Pražské metro kvůli nehodě v Moskvě čeká brzy kontrola bezpečnosti

  15:10aktualizováno  15:10
Kvůli úterní nehodě v moskevském metru, kde vykolejil vlak, čeká to pražské kontrola bezpečnosti. Uvedl to exředitel dopravního podniku a současný vedoucí Správy vozidel Metro Josef Němeček. Dodal, že každou nehodu metra ve světě odborníci studují. Snaží se z ní poučit a předejít podobnému neštěstí doma.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

Máte bližší informace o tom, co se v Rusku stalo?
V úterý jsem volal kolegům do Moskvy a oni sami zatím důvod nehody neznají. Uváděná příčina je ale nesmysl. Napětí vypadává často a souprava při tom normálně zabrzdí. Muselo se buď jednat o mechanickou závadu, nebo se to stalo na výhybce. Všechna zabezpečovací zařízení mají své záložní zdroje, takže když vypadne napětí, funguje vše, co fungovat má. Vůz stojí, ale jinak zařízení jako signalizace nebo zabezpečovací zařízení normálně fungují.

Může se podobná nehoda stát i v pražském metru?
Jsem u provozu metra od začátku, takže mohu říct, že za těch čtyřicet let jsme nikdy nezapříčinili jediný úraz z důvodu špatného zařízení vlaku, vykolejení a tak dále.

Moskevské metro bylo vzorem pro to pražské. Je  v tom našem ještě nějaká převzatá technologie?
Já bych řekl, že už ne. Po devadesátém roce jsem se snažil, aby se změnily eskalátory, zabezpečovací a komunikační systém a tak dále. Něco tady třeba ještě je, ale my jsme to upravili tak, aby to odpovídalo našim bezpečnostním normám.

Můžeme věřit tomu, že je pražské metro bezpečnější?
Po revoluci jsem dělal ředitele metra a znám i ty ostatní systémy. Dovolím si tvrdit, že náš přístup k bezpečnosti je na vysoké úrovni. Vozy se pravidelně kontrolují, dělají se defektoskopické kontroly všech částí, dílů, aby nedošlo k únavovým lomům, které by mohly zapříčinit třeba to vykolejení. Probíhají pravidelné revize zabezpečovacího zařízení. Jsem osobně přesvědčen, že kvalita údržby v Praze je vysoká.

Jaké jsou nejčastější důvody nehod metra?
Jezdím dost často po světě a nehod jsem už potkal mnoho. Například letos dvakrát v Americe - v Chicagu a v New Yorku, v Římě, ve Valencii a tak dále. Když pak v té analýze jdete dopodrobna, zjistíte, že tam je s odpuštěním binec.

Chyba v systému práce?
Něco vypadne, někdo pochybí a lidé se naučí chybně pracovat. Pak jeden zaváhá, nad ním je třeba někdo, kdo to zachrání, ale když pak nastane situace, že zaváhá i ten, vede to k nehodě. Pak všichni najednou rozumí tomu, co se mělo dělat. Souvisí to i s penězi. Dokud to jezdí, tak se kritizuje, že je to drahé. Bezpečnost stojí peníze a to nechce nikdo slyšet, dokud to jezdí. Ale pak se stane nehoda a najednou se říká: To kdybyste řekli, tak se peníze se do toho dají. Takhle to znám ze světa.

Až bude příčina moskevské nehody známá, budete kontrolovat, zda je pražské metro právě v tom směru dostatečně zabezpečeno?
Samozřejmě, já se u všech nehod, které jsem po světě posbíral, pídím po příčinách a automaticky zohledňujeme, jestli je to doma v pořádku, jestli by se nám tahle nehoda mohla, nebo nemohla stát. Snažím se dopídit jádra problému, který vznikl, proč k té nehodě došlo, a porovnávám to s tím, jak to děláme doma. Takže až se to dozvíme, samozřejmě se na to u nás okamžitě podíváme. Stále se učíme z problémů venku.

Jak často děláte takovou speciální kontrolu v souvislosti s nějakým neštěstím?
Já bych řekl, že když jsme ještě měli ty originální ruské vozy, tak jsme to dělali stále. To každý den shořel vůz, stala se nehoda, támhle praskla náprava a tak dále. Tak jsme náš udržovací řád stále upravovali, dolaďovali, pilovali, abychom zohlednili všechny negativní informace, ke kterým jsme se dostali.

Pomohly vám tyto zkušenosti?
Když ve Škodovce modernizovali ruské vozy, zohledňovaly se všechny zkušenosti, které jsme nabyli. Nakonec se k nám jezdili dívat sami Rusové, jak je možné, že nám tady vozy tak fungují.

V Moskvě tomu tak nebylo?
Já jsem do Ruska jezdil patnáct let třikrát ročně, takže vím, v jakém stavu to tam bylo. Uzavíral jsem tam dodávky na další rok. Měli jsme devadesát bodů připomínek. Oni se chytali za hlavu, ale já jsem na ně tlačil, a to z pozice, kdy jsem byl politicky pod nimi. Díky těm nekvalitním ruským vozům jsme se toho hodně naučili. Měli jsme tu praxi, že přišel nový vůz a my jsme ho celý rozebrali do šroubku, vyndali písek, vadné součástky a znovu to tam dali zpátky. Tisíc normohodin trvalo, než se ruský vůz dostal na trať.

V Moskvě vykolejilo metro, zemřely dvě desítky lidí:

Autoři: ,

Nejčtenější

Sparta - Slovácko 0:2, bez šancí, bez gólů, hosté trestali špatný výkon

Sparťanský útočník Libor Kozák nevěří svým očím během duelu se Slováckem.

Sparťanští fotbalisté vstoupili do nového ročníku levou nohou. V 1. kole Fortuna ligy proti Slovácku sehráli ve všech...

Učitel klečící na žákovi nepochybil. Nadávat však neměl, míní inspekce

Amatérské video zachytilo chování učitele Základní školy pro žáky se...

Česká školní inspekce (ČŠI) uzavřela vyšetřování incidentu ze Základní školy na pražském Zlíchově. Žáci na dvou videích...

Za pomalování Karlova mostu musí oba Němci platit, pět let nemohou do Česka

Soud muže na pět let vyhostil z Česka. (18. 7. 2019)

Obvodní soud pro Prahu 1 potrestal dva německé turisty za posprejování Karlova mostu. Za trestný čin poškození cizí...

Požár skladu s bateriemi je pod kontrolou. Škoda dělá přes pět milionů

Požár haly s bateriemi v Tursku u Prahy. (16. 7 .2019)

Po osmi hodinách se hasičům podařilo dostat požár skladu baterií a drobných elektrospotřebičů v Tursku u Prahy pod...

Babička zmizelé Valerie dostala osm let, mimořádně zvýšený trest nepadl

Obžalovaná Soňa K. u Obvodního soudu pro Prahu 3 (16. 7. 2019)

Soud potrestal babičku pohřešované Valerie osmi lety odnětí svobody ve věznici s ostrahou. Státní zástupkyně navrhla...

Další z rubriky

V chatě u Karlštejna uhořel muž, druhý je vážně popálen

U Křivoklátu shořela lesní chata, jeden muž zemřel. (19.7.2019)

V Letech u Karlštejna ráno shořela chata. Hasiči po dohašení v troskách objevili ohořelé mužské tělo, další muž byl při...

Na Příbramsku se pobodali dva mladíci, oba skončili v nemocnici

Ilustrační snímek

Středočeská policie řeší potyčku mezi dvěma mladíky v obci Bohutín u Příbrami. Odehrála se ve čtvrtek večer, pro...

Kamion smetl čtyři auta v koloně na D6, pět lidí se zranilo

Dálnici D6 uzavřela na 15. km ve směru na Prahu hromadná nehoda dvou kamionů a...

Dálnici D6 uzavřela kolem třinácté hodiny na 15. km ve směru na Prahu hromadná nehoda šesti vozů. Zranilo se pět lidí,...

NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?
NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?

Jaké léky s sebou berete na dovolenou pro děti?

Najdete na iDNES.cz