Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt na Žižkově zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. Transakce zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD.
Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.
Praha chce koupit Nákladové nádraží Žižkov, plánuje tam školní kampus i byty |
Na rozsáhlých pozemcích kolem nádraží v budoucnu vznikne nová čtvrť s až 15 tisíci obyvateli, stavět byty tam již začala developerská firma Central Group. Kromě ní a Sekyra Group tam plánují stavět i například firmy Penta či Finep. V budově nádraží by měla vzniknout veřejná vybavenost pro novou čtvrť, například škola, ale zároveň má podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) z větší části sloužit komerčním pronájmům tak, aby z ní město mělo adekvátní výnosy.
Radní města pro majetek Adam Zábranský (Piráti) uvedl, že v minulosti vznikly různé studie využití budovy, zájem o ni projevil například Národní filmový archiv. Nutné je však podle něj řešit i ekonomickou stránku věci, rada proto zadala magistrátnímu odboru majetku, aby ve spolupráci s městskou firmou Trade Centre Praha, která bude mít objekt na starosti, do konce března připravil obchodní model budoucího provozu budovy.
Z Nákladového nádraží na Žižkově se stane kulturně-vzdělávací centrum |
Město plánuje novou čtvrtí v areálu nádraží vést asi dvoukilometrovou tramvajovou trať, která ji napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. Dopravní podnik chce trať začít stavět příští rok a součástí odkupu od ČD jsou pozemky, které výstavbu umožní. Nová Jarovská ulice pak má čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.
Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a od roku 2013 je památkově chráněná. Udělení ochrany přecházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Budova je nyní z větší části prázdná, nachází se v ní několik provozoven či umělecký ateliér. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016.
Umožní také přeměnu karlínských kasáren
Praha zároveň změnila územní plán tak, aby umožnil transformaci a další využití budovy kasáren v Karlíně. Město získalo rozsáhlý objekt začátkem letošního roku při majetkové směně se státem, podle dřívějších vyjádření by tam mohly vzniknout byty, kulturní centrum, technologický park nebo školské zařízení.
Rozsáhlý areál byl dosud v územním plánu definován jako vojenský prostor, nyní má takzvanou smíšenou funkci. „Změna územního plánu umožňuje skutečně poměrně široké množství funkcí,“ řekl v pátek náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN).
Hlaváček dříve uvedl, že městská příspěvková organizace Pražská developerská společnost (PDS) připravila projektový záměr využití budovy, který nyní projednává s památkáři. Již příští rok v září by podle něj mohla polovina jednoho z pater najít využití jako prostory pro Vysokou školu uměleckoprůmyslovou. Město také musí zahájit rekonstrukci domu, kvůli špatnému stavu fasády musely být koncem srpna uzavřeny přilehlé chodníky.
Na nádvoří domu a v menších objektech na něm od roku 2017 do letošního června fungovalo kulturně-společenské centrum, které mimo jiné i kvůli nesouladu s územním plánem nechal uzavřít stavební úřad. Nyní budou jeho provozovatelé moci získat kolaudaci. Centrum kritizovali kvůli hluku někteří obyvatelé sousedních domů.
Kasárenské svobody. Politici usilovně hledají způsob, jak „kulturu“ v Karlíně obnovit |
Historický objekt karlínských kasáren pochází z 19. století, pro vojenské účely byl využíván v době Československa i České republiky. Budova je od roku 1958 památkově chráněná. Stát se v minulosti snažil areál opakovaně prodat, ale bez úspěchu.
Hlavní město rovněž schválilo vyhlášení tendru s předpokládanou hodnotou 142 miliard na třicetiletý provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy (PID) po prosinci 2029, kdy skončí smlouva s Českými drahami (ČD). Zároveň magistrát od příštího roku začne v metropoli zavádět sběrná místa na textilní odpad, nejprve ve sběrných dvorech a poté v podobě speciálních kontejnerů.
Také podepíše novou smlouvu s dopravním podnikem (DPP) na zajištění provozu MHD od příštího roku do poloviny roku 2047 a zřídí od příštího roku na Základní škole Šeberov sportovní gymnázium. V neposlední řadě dá magistrát 1,505 milionu korun Všeobecné fakultní nemocnici v Praze (VFN) na budování Centra duševního zdraví, které bude pomáhat lidem trpícím různými závislostmi.