Rychlejší, bez přestupů. Prahu a okolí mohou propojit vlakotramvaje

  15:15aktualizováno  15:15
Tramvaj v pražských Řepích dojede na konečnou, ale konec její cesty to nebude. Přes krátkou propojku se přesune na nedaleké vlakové nádraží a po železniční trati bude pokračovat dál: do Hostivice či Chýně. Projekt vlakotramvají by se časem mohl stát realitou.

Systém, který umožní rychlé propojení města a regionu, už delší dobu funguje například v Německu.

„Velmi rozvinutý je například v Karlsruhe, Kasselu nebo Saarbrückenu,“ vyjmenovává Pavel Procházka, pověřený řízením firmy Ropid, která organizuje dopravu v Praze a okolí.

Fotogalerie

„Lidé se dostanou do centra města rychleji než vlakem, autobusem nebo autem, popularita vlakotramvají v těchto městech je obrovská,“ dodává Procházka.

Časem by mohly být běžné i v Praze, byť je celý projekt zatím v počáteční fázi.

„Chceme teď hlavně odstartovat debatu o tom, jestli má tento systém v Praze a regionu smysl. My se domníváme, že ano,“ říká šéf Ropidu. 

Hlavním argumentem jsou nároky na dopravu Středočechů do Prahy, které neustále rostou. Právě vlakotramvaje by je mohly do budoucna vyřešit: přinesly by snadnější spojení bez přestupů, kratší intervaly a také vyšší rychlost. Například v Německu jezdí mimo obydlené oblasti až stokilometrovou rychlostí.

Kromě zmíněné trasy z Řep směrem na Hostivici a Chýni by mohl nový způsob dopravy fungovat třeba v úsecích Hlubočepy - Rudná - Nučice, Kbely - Brandýs nad Labem - Stará Boleslav nebo Kobylisy - Odolena voda - Neratovice - Mělník. 

Realizace projektu by přitom neměla být extrémně náročná. Moderní tramvaje už mají upravená kola tak, aby mohly jezdit i po železničních kolejích. Kromě menších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit krátké spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi.

„Záleží ale také na tom, jestli je železniční trať provozovaná, nebo ne,“ upozorňuje Miroslav Penc z Dopravního podniku hlavního města.

„Pokud ne, stačí kromě úprav na výhybkách vyřešit už jen napájení vozidla pomocí trolejových drátů. Pokud ano, je ještě nutné zabezpečit vozidlo, aby bylo schopné souběžného provozu na železnici. A vyřešit vzdálenost nástupišť od kolejí.“

Kdy by tedy v Praze mohly vlakotramvaje začít fungovat?

„To je především otázka legislativy a územního plánování,“ vysvětluje Penc. „Až ve chvíli, kdy tato část proběhne, což může trvat velmi dlouho, můžeme přejít k realizaci. Ta by měla trvat kolem tří let.“

Na případnou první jízdu vlakotramvají si tak Pražané zřejmě počkají zhruba deset let.

Autor:

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Mariánský sloup uráží náboženské cítění, respektujme to, říká Stropnický

Novinář Eugen Kukla, sochař Petr Váňa někdejší šéf zelených Matěj Stropnický v...

Debatu o návratu Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí zažívá Praha od 90. let. Zatím poslední kolo rozdmýchalo na...

Praha očekává rekordní protest. Připraveni jsou policisté i záchranáři

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

Praha se chystá na pravděpodobně největší demonstraci od listopadu 1989. Podle spolku Milion chvilek pro demokracii,...

Nový majitel hokejové Slavie: Číňané peníze nepošlou, ale chceme play off

Stanislav Tichý, nový majitel hokejové Slavie.

Slávistickým fotbalistům chodil fandit ještě na dřevěnou tribunu v Edenu, dění kolem hokejistů začal bedlivě sledovat s...

Na D10 před Prahou se srazilo sedm aut, dálnice byla uzavřena

Ilustrační snímek

Dálnici D10 na čtvrtém kilometru před Prahou zastavila po sedmé hodině ranní hromadná nehoda. Směr na Prahu byl až do...

Další z rubriky

Pražané chtějí dokončený okruh a novou trasu metra, zjistil průzkum

Pražský okruh (ilustrační snímek)

Ve výstavbě dopravní infrastruktury je pro metropoli prioritou především dokončení velkého i městského okruhu. Podle...

Na D10 před Prahou se srazilo sedm aut, dálnice byla uzavřena

Ilustrační snímek

Dálnici D10 na čtvrtém kilometru před Prahou zastavila po sedmé hodině ranní hromadná nehoda. Směr na Prahu byl až do...

Moravský Krumlov chce znovu získat Epopej, začíná opravovat zámek

Na zámku v Moravském Krumlově začnou opravy. Pak chtějí získat zpět Slovanskou...

Nejhlasitější výtky proti návratu Slovanské epopeje do Moravského Krumlova padají. Startují totiž opravy zámku za 130...

Najdete na iDNES.cz