řešení je v nedohlednu

Čelakovského sady u Národního muzea. (12. 9. 2019)

Čelakovského sady měly být výkladní skříní městských zahrad, která důstojně doplní rekonstruovanou historickou budovu...

Za smrtelnou srážku auta s koněm policie obvinila majitelku zvířete

Osobní auto se srazilo na dálnici D5 nedaleko Berouna s koněm. Řidič zemřel,...

Z usmrcení z nedbalosti obvinili policisté majitelku koně, který loni nedaleko Berouna utekl z ohrady a na dálnici D5...

Najdete na iDNES.cz