Výluk na lince metra C bude ještě dost, výměna pražců potrvá deset let

  19:14aktualizováno  19:14
Výměna dřevěných pražců okolo stanice Pražského povstání ochromila v pondělí dopravu na lince C pražského metra. A zdá se, že na podobné komplikace si Pražané budou muset zvyknout. Na směnách se sice střídá sedmdesát dělníků, ale i přes toto tempo se výměna všech pražců jen na červené trase odhaduje na deset let.

Na trase metra C mezi Kačerovem a Pražského povstání se v těchto dnech mění kolejové pražce. Oprava první den způsobila komplikace v dopravě (2. 7. 2019) | foto:  Petr Topič, MAFRA

V metru u Pražského povstání se nyní mění pražce z roku 1974, které už jsou nyní na hranici životnosti. A i o půlnoci se to v tunelu hemží dělníky v reflexních vestách.

Fotogalerie

Nové betonové pražce jsou oproti těm dřevěným o trochu menší. Je to kvůli tomu, aby okolo nich mohl být materiál na bázi polyuretanu, který tlumí hluk souprav. Ten se totiž přenáší z tunelů do domů a budov nad nimi.

„Výměna probíhá vždy ob jeden pražec a je to kvůli tomu, aby se nemusela měnit poloha, tedy geometrie kolejnic. budov,“ popisuje Ondřej Krulikovský, vedoucí služby stavby Dopravního podniku hl. m. Prahy, který má aktuální práce v podzemí na starosti.

Nové pražce do podzemí

Pražce pro pražské metro dodává jejich jediný výrobce, společnost ŽPSV z Uherského Ostrohu. Byly zkonstruovány podle požadavků dopravního podniku a jsou o trochu menší, než jejich dřevění předchůdci kvůli tomu, aby vniklo místo pro polyuretan, který má tlumit hluk. Jeho aplikace není žádným experimentem – napomáhá tichému provozu metra i železnice v některých německých tunelech. A někde materiál takto funguje už asi 40 let, takže životnost je i v tomto případě prověřena. 

Pražce společně s tlumící hmotou na takzvaném pulzátoru simulujícím provozní zátěž otestovala pražská ČVUT. Trvanlivost v řádu desetiletí by proto měla být zaručena.

Problém s hlukem podle něj byl například v úseku mezi Pražského povstání a Budějovickou. Tunel je tam v některých místech jen šest metrů pod úrovní okolního terénu, a tak přicházely stížnosti.

Hluk kolem pražců vzniká proto, že navzdory vlhkosti v tunelu seschnou a zmenší svůj objem. „Pražec se pak viklá a stává se z něj nepříjemný zdroj hluku,“ popisuje specialista.

V místě je vidět asi dvacítka velmi intenzivně pracujících dělníků. Část má na starosti demontáž starých pražců, další skupinka již instaluje ty nové. Než se pustili do této činnosti, muselo být odmontované zabezpečovací zařízení. To brání například srážce vlaků v tunelu a před koncem výluky se musí opětovně namontovat, a samozřejmě také odzkoušet.

Pražce jsou v betonových lůžkách a výjimku tvoří jen některé výhybky, které ještě zůstávají položené ve štěrku a jsou například v rámci trasy C na Florenci, Kačerově či Hájích.

Samotné výměny jsou pro dopravní podnik během na dlouhou trať.

„Pracuje se i na trase A, a tam je to jednodušší díky jinému typu zabezpěčovače, který se nemusí před výměnou pražců odstranit,“ dodává kolejový specialista pražského metra.

Údržba metra, to je i mytí a vysávání tunelů. Jednou měsíčně

A také upozorňuje, že v tunelech metra nebývá rušno jen kvůli výměně pražců.

„Také se tady brousí kolejnice, v tunelech probíhá pravidelně vysávání i mytí. To je na programu dokonce každý měsíc. Umývá se celý tunelový tubus a je na to speciální cisternová souprava. Proudnicemi se pak zvlášť oplachuje spodek tunelu. Děláme to hlavně proto, abychom se zbavili prachu,“ říká Krulikovský.

A to nejen proto, aby se nedostal do stanic a cestující se cítili lépe. „Motory metra jsou asynchronní, a pokud by se do nich dostal prach, tak by hodně trpěly.“

V uzavřeném úseku mezi Kačerovem a Pražského povstání bude provoz obnoven v neděli. Cestující se budou moci sami v provozu přesvědčit, jestli díky novým pražcům dojde k výraznějšímu snížení hlučnosti souprav i v tunelu.

Na celé trase se ale provoz ztiší pravděpodobně až za deset let. Na tak dlouho se při současném tempu prací a třech výlukách ročně odhaduje výměna všech pražců. Na věky tu ale nebudou ani betonové tubusy tunelů. Krulikovský ale jejich životnost odhaduje na dalších sto let i více.

Autor:
  • Nejčtenější

Po požáru na D1 se obnovuje provoz. Srážku s policií zachytila kamera

Dálnice D1 ve směru na Brno je po nedělní večerní nehodě opět plně průjezdná. Ráno tady kolabovala doprava i na...

Česko - Anglie 2:1, senzační triumf fotbalistů trefil Ondrášek

Čeští fotbalisté se parádně předvedli. V kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy 2020 jako první obrali o body dosud...

Šéfka pražských Pirátů se scházela s obžalovaným manažerem JCDecaux

Předsedkyně pražských Pirátů a zastupitelka Michaela Krausová se scházela s manažerem reklamní firmy JCDecaux Tomášem...

Praha odložila na žádost Gottovy rodiny úklid svíček na Bertramce

Svíce a další předměty, které lidé nosí před vilu zesnulého zpěváka Karla Gotta na Bertramce, se zatím odklízet...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Podvodník opravoval seniorce údajně vyhořelou televizi, vzal jí dvacet tisíc

Dva případy okradených seniorek evidují pražští policisté, podle kterých se podvodu dopustil totožný muž. V jednom...

Radnice za stržení plachty kolem Koněva rozdala pokutu a dvě napomenutí

Za poškození plachty, která zakrývala sochu sovětského maršála Ivana Koněva v Praze 6, potrestala radnice této městské...

Odstřelovači prostřelili nádobu hrozící výbuchem, pomohli tak hasičům

Doslova třaskavý problém řešili ve čtvrtek středočeští hasiči. V Jevanech zasahovali u tlakové nádoby s acetylenem,...

Praha upraví kvůli bezpečnosti čtyři křižovatky v různých částech města

Pražský magistrát chce nechat upravit čtyři křižovatky v Praze 6, 16, 19 a v Ďáblicích. Důvodem je snaha zvýšit...

Najdete na iDNES.cz