Nový úsek okruhu pražské dopravě znatelně ulevil.

Nový úsek okruhu pražské dopravě znatelně ulevil. | foto: Magistrát hl.m. Prahy

Pražský okruh pomohl dopravě v metropoli. Dokazují to nová čísla

  • 49
Nová část Pražského okruhu řidičům pomohla. Na Jižní spojce to najednou jde bez kolon a i jinde v Praze se znatelně snížil počet aut. A kdyby hned po otevření okruhu nepřišly na řadu rozsáhlé opravy dalších silnic, byla by to s dopravou v Praze ještě lepší.

Dnes trvá cesta po Jižní spojce od magistrály po Barrandovský most třeba jen čtyři minuty. Dříve bylo něco takového nemyslitelné. Řidiči tento úsek překonali minimálně za dvanáct minut, často se ale čas na něm strávený protáhl až na dvacet pět minut.

Jižní spojka tak jednoznačně ukazuje, jak jihovýchodní část obchvatu Prahy neuvěřitelně pomohla. "Každý den jezdím z Hostivaře na Smíchov do práce. Cesta trvá o půl hodiny míň a spotřeba je nižší nejméně o litr na sto kilometrů. Navíc kolony naprosto zmizely," říká jeden z řidičů.

Řidiči můžou být spokojeni i jinde, jen dopravní inženýři čekali od propojovací silnice mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí víc. Přestože výrazně pomohla, snad kromě oblasti Spořilova, původní odhady počítaly na některých místech s ještě větším úbytkem aut.

Nuselský most stále trápí kolony

Například ulice 5. května a Nuselský most jsou toho důkazem. Přestože na základě aktuálních propočtů tu počet aut klesl o dvanáct tisíc, podle dispečerů ÚAMK se to na průjezdnosti této komunikace příliš neprojevilo. Z původních sto jedenácti tisíc aut za den tu totiž nyní projede devadesát devět tisíc.

Stejně je na tom Nuselský most. Tam jezdí po spuštění obchvatu Prahy o čtyři tisíce aut méně, denně tu tedy projede osmdesát čtyři tisíc aut. "Žádný výraznější pokles jsme tu nezaznamenali. Především na Nuselském mostě jsou kolony stejné jako dřív," říká dispečer David Kůstka.

Úlevu v pražské dopravě zbrzdily další uzavírky

Dopravní odborník Petr Moos potvrzuje, že jsou místa, kde se očekávala větší úleva. "Ovšem je nutno podotknout, že efekt úlevy není tak výrazný zejména kvůli dalším dopravním omezením, která nastala po otevření okruhu," říká Moos.

S mnoha plánovanými uzavírkami se totiž čekalo právě na chvíli, kdy bude fungovat jihovýchodní část obchvatu Prahy. Dopravu tak nějakou dobu komplikovala například omezení na ulici K Barrandovu nebo na částech Jižní spojky. Opravy na těchto silnicích bylo možné provést, až ve chvíli, kdy okruh odvedl značné množství aut na jiné komunikace.

Dnes projede po nově otevřených úsecích průměrně 43 tisíc aut za den. Po části starého úseku mezi ulicemi Ořešská a K Barrandovu jezdí teď denně 82 tisíc aut. A stále jich přibývá. "Pražský okruh využívá čím dál tím víc aut, ještě víc stoupá využití starších úseků mezi Slivencem a Řepy," popisuje situaci na okruhu pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Aut na Jižní spojce opět přibývá

"Jižní spojka zase po původním poklesu počtu aut pomalu stoupá, protože se na ni vracejí osobní vozidla. Ta už méně jezdí po alternativních trasách v obytných čtvrtích. Tím se ulevilo silnicím především v Praze 4 a 10," dodává Šteiner.

Dá se tak říct, že pražští řidiči už začínají zapomínat na "své" staré trasy, kterými se vyhýbali kolonám na Jižní spojce, a vracejí se zpět na tuto silnici.

KOLIK AUT JEZDÍ ULICEMI

2009 ......... DNES .......... ODHAD

Pražský okruh (nové úseky)
.............. 41-44 tisíc ....... 57 tisíc

okruh (Ořešská-K Barrandovu)
54 tisíc ....... 82 tisíc ....... 97 tisíc

Jižní spojka (Braník-Sulická)
100 tisíc ...... 87tisíc ....... 91 tisíc

5.května (J. spojka-Chodovec)
111 tisíc ..... 99 tisíc ....... 89 tisíc

Spořilovská
44 tisíc ....... 54 tisíc ....... 56 tisíc

Nuselský most
88 tisíc ....... 84 tisíc ........ 81 tisíc

Dobříšská
73 tisíc ........ 67 tisíc ....... 61 tisíc

K Barrandovu
59 tisíc ........ 53 tisíc ........ 46 tisíc

Zdroj: CityPlan a Ústav dopravního inženýrství