Pondělí 15. srpna 2022, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 15. srpna 2022 Hana

Vlak na pražské letiště dostává konkrétní obrysy, pojede pod zemí

  9:50
Projekt železnice na Letiště Václava Havla se opět pohnul. Už je jasné, kdo za desítky milionů korun vypracuje záměr a dokumentaci pro územní řízení nejsložitějšího pražského úseku tratě mezi Výstavištěm a stanicí Veleslavín. Vlaky tam pojedou pod zemí.

(ilustrační snímek) | foto: Praha-kladno.cz

Za více než šest desítek milionů korun zmíněnou dokumentaci vytvoří společnosti Metroprojekt a Sudop, které uspěly v aktuálním výběrovém řízení. Komplikovanou akci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozdělila na šest dílčích etap. 

„Po stavební stránce bude nejsložitější stavba mezi nově vybudovanou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Veleslavín. Vlaky tam pojedou téměř výhradně pod zemí, jen v krátkém úseku od Výstaviště přes Stromovku po povrchu,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. 

V první ze zmíněných dílčích etap by se měl odehrát například geotechnický průzkum, vyjasní se třeba i dopravní technologie. Tuto etapu mají projektanti podle smlouvy zpracovat do sedmi měsíců od chvíle, kdy smlouva o dílo mezi SŽDC a oběma zmíněnými společnostmi vstoupí v platnost, což bude v těchto dnech.

Zpracování podkladů o vlivu stavby na životní prostředí, tedy takzvaná EIA, představuje hlavní náplň třetí až páté postupné etapy. Smlouva předpokládá dokončení řízení EIA do 28 měsíců. O další dva měsíce později podle šesté z dílčích fází vznikne čistopis přípravné dokumentace s úplnými doklady a stavaři podají žádost o územní rozhodnutí.

Cena zpracování dokumentace jednotlivých etap se pohybuje od 3,2 milionu korun do 22,6 milionu bez DPH. Nejvyšší cena souvisí s dílčí etapou číslo tři.

Pokud vše proběhne zdárně, smlouva mezi SŽDC a zpracovateli předpokládá, že územní rozhodnutí nabude právní moci na sklonku roku 2020.

Studie proveditelnosti železničního spojení byla schválena před třemi lety, nyní ji SŽDC aktualizuje. Výstavba se podle předpokladu železničářů rozeběhne v roce 2024 a v prosinci 2028 vlaky na zastávkách vyloží první pasažéry.

Tunelem do Veleslavína

Železnice od stávajícího krátkého tunelu na okraji Stromovky povede pod povrchem až do zahloubené stanice Praha-Dejvice, která bude přesunuta do bezprostřední blízkosti stávajícího vestibulu stanice metra linky A Hradčanská.

Plánovaná železniční trať na pražské letiště Václava Havla

Odtud bude pokračovat dvoukolejným hloubeným tunelem k vodojemu Bruska, dále dvojicí ražených tunelů až k teplárně Veleslavín, na které naváže dvoukolejný hloubený tunel až do stanice Praha-Veleslavín.

Letiště Václava Havla trať napojí od severovýchodu přes jednu z nově projektovaných zastávek Praha – Dlouhá míle. Novostavba železniční tratě mezi stanicemi Praha-Ruzyně a Praha-Letiště Václava Havla má mít délku 5,5 kilometru a vlaky by tam mohly jezdit rychlostí až 80 kilometrů za hodinu.

Projektanti však musí v souvislosti s plánovanou trasou vyřešit řadu problémů. Jeden z nich představuje dopad vibrací souvisejících s průběhem stavby a pozdějším provozem vlaků na chod citlivých přístrojů Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR ve střešovické Cukrovarnické ulici.

Trať na letiště a do Kladna

64 613 280 Kč – Na tuto sumu bez DPH vyjde záměr projektu a dokumentace pro územní řízení modernizace klíčového úseku mezi pražským Výstavištěm a stanicí Praha-Veleslavín. 

Šest nových zastávek má vzniknout na rekonstruované trati do Kladna a s ní spojené nové železniční odbočce k Letišti Václava Havla. V Praze to budou zastávky Výstaviště, Liboc, Dlouhá míle a Letiště Václava Havla. Ve špičce bude možné na trať vypravit až šest párů vlaků za hodinu. 

42 000 cestujících – Takový průměrný počet pasažérů projde denně Letištěm Václava Havla.

„Veškeré požadavky budou zapracovány do dokumentace pro umístění stavby,“ uvedl Mojmír Nejezchleb.

Změna i v drátech

Rekonstrukce tratě z pražského Masarykova nádraží do Kladna a s ní související stavba odbočky na Letiště Václava Havla přinesou podle SŽDC také další novinku, a to změnu napájení, stejnosměrnou soustavu 3 kV nahradí střídavá trakční soustava 25 kV.

Podle železničních expertů patří k jejím výhodám nízké ztráty v trolejovém vedení. V jejím rámci lze využít nižší průřez vedení. Ke kladům náleží také větší vzdálenost mezi napájecími stanicemi a jejich jednodušší provedení.

Na systém 25 kV, kterým se v současnosti pohánějí vlaky na tratích v jižní polovině České republiky, se v budoucnu upraví prakticky všechny elektrizované tratě na síti SŽDC.

Modernizovaná trať z Masarykova nádraží do Kladna by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná, ve špičce na ni bude podle expertů možné vypravit až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Letiště z centra města bude dosažitelné za 27 minut.

Vizualizace dráhy z roku 2013

K dalším výhodám náleží snadný přestup z vlaku na všechny stávající trasy pražského metra. A to na „áčko“ na Hradčanské, na „béčko“ na Náměstí Republiky a na „céčko“ ze stanice Vltavská. Řidiči podél rekonstruované železniční trasy bezesporu ocení, že přejezdy a s nimi spojená zdržení nahradí mimoúrovňová křížení.

Železniční trať má také přinést ekologičtější způsob dopravy. Modelová studie SŽDC uvádí, že v roce 2052 modernizovanou trať z Prahy do Kladna denně využije 24 tisíc cestujících, bez rekonstrukce vlaky využije pouze devět tisíc lidí.

Na letiště by podle této studie každodenně vlaky jezdilo 20 tisíc lidí. V případě dokončení tratě na letiště podle zmíněné studie autobusy použije 13 tisíc cestujících denně. Pokud však nebude trať existovat, autobusy použije 24 400 lidí denně.

Sliby: trať měla být v roce 2013

O železnici na letiště se hovoří od 90. let. Projekt PRaK (Projekt Praha–Kladno) počítal s dvacetikilometrovou trasou z Masarykova nádraží na letiště. Někdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), exprimátor Pavel Bém (ODS) a bývalý středočeský hejtman Petr Bendl (ODS) před deseti lety prorokovali, že první cestující z vlaku na letišti vystoupí na konci roku 2013. V roce 2016 ministr dopravy Dan Ťok (ANO) a primátorka Adriana Krnáčová (ANO) hovořili o dokončení důležité stavby v roce 2023.

Autor:

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Voliči budou vybírat nové členy zastupitelstev obcí, měst nebo městských obvodů. Tyto volby se spojí s volbami do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později. V Praze a Středočeském kraji se volí v obvodech Beroun, Kutná Hora, Mělník, Praha 10, Praha 11 a Praha 6.

Jiří Oberfalzer, Ladislav Kos, Renata Chmelová, Jiří RůžičkaPetr Holeček, Jaromír Strnad, Zdeněk HřibVladimír Špidla, Hana Marvanová, Janis Sidovský, Tomáš Hudeček

Některé obce za 20 let nezajistily protipovodňové systémy, říká šéf Povodí Vltavy

  • Nejčtenější

VIDEO: Nechvalně proslulá formule se znovu proháněla po dálnici D4

Řidič formule, který se ve vozidle proháněl po dálnici D4 v září 2019, je zřejmě zpátky. Zdá se, že ani desetitisícová...

Panathinaikos - Slavia 1:1, Šporar pálil šance a hosté trpěli, srovnali na konci

Postupují. Slávističtí fotbalisté si však odvetu třetího předkola Konferenční ligy na stadionu řeckého Panathinaikosu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Z idyly spoušť během chvilky. Obec ukázala záznam řádění živlu

Anenské slavnosti v Horoměřicích u Prahy na konci července překazil jev podobný tornádu, který odborníci pojmenovávají...

Exstarosta Nosek: Gross mě přirazil ke zdi, že za evakuaci Karlína půjdu sedět

Rozstřel Před 20 lety zaplavila Karlín rozvodněná Vltava. Starostou Prahy 8, pod kterou Karlín dodnes spadá, byl tehdy Josef...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliarda-mladší, doktor, teda inženýr. ODS v Boleslavi zkazila kandidátku

Překlepy, pomotané univerzitní tituly, chyby ve jménech. Mladoboleslavští občanští demokraté překvapili předvolebním...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Základ je umět pracovat s radarem a mít vytipovaný úkryt, říká lovec bouřek

Když ostatní slyší hrom a vidí první blesky, „lovci bouřek“ už jsou několik desítek minut v terénu. Tento způsob focení...

Bylo to jako z hororu, vzpomíná majitel mlýna na povodně. Unikl s družkou na lodi

Premium Tvrdý boj s dravým proudem řeky Berounky. Poničený dům i elektrárna. Měsíce práce na odstranění škod. Takové jsou...

Řidič motorky nepřežil srážku s osobním autem v Kladně, stála i trať

Jednu oběť si vyžádala nedělní nehoda osobního auta a motocyklu v Kladně. Havárii nepřežil motorkář, dva cestující v...

Stanice metra Depo Zličín zná svoji podobu, na její střeše budou výstavy

Vítězem architektonické soutěže na podobu nové stanice pražského metra Depo Zličín se stal ateliér Petr Stolín...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...