Omezení průjezdu aut Smetanovým nábřežím a Malou Stranou značně změní dopravní režim v metropoli. Část automobilové dopravy, která nyní projíždí centrem, se přesune na jiné komunikace v přilehlých městských částech. Radnice dotčených městských částí navrženou uzavírku kritizují a stěžují si, že s nimi magistrát o věci nekomunikuje.
„Každá dopravní uzavírka v Praze má naprosto negativní plošný dopad. Problém je v tom, že magistrát v čele s primátorem Hřibem sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít,“ komentuje návrh magistrátu starostka Prahy 2 Jana Černochová.
Tvrdí, že připomínky městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. „Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici,“ dodává Černochová.
Praha 2 poukazuje na to, že přesun vozidel tranzitujících centrem po Smetanově nábřeží a Křižovnické ulici a na druhé straně Vltavy přesun vozidel z Malostranského náměstí ještě více zatíží frekventované silnice druhé městské části. Radnice se obává, že se auty ucpou ulice Resslova a Ječná a značně se zvýší provoz v ulicích Vyšehradská, Benátská a Lípová.
Konečně je možné uzavřít autům vltavská nábřeží, pochvaluje si pražský radní |
„Křižovatka ulic Ječná, Sokolská a náměstí I. P. Pavlova byla vyhodnocena jako nejhorší křižovatka v Praze vzhledem k množství škodlivých spalin. Místo řešení této životy ohrožující situace plánuje magistrát navést na toto kritické místo ještě více automobilů,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska.
Vedení Prahy 2 konstatovalo, že v oblasti dopravy nejsou dlouhodobě městské části součástí rozhodovacího procesu hlavního města a k jejich vyjádřením a stanoviskům magistrát nijak nepřihlíží.
Praha 5: Doložte záměr studií
Podobné usnesení přijala i Praha 5. Její rada uvádí, že hlavní město, jeho dopravní odbor a jeho akciové společnosti v oblasti dopravy opakovaně neprojednávají s městskými částmi opatření a změny na jejich území, což popírá smysl městských částí a jejich přímého vztahu k obyvatelům.
„Pokud nebude doložena relevantní, věrohodná dopravní studie stávající průjezdnosti území, kterou stále marně vyžadujeme, tak s uzavřením průjezdu nesouhlasíme,“ říká předseda dopravního výboru radnice Jan Panenka.
Podle něj by detailní studie mohla dát odpověď na otázku, jak přesně uzavírka ovlivní dopravu v městské části. „Jinak se dá asi předpokládat, že na Újezdu se situace zlepší na úkor mnoha jiných částí Prahy 5, včetně například Radlické, Vltavské, na Jiráskově mostě, nábřeží a podobně. A to nemluvíme o plánované opravě Barrandovského mostu, která bude vyžadovat objízdné trasy,“ dodává Panenka.
K uzavření průjezdu centrem se zatím negativně staví i Praha 4. Podle místostarosty Zdeňka Kováříka nápad zhorší dopravní situaci v ulicích Podolské nábřeží, Na Dolinách, Lomnického, Na Pankráci, Táborské, Lounských a především v ulici 5. května. Vyjmenované oblasti jsou přitom hustě obydlené.
Změny v dopravním režimu naopak vítá Praha 1. Ta plán magistrátu omezit dopravu v centru v minulosti kritizovala, nyní však hledá s magistrátem kompromisní řešení.
Projíždět Prahou po nábřežích budou smět jen místní, plánuje magistrát |
„Vedení hlavního města nás seznámilo se svým záměrem na zklidnění dopravy ve prospěch rezidentů, což je samozřejmě myšlenka, kterou obecně vítáme a prosazujeme. Jasnou podobu má tento záměr ale získat až díky pracovní skupině, ve které má mít zastoupení i Praha 1. Předpokládám, že pracovní skupina bude diskutovat i o předpokládaných konkrétních dopravních dopadech, které hlavní město, popřípadě Institut pro plánování a rozvoj hlavního města Prahy předloží,“ říká mluvčí Prahy 1 Petr Bidlo.
Magistrát: Přesuneme tranzit
Magistrát s tvrzením městských částí, že se rozhoduje bez nich a nebere v potaz jejich připomínky, nesouhlasí. „Nerozumím tomu, proč jde Praha 5 proti svým občanům. Případné opatření přesune tranzitní dopravu z oblasti Újezda na Městský okruh, kam patří, a zpřesní se provoz páteřních tramvajích linek. Nehledě na to, že rezidenti budou moct vždy projet autem. Tak o tom od začátku uvažujeme a přes půl roku o tom společně jednáme právě s městskými částmi a magistrátními koaličními partnery,“ reaguje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„Praha 5 říká, že plánované opatření zatíží část historického centra, a tím i průjezdnost Prahy 2, 5, 6 a 7, a zároveň druhým dechem dodává, že nemáme dostatečnou analýzu dopravních dopadů. To se přece vzájemně vyvrací. Data máme a víme, že oblastí projede v autech jen menšina místních z Prahy 1, 2 a 5, pro které by se nic nezměnilo. Zbytek je z velké části zbytná tranzitní doprava, která si přes nejcennější historickou část Prahy jen zkracuje cestu, a na tu si chceme posvítit,“ dodává náměstek.
Plán na omezení dopravy v historickém centru
|