Pondělí 17. května 2021, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. května 2021 Aneta

Plány s nábřežím rozdělují Prahu, radnice se bojí zákazů v dopravě

  6:21
Záměr pražského magistrátu, který chce řidičům zakázat průjezd centrem, se střetává s kritikou radnic dotčených městských částí. Bojí se zhoršení dopravní situace a poukazují na to, kam se doprava přelije.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr TopičMAFRA

Omezení průjezdu aut Smetanovým nábřežím a Malou Stranou značně změní dopravní režim v metropoli. Část automobilové dopravy, která nyní projíždí centrem, se přesune na jiné komunikace v přilehlých městských částech. Radnice dotčených městských částí navrženou uzavírku kritizují a stěžují si, že s nimi magistrát o věci nekomunikuje.

„Každá dopravní uzavírka v Praze má naprosto negativní plošný dopad. Problém je v tom, že magistrát v čele s primátorem Hřibem sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít,“ komentuje návrh magistrátu starostka Prahy 2 Jana Černochová.

Tvrdí, že připomínky městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. „Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici,“ dodává Černochová.

Praha 2 poukazuje na to, že přesun vozidel tranzitujících centrem po Smetanově nábřeží a Křižovnické ulici a na druhé straně Vltavy přesun vozidel z Malostranského náměstí ještě více zatíží frekventované silnice druhé městské části. Radnice se obává, že se auty ucpou ulice Resslova a Ječná a značně se zvýší provoz v ulicích Vyšehradská, Benátská a Lípová.

Konečně je možné uzavřít autům vltavská nábřeží, pochvaluje si pražský radní

„Křižovatka ulic Ječná, Sokolská a náměstí I. P. Pavlova byla vyhodnocena jako nejhorší křižovatka v Praze vzhledem k množství škodlivých spalin. Místo řešení této životy ohrožující situace plánuje magistrát navést na toto kritické místo ještě více automobilů,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska.

Vedení Prahy 2 konstatovalo, že v oblasti dopravy nejsou dlouhodobě městské části součástí rozhodovacího procesu hlavního města a k jejich vyjádřením a stanoviskům magistrát nijak nepřihlíží.

Praha 5: Doložte záměr studií

Podobné usnesení přijala i Praha 5. Její rada uvádí, že hlavní město, jeho dopravní odbor a jeho akciové společnosti v oblasti dopravy opakovaně neprojednávají s městskými částmi opatření a změny na jejich území, což popírá smysl městských částí a jejich přímého vztahu k obyvatelům.

„Pokud nebude doložena relevantní, věrohodná dopravní studie stávající průjezdnosti území, kterou stále marně vyžadujeme, tak s uzavřením průjezdu nesouhlasíme,“ říká předseda dopravního výboru radnice Jan Panenka.

Pracovní verze útlumu automobilové dopravy v centru Prahy

Pracovní verze útlumu automobilové dopravy v centru Prahy

Podle něj by detailní studie mohla dát odpověď na otázku, jak přesně uzavírka ovlivní dopravu v městské části. „Jinak se dá asi předpokládat, že na Újezdu se situace zlepší na úkor mnoha jiných částí Prahy 5, včetně například Radlické, Vltavské, na Jiráskově mostě, nábřeží a podobně. A to nemluvíme o plánované opravě Barrandovského mostu, která bude vyžadovat objízdné trasy,“ dodává Panenka.

K uzavření průjezdu centrem se zatím negativně staví i Praha 4. Podle místostarosty Zdeňka Kováříka nápad zhorší dopravní situaci v ulicích Podolské nábřeží, Na Dolinách, Lomnického, Na Pankráci, Táborské, Lounských a především v ulici 5. května. Vyjmenované oblasti jsou přitom hustě obydlené.

Změny v dopravním režimu naopak vítá Praha 1. Ta plán magistrátu omezit dopravu v centru v minulosti kritizovala, nyní však hledá s magistrátem kompromisní řešení.

Projíždět Prahou po nábřežích budou smět jen místní, plánuje magistrát

„Vedení hlavního města nás seznámilo se svým záměrem na zklidnění dopravy ve prospěch rezidentů, což je samozřejmě myšlenka, kterou obecně vítáme a prosazujeme. Jasnou podobu má tento záměr ale získat až díky pracovní skupině, ve které má mít zastoupení i Praha 1. Předpokládám, že pracovní skupina bude diskutovat i o předpokládaných konkrétních dopravních dopadech, které hlavní město, popřípadě Institut pro plánování a rozvoj hlavního města Prahy předloží,“ říká mluvčí Prahy 1 Petr Bidlo.

Magistrát: Přesuneme tranzit

Magistrát s tvrzením městských částí, že se rozhoduje bez nich a nebere v potaz jejich připomínky, nesouhlasí. „Nerozumím tomu, proč jde Praha 5 proti svým občanům. Případné opatření přesune tranzitní dopravu z oblasti Újezda na Městský okruh, kam patří, a zpřesní se provoz páteřních tramvajích linek. Nehledě na to, že rezidenti budou moct vždy projet autem. Tak o tom od začátku uvažujeme a přes půl roku o tom společně jednáme právě s městskými částmi a magistrátními koaličními partnery,“ reaguje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Praha 5 říká, že plánované opatření zatíží část historického centra, a tím i průjezdnost Prahy 2, 5, 6 a 7, a zároveň druhým dechem dodává, že nemáme dostatečnou analýzu dopravních dopadů. To se přece vzájemně vyvrací. Data máme a víme, že oblastí projede v autech jen menšina místních z Prahy 1, 2 a 5, pro které by se nic nezměnilo. Zbytek je z velké části zbytná tranzitní doprava, která si přes nejcennější historickou část Prahy jen zkracuje cestu, a na tu si chceme posvítit,“ dodává náměstek.

Plán na omezení dopravy v historickém centru

  • Magistrát navrhuje omezit průjezd Smetanovým nábřežím do Křižovnické ulice a průjezd přes Malostranské náměstí. Omezení by platilo pro osobní automobilovou dopravu s výjimkou rezidentů Prahy 1, 2 a 5.
  • Všichni řidiči bez ohledu na bydliště by do centra mohli dojet, ale nesměli by přes centrum projet ze severu na jih nebo naopak. Museli by se vrátit stejným směrem, ze kterého by přijeli.
  • Praha se chce tímto způsobem zbavit tranzitní dopravy, která v centru nekončí ani nezačíná.
  • Průjezd aut má monitorovat kamerový systém, který na základě registrační značky pozná, zda má vozidlo oprávnění k tranzitu. Za nepovolený vjezd padne pokuta. Dopravní obslužnost celé oblasti by měla zůstat zachována.
  • Konkrétní režim a jeho technické fungování bude řešit pracovní skupina složená z koaličních partnerů magistrátu, zástupců městských částí a městských organizací.
  • Plánované omezení se kromě rezidentů nebude týkat ani MHD a taxi služeb. Magistrát zvažuje i povolení k průjezdu pro držitele krátkodobého parkovacího oprávnění.
  • Nejčtenější

Sparta potvrdila odchod Plavšiče, hráč nepřijal její nabídku. Míří do Slavie

Už je to definitivní: srbský fotbalista Srdjan Plavšič po sezoně opustí Spartu. Pražský klub uvedl, že pětadvacetiletý...

Kolony na D5 a Pražském okruhu se rozjíždějí, uvázlý kamion už vyprostili

Na příjezdech do Prahy se od rána tvořily kolony. Nejhorší byla situace na dálnici D5 nebo na Pražském okruhu. Problémy...

Duka si objednal průlet gripenů Prahou, po Hřibově kritice ho zrušili

Plánovaný přelet vojenských letounů nad Karlovým mostem, který se měl konat v sobotu večer při Svatojánských...

Rvačka cizinců na Palackého náměstí v Praze skončila třemi pobodanými

Na Palackého náměstí v Praze se v sobotu večer strhla rvačka mezi cizinci. Tři mladíci skončili podle policie s bodnými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praha v pohotovosti. Zvýšená Vltava zavřela náplavky i Čertovku

Pokračující deštivé počasí přimělo vedení města Prahy k preventivnímu uzavření náplavek v okolí Vltavy. Zavřou se vrata...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

V Praze je k pronájmu nejvíc bytů za posledních pět let

Počet bytů k dlouhodobému pronájmu na pražském trhu na konci prvního čtvrtletí meziročně vzrostl o čtvrtinu na 15 400....

Recidivista ujížděl policii, boural a zranil spolujezdkyni

Z ublížení na zdraví z nedbalosti se mimo jiné zpovídá policistům řidič, který se jim snažil ujet v noci na sobotu v...

Rvačka cizinců na Palackého náměstí v Praze skončila třemi pobodanými

Na Palackého náměstí v Praze se v sobotu večer strhla rvačka mezi cizinci. Tři mladíci skončili podle policie s bodnými...

Na D11 najelo nákladní auto do vozu silničářů; jeden zraněný

Zraněním silničáře skončila nedělní nehoda na dálnici D11. Do vozidla údržby najelo nákladní auto. Dálnice u Dobšic na...

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Ideální počet sexuálních partnerů existuje, ale opravdu ho chcete znát?

Tři jsou málo a osmnáct je moc. Nevíte, kde mají hranice ostatní a vlastně ani netušíte, jak si udělat obrázek o tom,...