Východní část Pražského okruhu, úsek číslo 511, získala souhlasné stanovisko v procesu EIA od ministerstva životního prostředí.
„Cíl máme do konce roku 2020 stavbu zahájit a o čtyři roky později mít 12,5 kilometru dlouhý úsek Pražského okruhu otevřený pro provoz,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Praha podklady pro proces EIA odevzdala v dubnu a podle ministra životního prostředí Richarda Brabce dostalo posouzení stavby nejvyšší prioritu.
Kladným stanoviskem k vlivu na životní prostředí ale proces schvalování nekončí. Před samotným zahájením stavby bude muset úsek 511 získat územní a stavební rozhodnutí a zároveň musí investor odkoupit potřebné pozemky.
A to je zatím největší problém, protože na stavbu okruhu poslali majitelé pozemků žalobu k Nejvyššímu správnímu soudu. Jde o městskou část Praha-Dolní Chabry a spolek Chvalská.
„Je to další snaha majitelů dotčených pozemků a domů stavbu celého Pražského okruhu zcela zablokovat, abychom se s přípravami všech staveb vrátili skoro na začátek. Předmětná žaloba byla podána v poslední možný den tříleté lhůty. Ve svém důsledku to může znamenat odložení dostavby okruhu na neurčito,“ dodal Ťok.
Kladné stanovisko EIA zahrnuje čtyřicet podmínek, které musí investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic, splnit. Mezi nejvýznamnější patří nutnost zároveň s úsekem uvést do provozu přeložku silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly nebo prověření lepšího řešení mimoúrovňové křižovatky v Dubči.
Dokončení dvanáct a půl kilometru dlouhého úseku 511 mezi brněnskou dálnicí a Štěrboholskou spojkou by z hlediska dopravy ulehčilo zejména východu metropole a Jižní spojce, kde kamiony dlouhodobě zhoršují dopravu i ovzduší.