Sedmnáctitunové zařízení instaloval v Pražských strojírnách na začátku května speciální jeřáb. Švýcarský stroj za necelých 12 milionů korun slouží k výrobě kolejnic, zejména k výrobě kolejí na tramvajových křižovatkách.
Společně s ohýbáním stroj rovnou opravuje i deformace, které mohou při napínaní materiálu vzniknout.
„S trochou nadsázky to lze přirovnat k palubnímu počítači letadla, do kterého zadáte všechny požadované parametry k letu, odstartujete, necháte řídit autopilota a kontrolujete, jestli vše běží, jak má. Ušetříme tím velké množství nejtěžší manuální práce,“ uvedl technický ředitel Pražských strojíren Pavel Šertler.
Strojírny jako dceřiná společnost dopravního podniku se specializují na výrobu tramvajových výhybek, ale také se pro podnik starají o stav kolejnic tramvají i metra.
„V případě, že se opotřebuje žlábek v kolejnici, tak ji vyfrézujeme a navaříme do ní manganové části. To je velmi tvrdý kov, který životnost kolejnice prodlouží o dalších několik měsíců,“ sdělil k opravám generální ředitel strojíren Róbert Masarovič.
Kvůli opravě kolejí je například nyní uzavřena Vinohradská třída. Momentálně největší rekonstrukce ulice v Praze by měla být dokončena s dvoutýdenním předstihem, tedy 28. června.
Další větší opravy se dočká tramvajová trať v Nádražní ulici na Smíchově. Podle dopravního podniku jsou zde koleje v nejhorším stavu z celé Prahy. Rekonstrukce by měla začít druhý týden v červenci.