Praha se tak chce u rozhodčího soudu domáhat výměny poškozených kabelů, kvůli nimž musela znovu odložit termín otevření tunelu, kterým měl být přelom března a dubna.
Rada města o tom bude jednat příští týden.
Rozhodčí soud loni řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Aktuální neshody se týkají podmáčených kabelů, které znemožnily dubnové otevření Blanky. Náměstek Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničenou technologii platit nehodlají. Podle odhadů jde o částky v řádu stovek milionů korun.
Primátorka ve čtvrtek v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a „zločinecké spolčení“ (psali jsme zde).
5. března 2015 |
Pokud Praha k soudnímu jednání přistoupí, podle ČKD poruší dohody z čtvrtečního jednání.
„Obě strany se dohodly na výměně některých důležitých dokumentů. Pan náměstek Dolínek pak deklaroval, že si zástupci města chtějí vše nejprve prostudovat a ověřit, a pak by mělo následovat další jednání. Případná arbitráž by všechny tyto kroky negovala,“ uvedl mluvčí firmy Karel Samec.
ČKD Praha DIZ by pak podle něj na krok Prahy musela adekvátně reagovat a „hájit všemi dostupnými právními prostředky své zájmy“.
Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů.
V průběhu let se prodražila minimálně o šest miliard korun. Vyjde na zhruba 37 miliard. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. Aktuální termín není znám.
Voda do tunelu natekla na Letné a Malovance
Do Blanky natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jsou v nich vedeny. Uvedli to zástupci dodavatelských firem.
Vedení Prahy nyní jedná s dodavateli, jak problém technicky vyřešit a kdo zaplatí nové kabely a jejich instalaci.
Firmy ukládaly kabely pod chodníky do takzvaných průchodek na jaře 2013. Na konci dubna přišly přívalové deště. Víka v chodnících byla v tu chvíli prý nedodělaná, nebo ještě plně netěsnila.
„Pokud budou všechny poklopy zavřené, dovnitř se voda nedostane, jsou vodotěsné. Pokud by přišel déšť nyní, voda by se ke kabelům již nedostala,“ řekl výrobní ředitel firmy Satra Alexandr Butovič. Satra je hlavním projektantem tunelu.
Pokud jsou poklopy zavřené, voda podle Butoviče steče tunelem do jeho nejníže položeného místa. Tady ji odčerpají čerpadla a voda se tak nedostane k technickému vybavení Blanky.
Vedení Prahy i dodavatelské firmy nyní čekají na posudek soudního znalce a vyjádření pojišťoven. Od něj se odvine, kdo je za škody zodpovědný, a také jak rychle je bude možné napravit.
Všechny firmy vinu za zničení kabelů odmítají. „Zbývá vyměnit tyto kabely, provést zkoušky a Pražané mohou tunelem jezdit. Mně stačí, když mi dodavatelé řeknou, kdo z nich to zaplatí,“ řekl Dolínek.